Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2021-05-24, 19:53
  #61
Medlem
Men vad tusan menar de med projektplan? Om man skriver en roman vet man väl inte helt innan vad det ska bli? Hittar man inte på det medan man skriver? Ska man skicka in når jäddrans excel-ark???

”Skrivarskolans projektår

Du måste komplettera din ansökan med ett personligt brev, en detaljerad projektplan samt 10 sidor ut ditt skrivprojekt.”

https://skrivarskolan.kvarnby.se/sok...skrivarskolan/
Citera
2021-05-25, 10:34
  #62
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Men vad tusan menar de med projektplan? Om man skriver en roman vet man väl inte helt innan vad det ska bli? Hittar man inte på det medan man skriver? Ska man skicka in når jäddrans excel-ark???

”Skrivarskolans projektår

Du måste komplettera din ansökan med ett personligt brev, en detaljerad projektplan samt 10 sidor ut ditt skrivprojekt.”

https://skrivarskolan.kvarnby.se/sok...skrivarskolan/

När det gäller själva texten så är det ju många författare som skriver en synopsis.
Men detta handlar nog om en mer övergripande plan.
Citera
2021-05-25, 13:26
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
När det gäller själva texten så är det ju många författare som skriver en synopsis.
Men detta handlar nog om en mer övergripande plan.

Tack! Men detaljerad plan stod det väl? För ett helt läsårs studier.
Citera
2021-05-25, 14:16
  #64
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
En synpunkt ....

Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe
...Det känns väldigt befriande...

Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Här var nån kurs helt på distans...

Citat:
Ursprungligen postat av bofh
När det gäller själva texten så är det ju många författare som skriver en synopsis...

Tack alla ni som bidragit konstruktivt i den här diskussionen. Nu tystnar jag ett tag och går in i en fas av revision där alla era synpunkter kommer att vägas in i den nya versionen av manuset. Mycket synpunkter kommer också från den FBare som nyligen läste hela romanen.

Jag återkommer här eller i PM om någon skulle vilja läsa resultatet så kan vi fortsätta diskussionen här.
__________________
Senast redigerad av iskrivandestund 2021-05-25 kl. 14:55.
Citera
2021-08-11, 13:24
  #65
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Tack. Det här är en jätterolig tråd att ta del av, då jag som gillar att läsa lär mig mer om processen ”bakom kulisserna”.

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
En synpunkt och ett råd:
...
Folk orkar oftast inte argumentera för att få igenom en åsikt om en text man inte är investerad i.)

Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe
Jag har inte läst en ungdomsroman sedan jag var femton, kanske,
Det finns två saker här i livet som författare måste lära sig leva med:
...
Läsarens upplevelse av boken kommer till syvende och sist alltid vara annorlunda än författarens upplevelse av boken.

Citat:
Ursprungligen postat av bofh
När det gäller själva texten så är det ju många författare som skriver en synopsis.
Men detta handlar nog om en mer övergripande plan.

Puh! Efter 2.5 månaders revision är jag tillbaka här. Vissa avsnitt av romanen är helt omskrivna med ett nytt innehåll. På andra ställen har jag vässat berättelsen en del. Huvuddelen av tiden har gått åt till att läsa och revidera språket - systematiskt mera oväxlande meningslängd. Jag har inte gått den FBare till mötes som tyckte jag skulle tona ner huvudpersonens lite speciella personlighetsdrag. Det skulle kräva en total förändring av romanens karaktär.

Jag är helt säker att mycket mer kan göras med språket särskilt i dialogerna...

Om någon vill läsa och diskutera så finns ju instruktionen här i tråden (Länk till den post här i tråden som beskriver hur du läser.)

