2025-07-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Det är bra att du läser Bibeln. Men glöm inte, för Guds skull, att det där med att tolka Skriften på egen hand är en protestantisk uppfinning. Det är inte en biblisk förståelse.

Som när Filippos frågar den etiopiske hovmannen:

- Förstår du vad du läser?

Han svarar:

- Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?

Jag citerar från apostlagärningarnas åttonde kapitel.

Förstår du?
Du missade att apostlar skrev om Guds ande som undervisar oss. Som har Guds ande och lyssnar på vad Guds ande säger.

1 Johannesbrevet 2
[26] Jag skriver här till er om dem som vill bedra er. [27] Men i er förblir den smörjelse (smord med Guds ande) som ni har fått av honom, och ni behöver ingen lärare. Ty hans smörjelse undervisar er om allt – den talar sanning och inte lögn. Gör som den har lärt er: förbli i honom.

Filipperbrevet 3
[15] Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där.

Psaltaren 94
[10] Skulle han som fostrar folken inte straffa,
han som undervisar människorna inte veta?

Ta ditt straff nu och erkänn att DU är okunnig och bedragen.

Hovmannen sa detta innan han blev döpt, innan han fick Guds ande. You do the meth.
Citera
2025-07-19, 17:30
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Paulus hävdar att han profetiskt fick en uppenbarelse (Damaskusvägen)och därigenom "förstod" "hemligheten" med jesus.

Det är den uppenbarelsen där Gud ska ha talat med Paulus som är kristendomens grund för att tro/inbilla sig att Jesus död försonar alla människors synder.

Men det saknas totalt stöd för att en människas eller guds död skulle kunna försona synder i Gamla eviga Testamentet, eller att Lagen med teshuva/omvändelse ska ersättas med försoning genom tro.

Därför vill jag, Paulus, Kristi Jesu fånge för er skull som var hedningar … ni har ju hört om Guds plan med den nåd han gav mig med tanke på er; genom en uppenbarelse avslöjades hemligheten för mig så som jag redan i korthet har skrivit. Och när ni läser det kan ni förstå att jag har fått insikt i hemligheten med Kristus. Efesierbrevet 3:1-3

Paulus erkänner att hans lära om Jesus var helt ny, något som aldrig någonsin hade predikats av gamla testamentets profeter:
Och när ni läser det kan ni förstå att jag har fått insikt i hemligheten med Kristus. För människorna i tidigare släktled hade den inte avslöjats så som den nu har uppenbarats i anden för hans heliga apostlar och profeter. Efesierbrevet 3:4-5

Kristna är därför tvugna att blint lita på Paulus profetia för Paulus syn på Lagen och rättfärdiggörelse genom Jesus död och uppfyllelse hade aldrig förutsetts av gamla eviga testamentets profeter.

Kristna tror att Paulus uppenbarelse var en sann profetia.

Tror man på gamla eviga testementet så är uppenbart att Paulus predikade avfall från Lagen och därför var en falsk profet.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-07-19 kl. 17:38.
Citera
2025-07-23, 17:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du missade att apostlar skrev om Guds ande som undervisar oss. Som har Guds ande och lyssnar på vad Guds ande säger.

1 Johannesbrevet 2
[26] Jag skriver här till er om dem som vill bedra er. [27] Men i er förblir den smörjelse (smord med Guds ande) som ni har fått av honom, och ni behöver ingen lärare. Ty hans smörjelse undervisar er om allt – den talar sanning och inte lögn. Gör som den har lärt er: förbli i honom.

Filipperbrevet 3
[15] Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där.

Psaltaren 94
[10] Skulle han som fostrar folken inte straffa,
han som undervisar människorna inte veta?

Ta ditt straff nu och erkänn att DU är okunnig och bedragen.

Hovmannen sa detta innan han blev döpt, innan han fick Guds ande. You do the meth.

Amen till Guds Ande.

Men lugn. Hur många olika protestantiska församlingar finns det? Jag vet inte, men det är säkert hundratals. Och ni säger alla att ni har Anden. Och tolkar olika.

Missbruka inte den helige Ande. Häda inte. Du vet vad Skriften säger om det.

Poängen är att det självklart behövs ett levande läroämbete för att kunna tolka Skrifterna rätt. Det är samtliga historiska kyrkor eniga om. Att protestanter har valt en annan väg skall inte klandras Paulus.
Citera
2025-07-23, 20:12
Medlem
Citat:
Amen till Guds Ande.

Men lugn. Hur många olika protestantiska församlingar finns det? Jag vet inte, men det är säkert hundratals. Och ni säger alla att ni har Anden. Och tolkar olika.

Missbruka inte den helige Ande. Häda inte. Du vet vad Skriften säger om det.

