2019-07-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men för tusan ,det är ju här det visar sig hur fel det blir när ingen talar om för nyinkomna hur vi ser på kvinnor och hur kvinnors frihet faktiskt är jämställt med männens .
ska det vara så att allt skall hänga på hur nyinkomna kommer reagera om en kvinna går på bussen lättklädd så har ju svenska normer och värderingar gått till spilla .Eller hur !?

Eller menar ni att det skall bli nya "muslimska lagar" här i vårat land ?

Det har ju typ tagit 100 år eller mer för att få alla att respektera varandra i det här landet utan speciella klädkoder osv. Varför då gå tillbaka till 1800-talet igen med gamla förlegade mönster som att inte ha urringat och massa annat dravvel ?

Värdelöst att bli en gammal stenåldergubbe igen ,inget för mig i vilket fall ...

Gillar inte Dubbelmoralen som dessa inkommande kör med .
Ja, om det bara vore att ”tala om”....det finns redan oskrivna klanlagar bland ockupanterna, om urinvånarnas klädsel. Det handlar om inte fullt så subtila företeelser som dubbelmoral. Men ett maktövertagande.
Busschauffören ville inte ha trubbel, det är min tro. Just där och just då.
Citera
2019-07-28, 21:11
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Riktigt fin tjej. Stå på dig Amanda.

https://images.hdsydsvenskan.se/768x...iUXQJnDwiI.jpg
Citera
2019-07-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Och oavsett om den vore känt, så är det omöjligt att veta om tron påverkade. Bara för att jag är från ett kristet land behöver jag inte ha kristna värderingar.
Nej, men om vi nu leker med antagandet att chauffören ifråga är troende muslim - alltså inte enbart härrör från ett muslimskt dominerat land.

När kan det ha börjat i det kristet sekulära Sverige, att gå halvnaken i det offentliga rummet? Slutet av 60-talet? Sen dess har individuella rättigheter blivit närmast heliga och respektfullhet mot andra tagit till reträtten; individen är okänslig för övertramp på andra, men oerhört lättkränkt vid tillrättavisningar eller inskränkning ämnade att upprätthålla en trivselnivå, en gemensam nämnare i en mer eller mindre påtvingad gemenskap såsom i det offentliga rummet.

Jag minns ju att förr reste sig barn och ungdomar och erbjöd sittplats till äldre och rörelsehindrade, men det förekommer väl knappast längre. Det är slafsigt. Utomlands kan man ännu hitta uppfostran och hövlighet, utan att det känns stelt.
Senast redigerad av Kinuski 2019-07-28 kl. 21:18.
Citera
2019-07-28, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
I inget av dessa länder hade hon förbjudits att åka buss i de kläder hon hade.
Exakt! jag har varit i de länderna och intygar härmed att jag har sett otroligt lättklädda tjejer på buss (och/eller tunnelbana) utan att de har behövt gå av eller fått någon slags reprimand!

Detta är sjukt folk, förstår ni inte hur sjukt det är? Vad sitter man på för moraliska hästar för att rättfärdiga det här?
Citera
2019-07-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Snarare du som bör komma ut i verkligheten. Klädkoder i samhället kräver ofta mer av kvinnor än män. Restauranger, arbetsplatser etc. där kvinnor men ej män kan visa ben.
Kan hålla med dig om klädkoder, nu skulle hon åka buss och var inte speciellt utmanande i mina ögon.
Citera
2019-07-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ja, och hennes klädsel var olämplig för det. Det är ofräscht för andra människor med massa naken svettig hud mot säten och medresenärer i en trång buss.
Det är ETT argument, men inte det argumentet det handlade om. Här handlade det om flickans utseende, att hon visade för mycket hud. HUD! Om jag har short och t-shirt så visar jag också en jäkla massa hud. Hur ska man vara klädd för att finna nåd inför den där chauffören? Burka? Nikab? Långbyxor och långärmad tröja? När det är 28 grader i skuggan?
Citera
2019-07-28, 21:18
Medlem
Citat:
Shortsen var hårt uppdragna ända in i skrevet så en minikjol som visar mer blottar trosorna.
Det var dom inte alls. De gick en dm ner på låren. Du hittar på alldeles för mycket skit.
Citera
2019-07-28, 21:18
Medlem
Citat:
Fanns ju ett inlägg på Skånetrafikens facebook, där en passagerare klagade över att han hade blivit tillsagt att ta på sig skjorta, då han inte fick åka med bar överkropp. Så det låter ju troligare än motsatsen, som du bygger på ett antagande att föraren är muslim och vill ha sharialagar.
Enligt det jag läst, förmodar jag det.
Citera
2019-07-28, 21:19
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Amanda är inte klädd som en italiensk glamour-tjej på TV. Hon är klädd som daisy duke amerikansk WT.

Islamiska länder är inte ett undantag. Även i Sverige var kvinnor mer täckta förr innan feminismen slog igenom. Du kunde inte gå klädd sådär på 1800-talet.

Nej självklart inte men nu är det 2019...
Citera
2019-07-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ETT argument, men inte det argumentet det handlade om. Här handlade det om flickans utseende, att hon visade för mycket hud. HUD! Om jag har short och t-shirt så visar jag också en jäkla massa hud. Hur ska man vara klädd för att finna nåd inför den där chauffören? Burka? Nikab? Långbyxor och långärmad tröja? När det är 28 grader i skuggan?

Finns ju olika sorters shorts och toppar. Dessa som hon hade valt var ju det mest minimalistiska man kunde få tag på. Jag har också ofta tshirt och shorts, men tänker ändå från knäna till axlar.
Citera
2019-07-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ja, det är ju ett alternativ, men eftersom jag som sagt är ganska säker på att jag har en majoritets syn på hur folk ska vara klädda ute i det offentliga, så tycker jag det är bättre om alla små nudister istället anpassar sig efter min uppfattning. Ja, jag är helt seriöst ärligt talat.
Nu är jag inte nudist men jag tycker fortfarande inte att hon var stötande klädd.
Citera
2019-07-28, 21:28
Medlem
Citat:
Min husgud Ribbing hade tyckt att det var olämpligt, och jag anser henne vara en bra mätare över svensk kultur. Ja, det är ohygieniskt och äckligt med bar hud under varma dagar. Därför gillar jag inte när det tvingas på mig, om jag väljer det själv är det ok. Jag skulle aldrig drömma om att inte ha tröja på mig när jag åker buss, oavsett gradtal på vädret. Jag skulle aldrig drömma om att ha bar överkropp på matvarubutiken.
Får man vara nyfiken på din ålder eftersom du är lite hudkänslig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in