Jag kan också tänka mig att posta en del fragment här i tråden (med Copyright). PM finns ju också...
Citera
2021-08-18, 01:40
  #66
Medlem
YlvaVes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iskrivandestund
Puh! Efter 2.5 månaders revision är jag tillbaka här. Vissa avsnitt av romanen är helt omskrivna med ett nytt innehåll. På andra ställen har jag vässat berättelsen en del. Huvuddelen av tiden har gått åt till att läsa och revidera språket - systematiskt mera oväxlande meningslängd. Jag har inte gått den FBare till mötes som tyckte jag skulle tona ner huvudpersonens lite speciella personlighetsdrag. Det skulle kräva en total förändring av romanens karaktär.

Jag är helt säker att mycket mer kan göras med språket särskilt i dialogerna...

Om någon vill läsa och diskutera så finns ju instruktionen här i tråden (Länk till den post här i tråden som beskriver hur du läser.)

Jag kan också tänka mig att posta en del fragment här i tråden (med Copyright). PM finns ju också...

Jag har läst den här tråden med enormt intresse, och jag hoppas att du postar fler utdrag ur din bok (jag planerar själv att göra samma sak, fast i min egna-texter-tråd, om någon visar intresse för det jag skriver). Du är modig som delar med dig av dina alster så här. Jag minns att jag läste en lång tråd av någon användare som bråkade i all oändlighet med andra användare för att han vägrade dela med sig av det han skrivit, och hans anledning till denna motvilja var att hans (ännu ej skrivna, ska tilläggas) bok var så pass unik att minsta lilla fras skulle ha plagierats av andra användare om de fick se den.
Citera
2021-08-18, 21:40
  #67
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe
Jag har läst den här tråden med enormt intresse, och jag hoppas att du postar fler utdrag ur din bok (jag planerar själv att göra samma sak, fast i min egna-texter-tråd, om någon visar intresse för det jag skriver). Du är modig som delar med dig av dina alster så här. Jag minns att jag läste en lång tråd av någon användare som bråkade i all oändlighet med andra användare för att han vägrade dela med sig av det han skrivit, och hans anledning till denna motvilja var att hans (ännu ej skrivna, ska tilläggas) bok var så pass unik att minsta lilla fras skulle ha plagierats av andra användare om de fick se den.
Kul att du gillar tråden. Som belöning postar hag nu första kapitlet här. I gengäld skulle jag vilja ha synpunkter på en stilfråga som jag kämpar extra mycket med: växlingen av meningslängden. Ursprungligen hade jag i mycket stor utsträckning korta meningar. Tanken var att det skulle passa en yngre läsekrets av killar som inte var så vana att läsa. Vidare fann jag att den stilen funkade bra vid höglasning.

Men som flera FBläsare har påpekat blev det ganska upphackat och det sakandes flyt. Vissa tyckte att stilen var tråkig.

Nu har jag ändrat så att en del meningar är något längre men fortfarande är det ganska mycket korta meningar. Har balansen blivit tillräckligt bra? Har jag rätt i min ursprungliga förmodan om att en yngre läsovan läsare gillar kortare meningar? Har jag rätt i att korta meningar funkar bra vid högläsning? Alla synpunkter är välkomna. Nu till texten...

Citat:
Ståplats Stockholm

Copyright 2021 Sven Erik Orm

1.
Metmasken vrider sig våldsamt. Sebastian tror att den känner smärta och det får honom på andra tankar. Den sista tidens händelser blir mindre påträngande. Han kastar reven med den vridande masken i vattnet. Flötet guppar lite och ringarna sprider sig.

Majsolen står halvhögt över Haga. Den värmer. Egentligen är det alldeles för sent på dagen för att meta. Men Sebastian bryr sig inte, han är inte här för att fiska.

Två svanar dyker upp i väster. De kommer nog från Råstasjön. De flyger över Haga slott och fortsätter i Sebastians riktning. Vingarna viner när de passerar på låg höjd. Sedan drar de vidare mot Lilla Värtan.

Sebastian hade drabbats av en känslostorm. Hur hade han kunnat svika sin bäste vän? Oskar, som han saknar så? Alice hade förfört honom. Det hade inte varit så svårt. Sebastian har varit hemligt förälskad i Alice i flera år.

Oskar och Alice är ett par. De har hängt tillsammans så länge han minns. Oskar är Sebastians bästa vän. Därför hade det varit ofarligt att drömma om Alice. Han skulle aldrig försöka bräda Oskar. Alice må vara hur fin och spännande som helst. Hennes blickar är omöjliga att motstå. Hennes skratt värmer vem som än lyssnar. Hon är en perfekt ung tjej med långa vackra ben. Hon är lite för kurvig för att platsa som fotomodell. Modet vill ju ha extremt smala modeller, inte Alice med en perfekt figur. Dessutom har hon en fantastisk sångröst. Sebastian brukar tänka - hon blir nog en filmstjärna.

Oskar är spårlöst försvunnen. Han har varit borta mer än en månad. En kväll i slutet av mars kom han bara inte hem. Pappa Jan hade börjat leta efter honom samma kväll. Jan hade kontaktat Södersjukhuset och Karolinska. Han hade kontaktat polisen och undrat om de tagit honom i förvar. Han fick inga napp. Mamma Anna är helt förtvivlad.

Ingen Facebook. Inga Instagram. Inga tweet. Ingen Snapchat. Inga SMS. Inga mejl. Inga telefonsamtal. Mobilen går inte att nå, troligen avslagen. Allt är helt dött.

Det här är helt olikt Oskar. Sebastian saknar Oskar hur mycket som helst. Det känns väldigt tomt att inte ha nån nära kompis. Oskar som är både väldigt smart och fantastiskt kul. Oskar och Sebastian gillar verkligen varandra.

Polisen har registrerat Oskar som försvunnen. Polisinspektör Lennart Ängebo leder utredningen. Han har utsett kriminalassistent Anderson att göra markjobbet. Anderson hade kommit till skolan och frågat om Oskar. Ingen visste något om hans vägar den sista kvällen.

Polisen fick klart för sig att Alice är Oskars flickvän och att Sebastian är Oskars bästa vän. Båda hade var för sig kallats till förhör på polisstationen. Detta var nog ovanligt i detta tidiga skede men kanske var det föräldrarna som låg på.

Polisen hade på något sätt fått reda på att Sebastian är kär i Alice och att Oskar är hans hemliga rival. Sebastian känner på sig att polisen misstänker att han på något vis är inblandad i Oskars försvinnande. Inget kunde vara mera fel. Kvällen då Oskar försvann hade han varit på dykträning. Först en timmes teori, sedan en timmes träning på land och i bassäng. Sedan hade han fortsatt på egen hand tillsammans med Jonas, en kompis. Allt som allt i hela tre timmar.

Det är ett nästan perfekt alibi som är lätt att kolla. Och alla som känner Oskar och Sebastian vet att Sebastian aldrig skulle göra något för att undanröja Oskar. De är verkligen såta vänner.

Efter polisförhören hade Alice frågat Sebastian vad han trodde om Oskar. Ingen aning hade han sagt sanningsenligt. Han sa okänsligt att han skulle bli förvånad om Oskar var vid liv. Alice hade börjat snyfta och hennes tårar rann snart ymnigt. Sebastian hade också fällt en tår. Han saknade verkligen Oskar otroligt mycket.

Sebastian hade tagit Alice hand. Han hade smekt den försiktigt och försökt trösta henne. Alice hade föreslagit att de skulle träffas efter skolan och prata i lugn och ro om det som hänt. Sebastian hade tyckt att det var en väldigt god ide. Han gillar Alice hur mycket som helst och nu skulle de komma på tu man hand.

Sebastian känner till ett ställe med schysst natur dit nästan ingen går så här i början av maj. Där skulle de kunna prata ostört. Sebastians pappa är naturalist. Som liten grabb hade han tagit med Sebastian till ett nudistbad. Det är inget officiellt bad. Naturalister bara uppsöker det spontant när det är badväder. Så här på våren är det ingen där. Det finns en motionsstig strax bakom badet. En och annan hundrastare kan komma förbi. Annars är det helt lugnt.

Sebastian minns hur de hade tagit Röda linjen. De hade stigit av vid Universitet och vandrat den korta vägen genom Frescati och över kullen till Brunnsviksbadet.

De fortsatte norrut ett par hundra meter längs Brunnsvikens strand över en brant bergsknalle. Där fanns strax nudistbadet. Inget skvallrade om platsens bruk eller historia. Det är bara en inbjudande klipphäll ner mot sjön. De gick ner mot strandkanten och hittade en skyddad plats i lä.

Vädret var soligt och varmt. Riktigt varmt fast det bara var alldeles i början av maj. Alice bar lösa linnekläder, ljusblå byxor med en matchande top. Kläderna passade perfekt ihop med hennes blåa ögon och blonda hår.

Solen var på väg ner över Haga och vinden mojnade. Brunnsviken blev snart helt slät och speglande. Den doftade av sjö. Stockholm brusade svagt i bakgrunden. Det här var en plats där tiden kunde stå helt stilla.

Båda var klart nedstämda efter Oskars försvinnande. De satt i klippsluttningen och sa inte så mycket. Sebastian tog en kort mobilfilm med Alice sittande i backen. En vindil krusade den annars blanka vattenytan och fjolårslöven rasslade. Alice ljusa och halvlockiga hår flög för vinden. En helt oemotståndlig syn.

Några änder upptäckte dem. De var vana vid att bli matade. Men Alice och Sebastian hade inget med sig. Änderna gav snabbt upp, sorgligt nog. De livade annars upp den dystra stämningen.

Alice flyttade sig närmare Sebastian och lade armen bakom hans rygg. Sebastian lutade sitt huvud mot hennes. Han begravde sitt ansikte i hennes mjuka nackhår. Hon doftade ljuvligt. Han kände hur Alice kysste honom på halsen. Länge! Sebastians hjärta bultade hårt. Han kunde inte tänka klart. Det här var första gången han var en tjej så här nära, och det var Alice!

Sebastian började undra. Alice hade nog egentligen inte velat prata om Oskar. Varför satt de där helt tysta tätt intill varandra?

Alice lossade upp knapparna på sin blåa linneblus. Sen tog hon Sebastians hand och stoppade den innanför. Sebastian smekte otroligt försiktigt. Alice manade på.
- Var snäll och smek mina bröst också.
Alice hade ingen BH. Sebastian kände sig väldigt blyg och oerfaren. Men Alice bröst var behagligt varma och sköna. Sebastian gillade verkligen att kela med Alice mycket mjuka och fina kropp.

Alice manade på.
- Din hand är väldigt skön. Fortsätt är du snäll! Länge!!
Alice lossade upp Sebastians skjorta och stack in sin hand. Sebastian gillade grymt att bli smekt. Det kändes som om Alice visste precis hur hon skulle göra för att det skulle bli extra skönt.

Efter en lång stunds kelande kom Alice med ett förslag.
- Kan du inte smeka mig på musen?
Sebastian blev helt omtumlad. Han tänkte att Alice var Oskars flickvän. Han kände att han inte ville svika Oskar.
- Är det riktigt okej?
- Var inte fånig. Vi är ju båda 15.
Alice tog Sebastians högra hand och förde den ner i sina trosor. Alice mus var fjunig och mjuk. Sebastian kände försiktigt längs Alice springa. Fittan var varm och våt. Alice andades djupt. Sebastian kände sig osäker och otroligt blyg.
- Kittla mig! hade hon viskat i hans öra.
Sebastian kände sig väldigt förlägen. Han tvekade men hittade snart rätt. Alice spann av välbehag.
- Snabbare!
Alice fitta flödade. Hon var väldigt kåt.

Efter en stund började Alice underliv krampa. Samtidigt tryckte hon sig hårt mot Sebastian och smekte hans hår.

Sebastians finger stannade av.
- En gång till!
Alice var inte blyg. Hon visste precis vad hon ville
Citera
2021-08-18, 22:03
  #68
Medlem
iskrivandestunds avatar
1 - forts.
Citat:

Copyright 2021 Sven Erik Orm

När Alice fått sin nästa orgasm hade Alice nog öppnat hans byxor. Sebastian minns inte klart vad som hände sen. Hennes hand var underbart skön. Sebastian var så upphetsad att han omgående fick utlösning.

Efteråt förde Alice handen till sin mun och smakade.
- Jag ville bara veta, skrattade hon.
Sebastian tyckte att Alice var osannolikt vacker och sagolikt attraktiv. Otroligt sexig var hon också. Sebastian somnade i Alice famn.

Alice väckte honom inte. Sebastian vaknade av att det höll på att bli riktigt kallt. Alice låg väldigt nära och frös hon också. Solen hade gått ner. Himlen över Haga växlade nu i skirt rosa och mörkt rött. Brunnsviken speglade det dramatiska färgspelet. Strax söder om slottet började en stjärna tindra svagt. Det kunde bara vara en sak. Bara en sak kunde tävla med skymningsljuset. Sebastian pekade.
- Kolla! Där är Venus.
Alice spanade. Hon dröjde med sitt svar
- Den aftonstjärnan är nog till för oss.
Sebastian svepte sin tröja om Alice och sen drog de mot tunnelbanan. På vägen stannade de till på berget innan Brunnsviksbadet. Alice kramade om Sebastian. Han kände väldigt mycket för Alice. Han var kär. De hade kyssts. Det var Sebastians första riktiga kyss. Han hade svårt att hantera sitt glädjerus. Sen tänkte han på Oskar. Var han verkligen död? Hans dåliga samvete gnagde.

I tunnelbanevagnen på vägen hem satt de mycket nära och värmde varandra. Alice stack en hand innanför Sebastians skjorta och smekte honom försiktigt. Han svarade med smeka Alice på ryggen innanför hennes ljusblåa linneblus. Sebastian bekände
- Du är väldigt fin. Jag gillar dig skarpt.
Alice hade eftertänksamt tagit emot komplimangen.
- Tack, du är också otroligt fin. Jag gillar dej med. Det kan du nog räkna ut när jag lät dej smeka mej på det där sättet. Du är väldigt speciell. Jag tycker väldigt mycket om dej.
Sebastian hade känt sig otroligt lycklig över Alice bekännelse. Fast det hade han väl egentligen redan förstått när de kelade vid stranden.

Väl hemma hade Sebastian åter känt en smärtsam tagg. Var Oskar verkligen död? Mötet med Alice hade verkligen gett honom ohyggligt dåligt samvete.

Sebastian sitter på metbryggan i den låga västersolen. Flötet är alldeles stilla. Den yttre stillheten är i skarp kontrast mot Sebastians inre. Hans dåliga samvete plågar honom. Kanske skulle han inte ha accepterat Alice intima invit? Den händelsen blev på sitt sätt en bekräftelse på att han nu verkligen inte tror att Oskar någonsin kommer att komma tillbaka. Samtidigt kan man ju inte riktigt veta. Sebastians tankar strider.

Sebastian väcks plötsligt. Flötet har försvunnit under vattenytan och det rycker lite i metspöet. Försiktigt halar han in reven. På kroken sitter en liten abborre. Sebastian tar loss den mycket försiktigt. Kroken har bara gjort ett litet hål i sidan av munnen. Det såret kommer att läka snabbt.

Abborren luktar starkt. Olika fiskarter luktar olika precis som när man lagar till dem eller äter dem. Den här fisken doftar inte förvånande just abborre.

Ryggfenan är fantastiskt vass och smärtsamt stickande. Fiskfjällen glänser. De bildar ett färgsprakande pansar. Abborren öppnar och stänger munnen som om den kippar efter luft. I själva verket kippar den efter vatten.

Abborren är otjänlig som föda och det gäller även för katten. Brunnsviken är full av miljögifter. Sebastian sänker ner fisken under vattnet och den gör ett kraftigt slag och försvinner ut i friheten. Friheten under vattnet lockar Sebastian. Det är därför han går på dykarkurs. Han vill lära sig att filma under vattnet.

Sebastian plockar ihop sina metprylar och beger sig hem.

Det bitterljuva och intima mötet med Alice hade snabbt lett till oanade och helt oacceptabla förvecklingar. Alice hade råkat riktigt illa ut. Sebastian tänker att det är på grund av att han hade låtit sig förföras. Men det borde ju inte ha haft någon betydelse. Deras möte kunde verkligen inte på något vis rättfärdiga det som Alice blev utsatt för.

Dagen efter mötet i Frescati hade Sebastian haft sugmärken på halsen. Alla i klassen kände på sig att det var Alice som hade kysst honom. Sebastian har aldrig berättat för någon att han är förtjust i Alice. Men det är nog en illa dold hemlighet. Han har nog gått att läsa som en öppen bok.

De närmaste dagarna får Alice ett helvete. Ett gäng killar retas.
- Alice knullar Oskar.
- Alice knullar Sebastian.
- Jag knullar ingen. Lägg av!
- Jävla svennehora!
Några av killarna tränger sig på och tafsar på henne. De tar henne mellan benen och försöker föra ner händerna innanför hennes byxlinning.
- Jag ska knulla Alice.
- Ge dig! Jag ska inte knulla nån.
- Jävla svennefitta!
Skolan har inga fungerande riktlinjer för att hantera sexuella trakasserier. Om de finns på pappret så är de bortglömda. De borde flasha rött utan avbrott. Tjejerna har ett rent helvete hela tiden. De kan inte röra sig ensamma utan att bli antastade.

Alice blir hårt ansatt. Hon befarar grovt sexuellt våld. En del killar försöker tränga sig in på toa tillsammans med henne. Hon har ständigt 112 redo på mobilen.

Någon dag senare håller ett gäng killar sig gömda i korridoren när Alice går på muggen under en lektion. De tränger sig in. Ett par håller vakt vid dörren. Alice lyckas låsa in sig i ett bås. Ett par av dem försöker bryta upp dörren. Alice ringer 112.
- Hjälp! Jag håller nog på att bli våldtagen.
- Vem är du och var är du?
- Alice Svensson. Jag är i ett bås på damtoa på Söderortsskolan.
- Vad händer?
. Killarna försöker bryta upp dörren. De har hotat med sex och våld i flera dar.
- Vi skickar en patrull.
Polisen kom för sent. När den första killen tränger sig in i Alice underliv får han sitt livs överraskning. En ohyggligt obehaglig överraskning. Alice har verkligen varit orolig. Hon har installerat en “dödstampong” som hon har köpt på nätet med expressleverans från USA. Hans könsdelar blir svårt sargade och killen blöder ymnigt. Kompisarna ordnar ambulans. I villervallan lyckas Alice ta sig tillbaka till den relativa säkerheten i klassrummet.

Sebastian försöker trösta Alice men hon flyr hem gråtande.

Så blir det ett nytt skolbesök från kriminalassistent Anderson. Nya förhör. Alice delges misstanke om grov misshandel i sin frånvaro. Killarna som försökte våldta Alice går i åttan. De är inte straffmyndiga. De kommer att kallas till samtal med en socialsekreterare.

Rektor Sandström manar till lugn. Hon pratar om traumatiska krigsupplevelser. Man måste visa förståelse och inte fördöma de här killarna. Sebastian och hans kompisar låter sig inte imponeras, men de vet ju att man måste ligga lågt.

Ingen blir förvånad när Alice inte kommer till skolan nästa dag. Sebastian stöter ihop med henne på biblioteket. Hon är som förbytt. Hon tittar bara ner i golvet. Hon undviker hans blick. Hon vill inte prata. Hon verkar djupt deprimerad.

Nästa dag blir Alice formellt avstängd från skolan. Några dagar senare har Alice mamma ordnat så att Alice kan få gå som extra elev på Adolf Fredriks musikskola. Alice SMS:ar Sebastian kort och berättar vad som händer. Han svarar och hoppas att hon mår bättre nu. Men egentligen tycker Sebastian ohyggligt synd om Alice.


Citera
2021-08-19, 04:13
  #69
Medlem
YlvaVes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iskrivandestund
Kul att du gillar tråden. Som belöning postar hag nu första kapitlet här. I gengäld skulle jag vilja ha synpunkter på en stilfråga som jag kämpar extra mycket med: växlingen av meningslängden. Ursprungligen hade jag i mycket stor utsträckning korta meningar. Tanken var att det skulle passa en yngre läsekrets av killar som inte var så vana att läsa. Vidare fann jag att den stilen funkade bra vid höglasning.

Men som flera FBläsare har påpekat blev det ganska upphackat och det sakandes flyt. Vissa tyckte att stilen var tråkig.

Nu har jag ändrat så att en del meningar är något längre men fortfarande är det ganska mycket korta meningar. Har balansen blivit tillräckligt bra? Har jag rätt i min ursprungliga förmodan om att en yngre läsovan läsare gillar kortare meningar? Har jag rätt i att korta meningar funkar bra vid högläsning? Alla synpunkter är välkomna. Nu till texten...

Variationen på meningslängden är bra, så på den fronten är det lugnt. Men å andra sidan är jag ju vuxen, och kanske vill ungdomar bara ha korta meningar, vad vet jag. När jag var ungdom läste de flesta ungdomar böcker regelbundet, och så ser det ju inte ut idag.

Jag observerar dock två saker som skulle kunna förbättras:

1. Det görs hopp i handlingen, så att nya saker händer utan att man förstår varför. Till exempel börjar din text med att masken vrider sig våldsamt, vilket följs av att detta får Sebastian på andra tankar, men vi får inte veta vad dessa är för tankar. Du förbereder läsaren på att få ta del av en tanke, men det som följer är istället en miljöbeskrivning. Vad är det masken får Sebastian att tänka på? Om du bara vill förmedla att han distraheras av den så vore det bättre att helt sonika skriva det. Om det som står innan detta utdrag beskriver jobbiga tankar så kan det till exempel följas av ”men han ser masken vrida sig våldsamt på kroken, och snart har han glömt bort vad det var han tänkte på”.

2. Berättelsen är för övertydlig på sina håll, även för en ungdomsroman. Så här skriver du:

”Sebastian hade drabbats av en känslostorm. Hur hade han kunnat svika sin bäste vän? Oskar, som han saknar så? Alice hade förfört honom. Det hade inte varit så svårt. Sebastian har varit hemligt förälskad i Alice i flera år. Oskar och Alice är ett par. De har hängt tillsammans så länge han minns. Oskar är Sebastians bästa vän.”

Detta skulle kunna kortas ner till ”Sebastian har varit förälskad i Alice i flera år, så det var ingen konst för henne att förföra honom, trots att hon var ihop med Oscar – Sebastians bästa kompis.”


Det här är bara några tips. Man ska ju inte lyssna för mycket på kritiker heller.
Citera
2021-08-19, 11:33
  #70
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe
Variationen på meningslängden är bra, så på den fronten är det lugnt. Men å andra sidan är jag ju vuxen, och kanske vill ungdomar bara ha korta meningar, vad vet jag. När jag var ungdom läste de flesta ungdomar böcker regelbundet, och så ser det ju inte ut idag.

Jag observerar dock två saker som skulle kunna förbättras:

1. Det görs hopp i handlingen, så att nya saker händer utan att man förstår varför. Till exempel börjar din text med att masken vrider sig våldsamt, vilket följs av att detta får Sebastian på andra tankar, men vi får inte veta vad dessa är för tankar. Du förbereder läsaren på att få ta del av en tanke, men det som följer är istället en miljöbeskrivning. Vad är det masken får Sebastian att tänka på? Om du bara vill förmedla att han distraheras av den så vore det bättre att helt sonika skriva det. Om det som står innan detta utdrag beskriver jobbiga tankar så kan det till exempel följas av ”men han ser masken vrida sig våldsamt på kroken, och snart har han glömt bort vad det var han tänkte på”.

2. Berättelsen är för övertydlig på sina håll, även för en ungdomsroman. Så här skriver du:

”Sebastian hade drabbats av en känslostorm. Hur hade han kunnat svika sin bäste vän? Oskar, som han saknar så? Alice hade förfört honom. Det hade inte varit så svårt. Sebastian har varit hemligt förälskad i Alice i flera år. Oskar och Alice är ett par. De har hängt tillsammans så länge han minns. Oskar är Sebastians bästa vän.”

Detta skulle kunna kortas ner till ”Sebastian har varit förälskad i Alice i flera år, så det var ingen konst för henne att förföra honom, trots att hon var ihop med Oscar – Sebastians bästa kompis.”


Det här är bara några tips. Man ska ju inte lyssna för mycket på kritiker heller.

Skönt att du tycker att meningslängden funkar. Jag har verkligen försökt kämpa med den.

Vad gäller hoppen i handlingen i det här kapitlet så har det här problemet nog blivit mycket värre av en nyligen gjord förändring. Huvudtempus i den här romanen är historisk presens. Det fick som följd att den första versionen av den här långa återblicken skrevs i pluskvamperfek. En läsare klagade och tyckte att det blev en tråkig repetition med allt för många 'hade'. Jag ändrade och skrev större delen av återblicken i imperfekt. Men jag inser nu att slutresultatet blev ganska förvirrande. Jag ska se vad jag kan göra för att fixa det...

Jag ska kolla in ditt förslag ovan till förkortning av passagen om Sebastians långa förälskelse.

Tack för alla synpunkter.
Citera
2021-08-26, 16:15
  #71
Medlem
lorbers avatar
Hej!

(Läste inlägget ovan lite för sent... Såg att du var medveten om det. Sorry. Och att samma exempel användes... Jaja, kanske ger mina synpunkter ändå något.)

Modigt och bra av dig att låta andra läsa! Min erfarenhet är att jag bara blivit bättre och bättre av andras kommentarer och synpunkter. Sågningar svider, men det är bara att tugga i sig.

Läste din text och studsade lite på upprepningar av ord. Ta t.ex. detta korta stycke:

"Sebastian hade drabbats av en känslostorm. Hur hade han kunnat svika sin bäste vän? Oskar, som han saknar så? Alice hade förfört honom. Det hade inte varit så svårt. Sebastian har varit hemligt förälskad i Alice i flera år."

Ser du alla "hade"? Fyra stycken på sex meningar. Det blir inte så bra. Hade är klurigt, efter som det är det inte finns några direkta synonymer. Ett sätt är låta första meningen vara i pluskvamperfekt (hade) och sen byta till preterium.

"Sebastian hade drabbats av en känslostorm. Hur kunde han svika sin bäste vän? Oskar, som han saknade så. Alice förförde honom." Osv., osv.

Vet inte om det är bästa sättet, men så brukar jag göra. Sitter själv och sliter mitt hår över en hel drös med hade (och även skulle).

Good luck!
__________________
Senast redigerad av lorber 2021-08-26 kl. 16:19. Anledning: Läste inlägget ovan...
Citera
2021-08-26, 17:22
  #72
Medlem
Hinner inte ge några exakt råd om texten, men vill säga att jag tycker du har utvecklats väldigt bra. Texten flyter på. Så bra jobbat!
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback