Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-29, 03:03
  #1
Medlem
(ej så jätte kunnig) Tja, har en dt50 07 som de står i titeln. Iaf så bluddrar den/hackar den på full gas. Man kan säga att varvningen hackar. kör bara urpluggat toppar ungefär 65-70.

Behöver jag byta munstycke? elle vad tror ni de kan va. Kan bakdrevet va för litet? ingen aning om ja ska vara ärlig.


Märkte nu hur dåligt ja skriver. Tack på förhud!




Smyger in en fråga, ngn som vet vart man kan få tag i kåpor till DT50r 07?
Citera
2019-07-29, 09:15
  #2
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Det kan räcka med en rengörning av förgasaren o luftburken

Varför gissar du på byte av munstycke? För den har gått bra tidigare och går sämre nu utan att du gjort nåt speciellt eller hur?
Citera
2019-07-30, 18:45
  #3
Medlem
Amazon-mannens avatar
Montera bakdrevet 180° om så försvinner bluddret ( hjul och växellåda blir mer i synk med motorns tändtakt)

..eller rengör stift/förgasare/filter.
Citera
2019-07-30, 21:22
  #4
Medlem
Jag har också en yamaha DT50 -07 SM
Jag drog pluggen i avgaskröken, den gick bättere men började också bluddra (fyrtakta) på fullvarv.
Tror det har att göra med CDI boxen som har en inbyggd varvtals begränsare i, den gör att det aldrig varvar ur ordentligt, tror det är max 8000 varv . CDI boxen åtgärdade vi med ett ingrep i, den varvar nu betydligt mer och toppar 80-85 kmh.

Tror också fyrtaktningen kan åtgärdas med att byta munstycke i förgasaren (moppen behöver mer soppa) efter kröken är dragen,tror jag.

Angående kåpor så lackade jag helt enkelt om dem som satt på, blev väldigt bra.

Hoppas jag kunde hjälpa dig något
Citera
2019-08-01, 01:22
  #5
Medlem
Tack för svar, ska man köpa ostrypt cdi? eller hur gjorde du!
Citera
2019-08-01, 01:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex1891
Jag har också en yamaha DT50 -07 SM
Jag drog pluggen i avgaskröken, den gick bättere men började också bluddra (fyrtakta) på fullvarv.
Tror det har att göra med CDI boxen som har en inbyggd varvtals begränsare i, den gör att det aldrig varvar ur ordentligt, tror det är max 8000 varv . CDI boxen åtgärdade vi med ett ingrep i, den varvar nu betydligt mer och toppar 80-85 kmh.

Tror också fyrtaktningen kan åtgärdas med att byta munstycke i förgasaren (moppen behöver mer soppa) efter kröken är dragen,tror jag.

Angående kåpor så lackade jag helt enkelt om dem som satt på, blev väldigt bra.

Hoppas jag kunde hjälpa dig något


Tack för svar, ska man köpa ostrypt cdi box eller hur ska man göra?
Citera
2019-08-02, 22:14
  #7
Medlem
Jag tror det står i andra trådar här eller finns mer på nätet, jag läste om det på twostroke.

Nu är jag inte 100% säker för jag fick hjälp. Och det är en risk att det går fel.

CDI boxen var av märket Moric, borrade i "O" på Moric som de står på boxen med en 5mm borr.
Tror det var 4-5 mm djupt en del säger att man ska borra rakt igenom.
Borrningen kortsluter något i CDI som styr varvskydtet.
Var noga att sätta igen hålet med typ silicon eller någon tätning så ej fukt tar sig in

Finns också nackdelar med att den varvar mer, motorn tar mer stryk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback