Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-29, 05:25
  #1
Medlem
Jag har insett att ena mitt skulderblad sitter fel och ser ut som en vinge, uppenbarligen. Har efterforskat lite och förstår att det kan bero på att "serratus anterior" är svag. Har därmed börjat göra några övningar som ska lösa mitt problem. Men vad jag också har läst är att scapular winging kan orsakas av andra muskler än serratus anterior, om det är så hur bedömer jag det?
Citera
2019-07-29, 15:35
  #2
Medlem
bolcjeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimeFan9999
... om det är så hur bedömer jag det?

Genom att gå till en läkare.
Citera
2019-07-29, 16:25
  #3
Medlem
anteri17s avatar
Jag fick en ganska grov wing scapula efter att ha legat i körtelfeber i över en månad. Min sjukgymnast trodde det berodde på kraftiga spyor och absolut noll aktivitet.

Jag själv kände att min serratus anterior var extremt svag i samband med min wing scapula. Armen gick knappt att lyfta; hela min högersida på överkroppen kopplade inte in. Jag kunde inte träna bröst, axlar eller rygg ordentligt. Efter typiska övningar som går att hitta på YT, av min sjukgymnast, så kunde jag börja lyfta lätt på gymmet igen.

Tips: sök på Youtube eller gå till en sjukgymnast för enklare rörelseövningar. Efter ett tag börja träna rygg. Gällande träning av bröst, serrator anterior och axlar fick jag ta det extremt långsamt. Jag kunde rent muskulärt inte ens fixa en halv armhävning första månaderna; allt var urkopplat runt serratus.

Nu ett år senare så är jag starkare än någonsin, dvs kommit tillbaka i normal styrka och mer därtill. Men det krävdes mycket jobb. Jag måste dessutom köra lite extra för höger bröst och höger lats pga fortfarande lite sämre kontakt efter wingscapulan. Rent visuellt har själva vingen blivit osynbar i viloläge, men syns en aning vid aktivitet.
__________________
Senast redigerad av anteri17 2019-07-29 kl. 16:27.
Citera
2019-07-29, 16:36
  #4
Medlem
DaChiefs avatar
Ja antagligen beror det på att serratus anterior inte har tillräcklig kapacitet, samarbete med övriga muskler eller dålig inkoppling i din teknik - sätt att föra din kropp eller dålig nervförsörjning.

Det du kan testa är att göra pressövningar, tex armhävningar och pressa upp dig i översta läget och sedan pressa upp dig några cm till. I den delen aktiveras serratus mycket, så kallad serratus press.

Gör övningen på knäna eller i maskin. Det viktiga från början är kontakt, inte belastning/tunga vikter.
3x8 är lämpligt, 1-2 gånger i veckan.

Antagligen har en atrofierad serratus a. ha att göra med dålig nervförsörjning. Gå till en kiropraktor, inte en traditionell läkare.
Citera
2019-07-29, 16:42
  #5
Medlem
pezrulezhaakons avatar
AnimeFan9999

Bäst gör du genom att gå till en sjukgymnast för att utreda vad som är orsaken.
Skulderbladet sitter inte fast, utan det hålls "flytande" av ett flertal muskler på framsidan och baksidan. Winging av skulderbladet kan orsakas direkt och indirekt an flera muskler. Det kan handla om muskelsvaghet i en eller flera av dessa muskler, eller en kombination av inaktiva nerver, pga inklämning eller skada.
Citera
2019-07-29, 17:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
AnimeFan9999

Bäst gör du genom att gå till en sjukgymnast för att utreda vad som är orsaken.
Skulderbladet sitter inte fast, utan det hålls "flytande" av ett flertal muskler på framsidan och baksidan. Winging av skulderbladet kan orsakas direkt och indirekt an flera muskler. Det kan handla om muskelsvaghet i en eller flera av dessa muskler, eller en kombination av inaktiva nerver, pga inklämning eller skada.

+1
Citera
2019-07-29, 21:05
  #7
Medlem
Det som kanske bör tilläggas är att jag har på grund av mina axlar inte tränat "push", alltså bröst, axlar och triceps på några månader då en läkare rekommenderade att jag vilade mina axlar för att se om dem förbättrades
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback