• 1
  • 2
2019-07-06, 19:32
Medlem
Afkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det i ordet "eller" du inte förstår?

Ni har rätt till A eller B. Ni har idag B så då kan ni inte kräva A!

A= Måltidsuppehåll (dvs på betald arbetstid)
B= Rast (dvs obetald tid som inte räknas in i arbetstiden.)

Åtminstone som du formulerat "I det nya kollektivavtalet står det att vi har rätt till raster eller ett längre måltidsuppehåll på minst 30 min - max 60 min på betald arbetstid."

Raster är per definition inte på betalt arbetstid.

Rast eller måltidsuppehåll på betald arbetstid.

Vi har inga raster, och lunch på obetald arbetstid. Vilket vi har rätt till enligt kollektivavtal.

Många kränkta sossar här känner jag, kan tilläggas att jag vart medlem i fack i ca 10 år innan svulstiga notor på stipklubbar och lyxresor uppdagades.

Kollektivavtalet gäller som jag förstår för alla, oavsett fackligt ansluten eller ej. Tack för den.

Några tips kring hur man ska lägga upp konfrontationen med arbetsgivaren på ett bra sätt?
Citera
2019-07-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afkarn
Rast eller måltidsuppehåll på betald arbetstid.

Vi har inga raster, och lunch på obetald arbetstid. Vilket vi har rätt till enligt kollektivavtal.

Många kränkta sossar här känner jag, kan tilläggas att jag vart medlem i fack i ca 10 år innan svulstiga notor på stipklubbar och lyxresor uppdagades.

Kollektivavtalet gäller som jag förstår för alla, oavsett fackligt ansluten eller ej. Tack för den.

Några tips kring hur man ska lägga upp konfrontationen med arbetsgivaren på ett bra sätt?

Jag säger det igen: rast är aldrig på betald arbetstid.
Om du kastar om meningen blir den tydligare:
Måltidsuppehåll på betald arbetstid eller rast.
Citera
2019-07-06, 21:30
Medlem
Afkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag säger det igen: rast är aldrig på betald arbetstid.
Om du kastar om meningen blir den tydligare:
Måltidsuppehåll på betald arbetstid eller rast.

8.1 Rast
När arbetsdagen är längre än fem timmar har tjänstemannen rätt till rast. Avvikelse får
göras genom lokal överenskommelse. Sådan avvikelse förutsätter att berörda tjänste-
män kompenseras med ledighet eller ges lämpligt skydd.
Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som om-
ständigheterna medger.
Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till ar-
betsförhållandena.

8.2 Måltidsuppehåll
Rast får bytas mot måltidsuppehåll på arbetsplatsen om det är nödvändigt med hänsyn
till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som
inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådant måltidsuppehåll räknas in i arbetsti-
den.

Jag förstår hur du tänker, för det står även "Rasten är icke-ar-
betstid, och man är fri att lämna arbetsstället för egna behov, vanligen för att äta lunch"

Men, Jag tolkar det som att kortare raster inte är arbetstid. Men däremot om du inte har raster och istället har ett enda långt måtidsuppehåll så ska det räknas som arbetstid.

Det står ju faktiskt:

Sådant måltidsuppehåll räknas in i arbetsti-
den.
Citera
2019-07-06, 21:46
Medlem
Citat:
8.1 Rast
När arbetsdagen är längre än fem timmar har tjänstemannen rätt till rast. Avvikelse får
göras genom lokal överenskommelse. Sådan avvikelse förutsätter att berörda tjänste-
män kompenseras med ledighet eller ges lämpligt skydd.
Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som om-
ständigheterna medger.
Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till ar-
betsförhållandena.

8.2 Måltidsuppehåll
Rast får bytas mot måltidsuppehåll på arbetsplatsen om det är nödvändigt med hänsyn
till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som
inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådant måltidsuppehåll räknas in i arbetsti-
den.

Jag förstår hur du tänker, för det står även "Rasten är icke-ar-
betstid, och man är fri att lämna arbetsstället för egna behov, vanligen för att äta lunch"

Men, Jag tolkar det som att kortare raster inte är arbetstid. Men däremot om du inte har raster och istället har ett enda långt måtidsuppehåll så ska det räknas som arbetstid.

Det står ju faktiskt:

den.

Ja, men ni har ju inte måktidsuppehåll utan lunchrast. Ditt kollektivavtal tillät ju antingen lunchrast eller måltidsuppehåll, det är upp till arbetsgivaren att bestämma vilket det blir. Måltidsuppehåll är betalt och den ansrällde får inte lämna arbetsplatsen. Lunchrast är obetald och den anställde kan fritt ge sig av och glra ärenden och annat under tiden.

Det du missar när du läser är att i arbetsrättsliga samnanhang är orden:
Paus
Rast
Måltidsuppehåll
betydligt mer specifika än i allmänspråket.

En lunchrast är förvisso ett uppehåll för måltid men det är inget måltidsuppehåll.
Citera
2019-07-07, 08:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Det är just det, vi har 60 min obetald rast utöver arbetstiden på 8 timmar. Totalt 9 timmar ink den obetalda lunchen.

Enligt kollektivavtal ska den vara på betald arbetstid. Vilket skulle förkorta min totala tid på arbetet med 60 min, och ge mig minst 30 minuter betald rast.

Citat:
Det står ju faktiskt:

den.
För de allra flesta utom för 90-talister är det alldeles givet att om arbetsdagen är åtta timmar så jobbar man åtta timmar. När din mamma säger att en timmers lunch ska ingå i arbetstiden och du ska få betalt för den så tro henne inte. Hon har curlat sönder dig under hela ditt liv, men nu är det verkligheten som gäller. Du befinner dig på en arbetsplats och på en sådan ska man arbeta. Det är därför man är där och det man får betalt för.

Då man inte ska arbeta åtta timmar i sträck har man därför raster. Dessa är obetalda om man inte lyckats förhandla sig till något annat i kollektivavtalet eller lokalt på arbetsplatsen. Så om man har sammanlagt en timmes rast varje dag betyder det att man får vara nio timmar på jobbet. Helt logiskt, utom för en 90-talist.

Vad är då måltidsuppehåll? Under en rast behöver du inte vara tillgänglig och du får lämna arbetsplatsen. Om du har måltidsuppehåll så kan du behöva vara tillgänglig och du får inte lämna arbetsplatsen. I kollektivavtalet står det

"Rast får bytas mot måltidsuppehåll på arbetsplatsen om det är nödvändigt med hänsyn
den."

Rast FÅR bytas ut mot måltidsuppehåll. Men i första hand ska man ha rast och inte måltidsuppehåll. Bara när det är nödvändigt, när man ibland kan tvingas avbryta måltiden för att jobba, om man t.ex. är ensam i en mindre butik eller kör ambulans etc.

Ärligt, trodde du verkligen att en timmers måltidsuppehåll med full betalning ska ingå i din arbetstid och att du bara ska jobba sju timmar per dag men få betalt för åtta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in