Poängen är att det självklart behövs ett levande läroämbete för att kunna tolka Skrifterna rätt. Det är samtliga historiska kyrkor eniga om. Att protestanter har valt en annan väg skall inte klandras Paulus.
Jag är inte en protestant.

Jag missbrukar inte Guds ande. På vilket sätt hädar jag?

Poängen är att ett läroämbete inte har profetisk gåva. Det kanske inte ens finns en som har en tjänst som profet. Att kunna tolka profetior är en andlig gåva.
Citera
2025-07-23, 20:42
Avstängd
Citat:
Jag är inte en protestant.

Jag missbrukar inte Guds ande. På vilket sätt hädar jag?

Poängen är att ett läroämbete inte har profetisk gåva. Det kanske inte ens finns en som har en tjänst som profet. Att kunna tolka profetior är en andlig gåva.

Bibeln säger:

-Döm inte, så blir ni inte dömda(Matt 7:1).

Jag dömde dig och det var fel av mig. Förlåt. Men du kan inte göra med Guds Ande som du vill.

Var varsam.
Citera
2025-07-23, 23:41
Medlem
Citat:
Bibeln säger:

-Döm inte, så blir ni inte dömda(Matt 7:1).

Jag dömde dig och det var fel av mig. Förlåt. Men du kan inte göra med Guds Ande som du vill.

Var varsam.
Guds ande tillåter inte mig alltid att göra vad jag vill.

Apostlagärningarna 16
[6] De tog sedan vägen genom Frygien och Galatien eftersom den heliga anden hindrade dem från att förkunna ordet i Asien.

Dindoo Nuffin, som ger sann vägledning.
Citera
2025-07-24, 21:08
Avstängd
Citat:
Guds ande tillåter inte mig alltid att göra vad jag vill.

Apostlagärningarna 16
[6] De tog sedan vägen genom Frygien och Galatien eftersom den heliga anden hindrade dem från att förkunna ordet i Asien.

Dindoo Nuffin, som ger sann vägledning.

Amen!

Jag hör dig!
Citera
2025-08-29, 23:34
Medlem
Huruvida Paulus träffade Jesus eller inte är rätt roligt sett till den faktiska metafysiska meningẹn. Jesus skapade givetvis Paulus. Och det är väldigt logiskt att Paulus splittas av Fadern till Paulus och SaulJesus befinner sig i en helt annan Paulus än resten av själarna när han går jordelivet.

Jesus Paulus är helt omöjlig för en själ att klara av, men själarnas Paulus är mer aggressiv och öppet satanistisk än Jesus Paulus vid första överblick.

Om det var någon som Jesus är emot i sitt jordeliv så är det Paulus, det är Jesus axiom till att han ens inkarnerar ljuset i sin värld, för det var det som var helt uppenbart demoniserat. Jesus metafysik blir demoniserat i Armageddon, och av allt som en mänsklig existentiell varelse kan vara med om i tortyr så var det hans metafysiska styrka i Johannes och Jakob som gjorde att han till slut satte över hälften av mänskligheten i det eviga helvetet. De så kallade åskans söner. Snacka om lidande och perfekt jordeliv när Johannes räknas till topp 2 anledning till att han vinner Armageddon. Majoriteten hade nog i metafysisk mening varit övertygade om att det var typ Kung David, Moder Maria och Moses som fick Jesus att vinna. Det mest tortyraktiga som Jesus är med om i Armageddon är demoniserad Abraham, förvirringen mellan Petrus & Kung David samt Maria Magdalena. Moder Maria var han extremt tränad i att bli torterad i.

Att Paulus är en loser för Jesus är tämligen uppenbart, det är väl ändå det mest självklara för en intelligent själ att skaka på huvudet åt, trots att det är det människors Paulus-dyrkan som satte majoriteten av alla originalsjälarna i helvetet av Jesus Kristus.
Citera
2025-09-25, 15:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Paulus och Petrus och Augustinus och de andra biskoparna är inte läromästare utan alla troendes bröder.

Men I skolen icke låta kalla eder 'rabbi', ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder. Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader', ty en är eder Fader, han som är i himmelen. Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. — Matteus 23:8-10

Kom ihåg det!
Citera
2025-10-17, 22:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
I Romarbrevet 10:9 skriver Paulus: "Ty om du med din mun bekänner att Jesus är Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad." Såna ideer ledde till formella kristna trosbekännelser som den Apostoliska trosbekännelsen.

Den som verkligen tror på Jesus är ivrig att förstå hans ord, men Satan formade kristendomen så att en bekännelse av tro kom att ersätta kännedom om Jesus ord.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

För den som förstått Jesus undervisning blir inte skrämd av Satans hot, som är den innersta kraften här i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in