• 1
  • 2
2019-07-13, 21:17
Medlem
TokigSkatas avatar
Tjena tjena. Jo jag hade vilja komma till bukt med detta och se om det finns några åtgärder för detta. Men till att börja med så är jag väldigt glömsk av mig. Om någon berättar något kommer jag aldrig ihåg det, min granne nämnde någonting om någon förkylning, jag försöker komma ihåg exakt vad hon sa för jag hade vilja luska ut en sak i huvudet, men jag kommer inte ihåg vad hon sa. Om jag är på jobbet glömmer jag bort saker konstant, jag tappar pennor, tappar bort mitt anteckningsblock hela tiden, om någon frågar om jag gjort de eller de kan jag säga jag vet inte eller "ja" bara för att inte verka totalt dum i huvudet. Det där är fåtal exempel, jag glömmer bort saker hela tiden.

Sedan är jag väldigt slarvig. om jag ska hänga tvätt kan jag slänga strumpor i en hög på bänken bara och proppa ned dem i lådan för jag har ingen lust att göra det fint eller ordentligt, eller om något på jobbet bör göras ordentligt kan jag tänka att "det blir nog bra det här" sedan skickar iväg det. Eller typ bara kör på och gör saker fastän det blir fel.

Min farsa är likadan, fast värre. Hans hygien sviktar pga detta beteende, min är bra dock.

Vad ligger undermedvetet? Bryr jag mig inte? Är jag distraherad? Ängslig som hindrar mig från att minnas saker? Jag är extremt medveten om min omgivning konstant. Om en luftventilation stängs av i ett rum fullt av folk kan jag säga "hörde du det där?" alla säger "va?"

"ja det blev helt tyst". Jag hör jätte ynka pytte ljud alltid som ingen annan lägger märket till.

Sorry för rörig text, druckit lite vin. Vad kan orsaken vara och hur bör jag gå tillväga för att stegvis bli bättre?
Citera
2019-07-13, 21:26
Bannlyst
Jag känner igen mig. Numera är symptomen inte nog för diagnoskriterierna men jag lever med GAD och misofoni, det yttrar sig sammantaget ungefär som ADD i vardagen. Just det där med distraktion p.g.a. överkänslighet känns extremt bekant. Stör du dig orimligt mycket på smaskande och diverse munljud?

EDIT: Stress, sömnbesvär och långvarigt bensodiazepinbruk gör en ruskigt slö i huvudet. En bra första åtgärd är B12 och fiskoljor om du missköter kosten - det gjorde skillnad för mig!
Senast redigerad av uniktanvandarnamn 2019-07-13 kl. 21:39. Anledning: stavfel
Citera
2019-07-13, 21:35
Bannlyst
Jag känner också igen mig. Jag hade dock slutat med både opiater och benzo. Speciellt arbetskollegor bet sig i tungan relativt ofta pga. mina inlärningssvårigheter och obefintliga minne, men dom var förstående för jag var helt öppen med anledningen.

Man kände sig som en riktig idiot faktiskt. Jag hoppas att din hjärna läker med!

Må väl och skål!
Citera
2019-07-13, 22:08
Medlem
Konditionsträning sägs hjälpa minnet. Det finns minnestekniker som man kan använda sig utav men det krävs en mycket träning för att programmera om sin hjärna. Det finns en hel del böcker på ämnet minnesträning.
Citera
2019-07-14, 00:25
Medlem
Yllevantars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bespottad
Konditionsträning sägs hjälpa minnet. Det finns minnestekniker som man kan använda sig utav men det krävs en mycket träning för att programmera om sin hjärna. Det finns en hel del böcker på ämnet minnesträning.

Detta med konditionsträning tror jag på! Kör lite minneslekar för att testa dig själv. Typ hålla räkningen på stegen när du joggar, om du springer på löpband så kan du tänka tillbaka typ på hur många kalorier du bräbde vid 10 min, vad stod distansmätaren på e.t.c!

Jag har för övrigt också dåligt minne, det har nog bara övats fram under många år. Det som inte är speciellt intressant fastnar aällna i huvudet.
Citera
2019-07-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokigSkata
Tjena tjena. Jo jag hade vilja komma till bukt med detta och se om det finns några åtgärder för detta. Men till att börja med så är jag väldigt glömsk av mig. Om någon berättar något kommer jag aldrig ihåg det, min granne nämnde någonting om någon förkylning, jag försöker komma ihåg exakt vad hon sa för jag hade vilja luska ut en sak i huvudet, men jag kommer inte ihåg vad hon sa. Om jag är på jobbet glömmer jag bort saker konstant, jag tappar pennor, tappar bort mitt anteckningsblock hela tiden, om någon frågar om jag gjort de eller de kan jag säga jag vet inte eller "ja" bara för att inte verka totalt dum i huvudet. Det där är fåtal exempel, jag glömmer bort saker hela tiden.

Sedan är jag väldigt slarvig. om jag ska hänga tvätt kan jag slänga strumpor i en hög på bänken bara och proppa ned dem i lådan för jag har ingen lust att göra det fint eller ordentligt, eller om något på jobbet bör göras ordentligt kan jag tänka att "det blir nog bra det här" sedan skickar iväg det. Eller typ bara kör på och gör saker fastän det blir fel.

Min farsa är likadan, fast värre. Hans hygien sviktar pga detta beteende, min är bra dock.

Vad ligger undermedvetet? Bryr jag mig inte? Är jag distraherad? Ängslig som hindrar mig från att minnas saker? Jag är extremt medveten om min omgivning konstant. Om en luftventilation stängs av i ett rum fullt av folk kan jag säga "hörde du det där?" alla säger "va?"

"ja det blev helt tyst". Jag hör jätte ynka pytte ljud alltid som ingen annan lägger märket till.

Sorry för rörig text, druckit lite vin. Vad kan orsaken vara och hur bör jag gå tillväga för att stegvis bli bättre?

Känner igen mig rätt mycket i det där.

Jag är ingen psykiatriker men väldigt mycket du nämner stämmer in på adhd/add. Du verkar ha svårt att vara närvarande socialt samtidigt som du har extrem koll på ljud eller andra saker runt omkring(lite som ett rovdjur)vilket gör att du har svårt att hänga med i konversationer eller lägga saker på minnet.

När det kommer till att vara slarvig så har jag börjat försöka göra saker ordentligt och i lugn och ro istället för att stressa för att bli klar så fort som möjligt, även om det är sjukt trist och jobbigt, ju mer jag gör det desto mindre jobbigt blir det. Du kommer märka att när du har ordning och reda omkring dig så blir du också mindre tankspridd eftersom att du alltid vet vart allt finns, är du mindre tankspridd så är det också lättare att minnas saker.

Testa, egentligen inte rocket science men ville säga det eftersom att jag känner igen mig!
Citera
2019-07-30, 04:38
Medlem
Citat:

Känner igen mig så jävla mycket. Får jämt höra om hur slarvig jag är och att jag inte bryr mig. Fast det är som om jag inte ser slarvet och jag bryr mig så in i helvete mycke. Mår ofta dåligt pga detta då jafår dåligt samvete och känner mig som världens sämsta sambo/kollega när jag slarvar och inte lyssnar. Typ god dag yxskaft så fort det är nåt bakgrundsljud
Citera
2019-08-02, 11:56
Medlem
Om din pappa uppvisar samma symtom skulle det kunna vara ärftligt.
Du använder inga droger / läkemedel?
Hur ser ditt sociala liv ut i övrigt med aktiviteter och dylikt?
Håller med föregående om att det låter som någon sorts ADHD / ADD.
Testa att uppsöka vården för dina besvär. Hjälp finns att få.
Citera
2019-08-08, 03:50
Medlem
Dinkeydonks avatar
Ja minne är tyvärr ett måste i det här moderna samhället...

Allting hänger ofta på att man ska komma ihåg allt man lärt sig och sedan göra någonting bra.

Jag har själv uruselt långtidsminne. Korttidsminnet är inte jättebra heller.

Jag har nått som kallas selektivt minne, Där jag bara kommer ihåg saker om någon frågar.
Citera
2021-01-30, 13:45
Medlem
Jäkla intressant jag själv slarvar bort saker jämt o ständigt o man blir ju trött på sig själv varje gång man gör det men har börjat lägga upp metoder för att kunna ha mer struktur på min vardag o få saker gjort.
Vi har så jäkla mycket intryck idag så tror dey är viktigt med hälsosamma rutiner o inte lägga för stor press på sig.

För jag har märkt att periooder så jag stressar mycket så tappar jag bort/glömmer saker hela tiden medans när jag är utvilad o lugn så har jag mycket lättare för mig att ha ordning o reda.

Sen har jag också problemet att koncentrera mig om det är ngt annat ljud i rummet utan måste kunna fokusera helt på min uppgift utan störningsmoment.
Citera
2021-02-05, 21:47
Medlem
Droger så som snus, koffein, alkohol, mediciner av olika slag, maja, m.m. är helt klart starkt bidragande faktorer till kasst minne.
Själv kommer jag inte ihåg mer än en dag i taget förutom väldigt utstickande händelser.

Och även stress, enformigt liv, ensamhet och oaktivitet.
Citera
2021-02-07, 10:43
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Hej, kommer du ihåg saker lättare om du har det lugnt och tyst omkring dig när det det nya minnet skapas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in