Citat:
Ursprungligen postat av
oXAXo
Men här kommer problemet som jag är ganska säker på varför folk inte väljer linux. Vi bortser från gamers då de flesta behöver Windows för det.
För att installera appar måste jag hålla på med något som heter teminal och skriva in konstiga saker i den bara för att installera tex Chrome. Jag måste googla how to install Chrome on linux. Ska jag ha annat program måste jag googla how to install this program on linux.
Det jag tror saknas i linux är en enkel app store som följer med direkt och där folk kan lägga in spel och appar.
Den enda appstore jag känner till är Ubuntus software center. Men jag tycker att alla linux borde ha en app store oavsett vilket linux man har.
Varför finns det ingen officiell och användbar app store i linux?
Nu var det flera år sedan jag orkade mig på Linux (cirka 8-10), men jag vill minnas att en hel del strömmande media vägrade funka på Linux, på grund av den öppna programvaran. DRM och liknande (tillverkarna alltså) ville inte att deras källkod skulle bli öppen.
Vet inte om det är så fortfarande, men det kan ju vara ett skäl till varför folk inte kör linux?
(Förutom avsaknaden av app-store). Kör windows10 själv, använder aldrig Microsofts app-store..
Skulle nog inte använda app-store på något, om det inte krävs, som till exempel på android-telefoner.