Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Och oavsett om den vore känt, så är det omöjligt att veta om tron påverkade. Bara för att jag är från ett kristet land behöver jag inte ha kristna värderingar.
Nej, men om vi nu leker med antagandet att chauffören ifråga är troende muslim - alltså inte enbart härrör från ett muslimskt dominerat land.
När kan det ha börjat i det kristet sekulära Sverige, att gå halvnaken i det offentliga rummet? Slutet av 60-talet? Sen dess har individuella rättigheter blivit närmast heliga och respektfullhet mot andra tagit till reträtten; individen är okänslig för övertramp på andra, men oerhört lättkränkt vid tillrättavisningar eller inskränkning ämnade att upprätthålla en trivselnivå, en gemensam nämnare i en mer eller mindre påtvingad gemenskap såsom i det offentliga rummet.
Jag minns ju att förr reste sig barn och ungdomar och erbjöd sittplats till äldre och rörelsehindrade, men det förekommer väl knappast längre. Det är slafsigt. Utomlands kan man ännu hitta uppfostran och hövlighet, utan att det känns stelt.