2019-07-15, 23:02
Medlem
Eftersom min ekonomi haltar lite för tillfället (trots hög inkomst) på grund av en separation och en tjejer som tycker att hon ska ha allt jag äger.

Ska en vän hjälpa mej att få ordning på ekonomin genom att ge mej ett större belopp som gåva/lån. De hela görs i förtroende och inga kontrakt oss i mellan är nödvändiga. Min fråga är hur banken ser på sånna transaktionen. Har ingen koll alls på detta.
Citera
2019-07-15, 23:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Eftersom min ekonomi haltar lite för tillfället (trots hög inkomst) på grund av en separation och en tjejer som tycker att hon ska ha allt jag äger.

Ska en vän hjälpa mej att få ordning på ekonomin genom att ge mej ett större belopp som gåva/lån. De hela görs i förtroende och inga kontrakt oss i mellan är nödvändiga. Min fråga är hur banken ser på sånna transaktionen. Har ingen koll alls på detta.

Är det bevisbart vita pengar så är det lugnt.
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-07-16 kl. 00:09.
Citera
2019-07-16, 00:50
Medlem
Sandtags avatar
Citat:

Är det ett lån bör ni trixa ihop ett skuldebrev, är det en gåva kan han skriva en utfästelse. Det kan ju vara bra om ni bestämmer på förhand om det är ett lån eller gåva. Alternativt kan ni traska ner till banken och fråga om de behöver något av ovanstående.
Citera
2019-07-16, 10:27
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

För din egen skull så hade jag kontaktat banken innan överföring sker och fråga om de behöver något och se till så att ni har detta dokument tillhanda innan en överföring sker så du undviker ett tråkigt scenario.

Nu nämner du inte vilken summa det handlar om men bankerna frågar numera även vid (i våra ögon) låga summor.
Citera
2019-07-16, 10:51
Medlem
Spelar de nån roll om de gåva eller lån? Jag vill inte drabbas av skatter eller liknande. Har ingen koll på detta.

De är vita pengar men jag antar/vet att personen i fråga gjort vad han kunnat för att betalat så lite skatt som möjligt på sin intjänade inkomst. Detta vet naturligtvis banken. De finns alltså ingen risk för att banken skulle mistänka att jag är inblandad i pengatvätt eller liknande.

De låter som att de bara är att föra över pengarna och kontakta banken? De bästa skulle va att få pengarna förhållandevis snart och antagligen blir de flera mindre överföringar som kommer ske mellan svenska konton.

Strular baken så har jag konton i utlandet även om dessa är "lagliga" finns antagligen risker med att placera pengarna där.
Senast redigerad av Ki 2019-07-16 kl. 11:31.
Citera
2019-07-16, 12:36
Medlem
Citat:
Spelar de nån roll om de gåva eller lån? Jag vill inte drabbas av skatter eller liknande. Har ingen koll på detta.

De är vita pengar men jag antar/vet att personen i fråga gjort vad han kunnat för att betalat så lite skatt som möjligt på sin intjänade inkomst. Detta vet naturligtvis banken. De finns alltså ingen risk för att banken skulle mistänka att jag är inblandad i pengatvätt eller liknande.

De låter som att de bara är att föra över pengarna och kontakta banken? De bästa skulle va att få pengarna förhållandevis snart och antagligen blir de flera mindre överföringar som kommer ske mellan svenska konton.

Strular baken så har jag konton i utlandet även om dessa är "lagliga" finns antagligen risker med att placera pengarna där.

Det finns inga skatter på gåvor eller lån. Flytta över pengarna bara, några få överföringar kommer inte att resultera i några korsförhör. Men skriv för säkerhets skulle ett papper på lånet/gåvan som visar vem pengarna kommer ifrån, om det skulle bli trassel.
Citera
2019-07-16, 12:51
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Har lånat ut 50k till en kompis via vanlig banköverföring, inga frågor på det för någon av oss! Förr fanns det gåvoskatt då kunde det bli krångel!
Citera
2019-07-16, 13:15
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Flytta över pengarna bara, några få överföringar kommer inte att resultera i några korsförhör.

Det kan du inte garanterat säga då du inte vet TS vanliga "mönster" hos banken ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in