• 1
  • 2
2019-07-02, 23:28
Medlem
Venators avatar
Svenska Dagbladet rapporterar, citat: "Två personer har fallit överbord från ett större handelsfartyg söder om Ölands södra udde, enligt Sjö- och flygräddningscentralen som fick in larmet vid 22-tiden."

Det är oklart vilken nationalitet personerna har eller i vilket land fartyget är registrerat. Två helikoptrar deltar liksom andra fartyg, enligt vad SvD rapporterar.

Källa: https://www.svd.se/sokinsats-efter-p...bord/i/senaste

Edit: korrigering av rubrik
Citera
2019-07-02, 23:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Något arbetsmoment som gått fel?
Citera
2019-07-02, 23:44
Medlem
Venators avatar
Att döma av Marinetraffic.com så befinner sig räddningshelikoptern SAR 111265585 just nu på 55.89707° / 16.20863° mitt i en klunga av fartyg. Helikoptern Lifeguard 001 finns strax i närheten.

Utöver två färjor är största fartyget på plats det Liberiaregistrerade Fleet Leader som verkar ligga mitt i smeten och går med lägst hastighet av närvarande fartyg...
Citera
2019-07-02, 23:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Det var ovanligt att trilla i från ett handelsfartyg, och två personer med. Undrar hur det gick till.

På FR24 ser man två räddningshelikoptrar som sveper fram och tillbaka över vattnet c:a 50 km söder om Ölands södra udde. Ett tiotal fartyg varav tre från sjöräddningen rör sig också i området.

Tyvärr blåser det 11 m/s och är c:a 2 m våghöjd vilket nog gör det lite motigt att se de nödställda.
Citera
2019-07-02, 23:56
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Något arbetsmoment som gått fel?

Svårt att säga men knappast några ordinarie löpande arbetsuppgifter på däck vad jag kan tänka mig, även om det fortfarande var ljust när det skedde. Men någon form av reparation som inte kunde vänta? Det har blåst kuling under dagen, nu ca 8 m/s, så kanske någon slarvat med något och någon skit kommit i rörelse och måste fixas.

Våghöjd ungefär 1 meter, 16 grader ytvattentemp, enligt klart.se. Så det kunde vara värre, men illa nog.
Citera
2019-07-02, 23:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var ovanligt att trilla i från ett handelsfartyg, och två personer med. Undrar hur det gick till.

På FR24 ser man två räddningshelikoptrar som sveper fram och tillbaka över vattnet c:a 50 km söder om Ölands södra udde. Ett tiotal fartyg varav tre från sjöräddningen rör sig också i området.

Tyvärr blåser det 11 m/s och är c:a 2 m våghöjd vilket nog gör det lite motigt att se de nödställda.

Fast SMHI säger ca 8 m/s på Ölands södra udde kl 23.00 så det verkar inte vara fullt så dåliga förhållanden.

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-...0,type=weather
Citera
2019-07-03, 00:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast SMHI säger ca 8 m/s på Ölands södra udde kl 23.00 så det verkar inte vara fullt så dåliga förhållanden.

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-...0,type=weather
Hm, jag kollade i appen Windy i telefonen men jag har märkt att den ibland har dålig överensstämmelse med SMHI och då tror jag nog mest på SMHI vad gäller rådande väder.

Tillägg: Nähä, kollar jag på Ölands södra udde så säger Windy samma som SMHI men jag kollade tidigare längre söderut där fartygen och helikoptrarna är och där visar Windy det jag skrev. Då stämmer det kanske med 2 m vågor i alla fall. Det finns ju inte våghöjdsmätare överallt utan Windys uppgifter bygger väl på beräkningar och interpolering mellan mätstationer.

Jag tror förresten att din misstanke om att det är Fleet Leader som de fallit i ifrån stämmer. Det gjorde en sväng ungefär som man ska göra vid man över bord vilket jag inte ser att de andra fartygen i närheten har gjort.

Tillägg igen: Ångrade mig gällande Fleet Leader, Optima Seways har gjort en ännu mer typisk sväng.
Senast redigerad av skunkjobb 2019-07-03 kl. 00:14.
Citera
2019-07-03, 00:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Svårt att säga men knappast några ordinarie löpande arbetsuppgifter på däck vad jag kan tänka mig, även om det fortfarande var ljust när det skedde. Men någon form av reparation som inte kunde vänta? Det har blåst kuling under dagen, nu ca 8 m/s, så kanske någon slarvat med något och någon skit kommit i rörelse och måste fixas.

Våghöjd ungefär 1 meter, 16 grader ytvattentemp, enligt klart.se. Så det kunde vara värre, men illa nog.

Ja, att något kommit i rörelse och måste fixas låter inte helt otroligt.

Jag kan inte minnas att 2 i besättningen åkt överbord samtidigt på nordiskt vatten. Måste vara otroligt ovanligt.
Citera
2019-07-03, 00:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja, att något kommit i rörelse och måste fixas låter inte helt otroligt.

Jag kan inte minnas att 2 i besättningen åkt överbord samtidigt på nordiskt vatten. Måste vara otroligt ovanligt.

Kan ju vara PAX också.
Vid 23.30-tiden meddelade sjö- och flygräddningscentralen att det handlar om ett fartyg som kör mellan Sverige och Litauen.

– Jag kan inte säga än om det är registrerat i Litauen eller Sverige men det är ett fartyg som tar både passagerare och last, säger Emma Bratt.

https://www.expressen.se/kvallsposte...d-fran-fartyg/

Misstänker den här linjen.

Kanske detta skepp.
Senast redigerad av kraftfoder 2019-07-03 kl. 00:11.
Citera
2019-07-03, 00:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan ju vara PAX också.
Vid 23.30-tiden meddelade sjö- och flygräddningscentralen att det handlar om ett fartyg som kör mellan Sverige och Litauen.

– Jag kan inte säga än om det är registrerat i Litauen eller Sverige men det är ett fartyg som tar både passagerare och last, säger Emma Bratt.

Aha. Ja, då kan det vara en självmordspakt.
Citera
2019-07-03, 00:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Aha. Ja, då kan det vara en självmordspakt.

Möjligt, eller två överförfriskade PAX som trillat över bord.
Citera
2019-07-03, 00:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan ju vara PAX också.

Kanske detta skepp.
Jaha, det är faktiskt en färja, Optima Seways som också gjort en riktig man över bord-sväng på platsen. Tillhör DFDS och är registrerad i Litauen.
https://www.marinetraffic.com/en/ais...OPTIMA_SEAWAYS
Senast redigerad av skunkjobb 2019-07-03 kl. 00:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in