2019-07-23, 10:45
Medlem
Pudersockers avatar
En kompis har råkat försäkrat sin bil hos två olika bolag, han ville byta till billigare bolag å trodde han kunde byta men blev satt kvar i ett år på den gamla så då har han dubbelförsäkrat biljäveln i ett år. Har hittat en uppgift på nätet om att man då skulle kunna ställa av bilen, sen ställa på bilen dagen efter och då bara ställa på den på det nya försäkringsbolaget och på så sätt switscha bolag, men frågan är om det verkligen funkar i detta fall när man redan har två försäkringar? För man ställer ju av hos transportstyrelsen, vet dom vilka försäkringar man har, tänker att när man sen ställer på dagen efter så kommer transportstyrelsen ställa på bilen på alla försäkringar de har uppgift på liksom och då är man ju ändå bara tillbaka till ruta ett, eller kan det funka?
Citera
2019-07-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
En kompis har råkat försäkrat sin bil hos två olika bolag, han ville byta till billigare bolag å trodde han kunde byta men blev satt kvar i ett år på den gamla så då har han dubbelförsäkrat biljäveln i ett år. Har hittat en uppgift på nätet om att man då skulle kunna ställa av bilen, sen ställa på bilen dagen efter och då bara ställa på den på det nya försäkringsbolaget och på så sätt switscha bolag, men frågan är om det verkligen funkar i detta fall när man redan har två försäkringar? För man ställer ju av hos transportstyrelsen, vet dom vilka försäkringar man har, tänker att när man sen ställer på dagen efter så kommer transportstyrelsen ställa på bilen på alla försäkringar de har uppgift på liksom och då är man ju ändå bara tillbaka till ruta ett, eller kan det funka?
Ställa av vet jag inte. Möjligen sälja.
Din "kompis" får lusläsa villkoren i avtalet.
Citera
2019-07-23, 11:18
Medlem
Pudersockers avatar
Tack, jo jag lovar det är inte jag, jag har haft samma försäkringsbolag i alla år, så då vet jag så lite hur det fungerar.
Citera
2019-07-23, 13:25
Bannlyst
Två olika bolag på samma tid funkar inte... Och ja du kan bara ställa av för att sedan teckna hos någon annan.
Citera
2019-07-23, 13:26
Medlem
Yinool0401s avatar
Måste vara avställd 1 månad sen kan du säga upp avtalet.
Citera
2019-07-23, 15:47
Medlem
Det borde väl finnas ångerrätt på den senast tecknade försäkringen?
Citera
2019-07-23, 15:52
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Bara att ställa av så löser det sej automatiskt.
Ring bägge bolagen ändå, när detta är gjort.
Citera
2019-07-23, 16:05
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaZeX
Det borde väl finnas ångerrätt på den senast tecknade försäkringen?
2 veckor ångertid, hade gått över den tiden som jag förstår.
Citera
2019-07-23, 16:07
Medlem
Pudersockers avatar
Nu verkar det som att nya bolaget ska hjälpa till, så lät det inte gången innan, lite olika bud beroende på vem man pratar med.
Citera
2019-07-23, 16:09
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Två olika bolag på samma tid funkar inte... Och ja du kan bara ställa av för att sedan teckna hos någon annan.
Jodå fet funkar fint, men himla onödigt.
Citera
2019-07-23, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Jodå fet funkar fint, men himla onödigt.
Nej. När du tecknar en försäkring gäller den 1 år framöver sen förnyas den. Om du tecknar en försäkring under tiden så går den i kraft när den gamla löper ut, så du har bara en försäkring giltig åt gången.

Så nej det funkar inte ”fint”
Citera
2019-07-23, 16:44
Medlem
Pudersockers avatar
Jodå du har fel vågar jag påstå, han dubbelförsäkrade på två olika bolag samma bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in