Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-22, 01:45
  #1
Medlem
Förstår att han är snuskigt rik och hans jävla superbåt som ytterst få i hela världen har råd att köpa. Förstår att i Ryssland kan man köpa till vad som helst men glida runt med egna missiler det är ju fan sjukt.

Får han verkligen glida världen runt med sina missiler?

Hans båt brukar ju vara lite överallt mest runt medelhavet om jag fattat det hela rätt.
Citera
2019-07-22, 02:01
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Förstår att han är snuskigt rik och hans jävla superbåt som ytterst få i hela världen har råd att köpa. Förstår att i Ryssland kan man köpa till vad som helst men glida runt med egna missiler det är ju fan sjukt.

Får han verkligen glida världen runt med sina missiler?

Hans båt brukar ju vara lite överallt mest runt medelhavet om jag fattat det hela rätt.

M/Y Eclipse är inte bestyckad med några missiler. Däremot är den utrustad med ett anti-missil system som klassas som ett defensivt vapen. Systemet kan bara skydda fartyget från ett missilangrepp. Han kan inte själv avfyra några ena missiler om du trodde det.

Liknande teknik har använts länge av israeliska flygbolaget El Al.
Citera
2019-07-22, 02:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Förstår att han är snuskigt rik och hans jävla superbåt som ytterst få i hela världen har råd att köpa. Förstår att i Ryssland kan man köpa till vad som helst men glida runt med egna missiler det är ju fan sjukt.

Får han verkligen glida världen runt med sina missiler?

Hans båt brukar ju vara lite överallt mest runt medelhavet om jag fattat det hela rätt.

Inga missiler utan anti-missil-system.


Edit,
Tvåa på pucken.
Citera
2019-07-22, 12:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Inga missiler utan anti-missil-system.


Edit,
Tvåa på pucken.

Hur skjuter man ner en missil utan en egen missil?
Slängs det ut kopiösa mängder toarullar som maskerar båten eller vadå?
Citera
2019-07-22, 17:08
  #5
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hur skjuter man ner en missil utan en egen missil?
Slängs det ut kopiösa mängder toarullar som maskerar båten eller vadå?
Det är ju lockbete för den attackerande missilen. Det får missilen att explodera där den inte skadar båten.
Citera
2019-07-22, 17:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hur skjuter man ner en missil utan en egen missil?
Slängs det ut kopiösa mängder toarullar som maskerar båten eller vadå?

Jag vet inte, är ingen expert, men man får inte inneha missiler på privata båtar - oavsett storlek. Han lägger ju till lite överallt.
Citera
2019-07-22, 18:01
  #7
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hur skjuter man ner en missil utan en egen missil?
Slängs det ut kopiösa mängder toarullar som maskerar båten eller vadå?

Man skjuter inte ner en inkommande robot, med ett motmedelsystem. Man använder sig av multispektral rök, som skymmer båten i det synliga och infraröda spektrat och därtill mot radar.

De källor som jag har sett, nämner dock inget om motmedelsystem (och än mindre de bisarra och grundlösa påståendena om robotsystem) utan enbart om robotvarningssystem. Inte direkt förvånande, då den tekniskt mest kvalificerade hotbilden mot Roman Abramovich från robotar, som fortfarande är någorlunda rimlig, kommer från pvrobotar, som inte skulle påverkas av ett motmedelsystem. Men ett robotvarningssystem, kan ge hans livvakter tid att få honom till en mera skyddad plats.
Citera
2019-07-23, 11:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Det är ju lockbete för den attackerande missilen. Det får missilen att explodera där den inte skadar båten.

Ja på flygplan som åker fort så finns det motmedel i form av så kallade "flares" som släpps efter planet.
Men en båt/fartyg rör sig väldigt sakta och kommer då vara väldigt nära när missilen smäller, i fall samma metod används.

Jag tänkte mig mer ett patriotsystem men som Ormen Långe beskrev så kanske det är mer rök.
Eller vattendimma som svenska försvaret experimenterat med.
Vatten finns det gott om runt en båt.
Citera
2019-07-24, 14:32
  #9
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Jag vet inte, är ingen expert, men man får inte inneha missiler på privata båtar - oavsett storlek. Han lägger ju till lite överallt.

Notera också att det inte finns en enda seriös källa, som påstår att Roman Abramovich båt skulle ha robotar.

Vad det handlar är att folk med bristfällig läsförståelse och/eller mycket bristande relevant teknisk förståelse, läser "missile warning system" och tolkar det som "missile system", vilket är som att jämföra ett inbrottslarm, med en kulsprutebunker.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Klart man får ha missiler på privata båtar.

Exakt 0st länder i världen tillåter robotar på privata båtar och exakt 0st länder tillåter export av robotar till privatpersoner.
Citera
2019-07-24, 19:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Kan du länka till en privat båt med missiler? Vore intressant att läsa om.

Känner inte till några, allt jag vet är att bror duktig postare på flashback inte har koll på alla världens lagstiftningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Notera också att det inte finns en enda seriös källa, som påstår att Roman Abramovich båt skulle ha robotar.

Vad det handlar är att folk med bristfällig läsförståelse och/eller mycket bristande relevant teknisk förståelse, läser "missile warning system" och tolkar det som "missile system", vilket är som att jämföra ett inbrottslarm, med en kulsprutebunker.



Exakt 0st länder i världen tillåter robotar på privata båtar och exakt 0st länder tillåter export av robotar till privatpersoner.

För att ta det uppenbara exemplet så tillåter USA privat ägande av missilsystem. Om du sätter det på båten är din ensak. Sen tvivlar jag på att t,ex Somalia inte skulle kunna tänka sig att exportera en ynka missil för miljardbelopp till en påstridig rysk oligark. Men så klart, du vet bäst.
Citera
2019-07-24, 19:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Känner inte till några, allt jag vet är att bror duktig postare på flashback inte har koll på alla världens lagstiftningar.



För att ta det uppenbara exemplet så tillåter USA privat ägande av missilsystem. Om du sätter det på båten är din ensak. Sen tvivlar jag på att t,ex Somalia inte skulle kunna tänka sig att exportera en ynka missil för miljardbelopp till en påstridig rysk oligark. Men så klart, du vet bäst.


Ok. Inte ett enda exempel, bra jobbat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback