• 1
  • 2
2019-07-07, 21:58
Medlem
Hej! Vi flyttade in i ett hus för lite mer än en månad sen. Uppvärmningssystemet består av värmepanna och kombinerad vedpanna/pellets/olja. Vi hade problem med cirkulationspumpen så systemet blev överhettat när vi provade vedpannan. Men det fungerar nu och allt snurrar som det ska. Ackumulatortankarna laddas och allt är frid och fröjd. Men jag skulle vilja veta hur en Laddomat fungerar. För just nu så eldar jag och i vattnet f ån pannan till tankarna är det 76 grader. Den övre delen laddas men den undre gör det inte. Jag kan även känna på röret som går från laddomaten till de undre att termostaten inte öppnar. Så rent generellt. Hur funkar det? Bifogar bilder på hur mitt system ser ut.

Panna: https://imgur.com/gallery/dwSLQ86
Laddomat: https://imgur.com/gallery/YCdNqAX
Tank 1: https://imgur.com/gallery/PlNcDju
Tank 2: https://imgur.com/gallery/IqOmZQk
Tank 3: https://imgur.com/gallery/JKvfqR3
Citera
2019-07-07, 22:14
Medlem
Bongomans avatar
Om temperaturen på röret som går från pannan in i tankarna är hett fungerar allt. Mät nära tanken.
Citera
2019-07-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om temperaturen på röret som går från pannan in i tankarna är hett fungerar allt. Mät nära tanken.

Jadå, det är hett som attans, både från övre röret och röret som går till cirkulationspump/Laddomat.
Citera
2019-07-07, 22:27
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotenurkalaset-0
Jadå, det är hett som attans, både från övre röret och röret som går till cirkulationspump/Laddomat.

Det tar 2-4 timmar att fylla 3 tankar på 500 liter. Kan inte se bilderna men det tar inte en kvart att få upp värmen i botten om du tror det.
Citera
2019-07-07, 22:31
Medlem
kraftfoders avatar
Råkade ut för en VVB där "stigarröret" inne i beredaren hade gått av. 200L-beredaren gav 20-30L varmt/hett vatten, resterande volym som kom ut ur kranen var kallvatten. Dock var hela beredaren full av varmvatten när denna tömdes för bortforsling och utbyte.

Är det ett liknande problem TS har?
Citera
2019-07-07, 22:37
Medlem
Laddomaten är en reglercentral som sköter laddning och urladdning av ackumulatorn med värmebärare från pannan.
Normalt sett är det pannan som utgör värmecentralen i fastigheten, dvs. ifrån pannans mantel shuntas värmebärare (vatten i värmesystemet) ut till radiatorer, golvvärme etc. Shunten ställer då framledningstemperaturen på den kretsen.
Laddomaten däremot har som uppgift att ladda ackumulatortanken då panntemperaturen uppnår inställt värde, normalt 80-90 C på vedpannor. När pannan når satt temperatur startar laddomaten laddpumpen som cirkulerar vatten igenom pannan och skickar in hett vatten i ackumulatorns topp samtidigt som kallt vatten förflyttas från dess botten och in till pannan för uppvärmning. Ackumulatorn laddas alltså från toppen och nedåt. När denna är fulladdad står både termometer för topp och botten optimalt på högsta tremperaturen, som motsvarar laddtemperaturen.

När pannan sedan är släckt förser den fortfarande huset med värme och manteln svalnar därmed. När rillräckligt låg temperatur uppnåtts startar laddomaten urladdningspumpen, som förser pannan med hett vatten från ackumulatorns topp och avsvalnat vatten returneras till dess botten.
Citera
2019-07-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det tar 2-4 timmar att fylla 3 tankar på 500 liter. Kan inte se bilderna men det tar inte en kvart att få upp värmen i botten om du tror det.

Nejnejnej, absolut inte. Jag vill bara generellt veta hur en Laddomat fungerar. För ett rör går till toppen och ett rör går till botten av tankarna. Jag är helt ny på detta så var snäll mot mig 😂
Citera
2019-07-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Råkade ut för en VVB där "stigarröret" inne i beredaren hade gått av. 200L-beredaren gav 20-30L varmt/hett vatten, resterande volym som kom ut ur kranen var kallvatten. Dock var hela beredaren full av varmvatten när denna tömdes för bortforsling och utbyte.

Är det ett liknande problem TS har?

Jag skulle inte vilja kalla mitt en problem. Jag är bara nyfiken på hur det faktiskt fungerar. Sökte på Google om Laddomat men det var bara vanlig försäljningsinformation. Inte hur det faktiskt fungerar.
Citera
2019-07-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Laddomaten är en reglercentral som sköter laddning och urladdning av ackumulatorn med värmebärare från pannan.
Normalt sett är det pannan som utgör värmecentralen i fastigheten, dvs. ifrån pannans mantel shuntas värmebärare (vatten i värmesystemet) ut till radiatorer, golvvärme etc. Shunten ställer då framledningstemperaturen på den kretsen.
Laddomaten däremot har som uppgift att ladda ackumulatortanken då panntemperaturen uppnår inställt värde, normalt 80-90 C på vedpannor. När pannan når satt temperatur startar laddomaten laddpumpen som cirkulerar vatten igenom pannan och skickar in hett vatten i ackumulatorns topp samtidigt som kallt vatten förflyttas från dess botten och in till pannan för uppvärmning. Ackumulatorn laddas alltså från toppen och nedåt. När denna är fulladdad står både termometer för topp och botten optimalt på högsta tremperaturen, som motsvarar laddtemperaturen.

När pannan sedan är släckt förser den fortfarande huset med värme och manteln svalnar därmed. När rillräckligt låg temperatur uppnåtts startar laddomaten urladdningspumpen, som förser pannan med hett vatten från ackumulatorns topp och avsvalnat vatten returneras till dess botten.

Du är min Gud. Precis denna info jag var ute efter. Tack!!!!
Citera
2019-07-07, 23:01
Medlem
Var nere och kände nu och nu är den övre delen av tankarna på över 70 grader, och mittendelarna har börjat ökat till 50. Nu när jag kände på röret som går från Laddomaten så var det varmt så den verkar ha öppnat nu. Verkar fungera som det ska

Så basically så känner den av värmen och öppnar när den har uppnått en viss värme för att värma bottendelen av tankarna?
Citera
2019-07-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotenurkalaset-0
Var nere och kände nu och nu är den övre delen av tankarna på över 70 grader, och mittendelarna har börjat ökat till 50. Nu när jag kände på röret som går från Laddomaten så var det varmt så den verkar ha öppnat nu. Verkar fungera som det ska

Så basically så känner den av värmen och öppnar när den har uppnått en viss värme för att värma bottendelen av tankarna?

Ja, dess funktion är att styra laddning och urladdning av ackumulatorn.
Nu finns det varianter av Laddomat och längesen jag jobbade med en, men det du skall kontrollera är att den startar laddning respektive urladdning på dina inställda temperaturer. Kontrollera driftindikering och att pumpen/pumparna går samt ev. styrventiler.

Det som kan krångla är om en temperatursensor är kass och ger fel värden.
Mät upp med en IR-termometer.
Händer också att laddomaten är kass, men det brukar märkas på att den är död eller inte indikerar.
Citera
2019-07-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Ja, dess funktion är att styra laddning och urladdning av ackumulatorn.
Nu finns det varianter av Laddomat och längesen jag jobbade med en, men det du skall kontrollera är att den startar laddning respektive urladdning på dina inställda temperaturer. Kontrollera driftindikering och att pumpen/pumparna går samt ev. styrventiler.

Det som kan krångla är om en temperatursensor är kass och ger fel värden.
Mät upp med en IR-termometer.
Händer också att laddomaten är kass, men det brukar märkas på att den är död eller inte indikerar.

Skulle precis gå in och skriva att allting fungerar som det ska också såg jag detta. Men jag tror att jag fattat poängen nu. Har eldat hela kvällen och just nu står alla delarna av tankarna på lite mer än 80 och vedpannan låg strax under 100 grader när jag lämnade den för kvällen. (Veden har brunnit ut) Känns så himla bra att allt funkar. Det är fan kul att elda alltså 😂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in