Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-14, 15:35
  #20617
Medlem
Svenska systemet med målsägandebiträde är idiotiskt. Afghanen har ju redan åklagaren och hela statsapparaten på sin sida. Killen var dessutom en riktig pajas. Vad tillförde han rättegången? Dumma frågor och påstående. Att han ska få SEK 200k är det som irriterar mig mest.

Om staten förlorade, då skulle den (eller skattebetalarna som de hjärntvättade säger) betala pajasen. Win win för honom.

Hoppas att Rocky skiter i att betala, speciellt till målsägandebiträde.
Citera
2019-08-14, 15:35
  #20618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Jag förstår inte varför domstolen inte tar i beaktande allt ljug som förekommit från målsägandesidan. Det är uppenbart att man bara varit ute efter skadestånd. Vad hände med principen "brott ska inte löna sig"?
Den åker tydligen ut genom fönstret bara för att BO tillhör den rasistiska regeringens utvalda folk.


Han påstår också för ambulansfolket att de ska ha krossat flera flaskor och slagit honom med flera gånger. Finns inga video eller vittnen som styrker det.
Citera
2019-08-14, 15:36
  #20619
Medlem
Det verkar vara en rätt bra affärsidé det här. Först förföljer man och trakasserar kända människor. Sedan när de får nog och slänger ner en på trottoaren stämmer man dem och tjänar 10-15 000 kronor.
Citera
2019-08-14, 15:38
  #20620
Avstängd
Jag trodde rättegångarna i Sverige står på staten och inte den dömda, har aldrig varit med om något liknande att den dömda måste betala kostnaderna för rättegången i Sverige. Är det nya lagar som trätt kraft på senare år för jag har själv varit misstänkt och förlorat men inte behövde jag casha något. Kan nog ha med att MG är rik och kändis.
Citera
2019-08-14, 15:38
  #20621
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Var kan man läsa om vad Viktor Banke trodde att domen skulle bli?

Upplever att nästan uteslutande alla med juridisk utbildning som presenterat en åsikt, inklusive jag själv, var helt övertygade om att nödvärnsinvändningen inte skulle godtas och att ASAP Rocky skulle dömas, och detta till en icke-frihetsberövande påföljd.
Har inte hört honom spekulera i en möjlig dom (inte ens VB skulle begå ett sådant kapitalt misstag), men han stod i Aftonbladets direktsändningar och kommenterade åklagarens yrkande på sex månader till 2 års fängelse. Han var först "förvånad att åklagaren inte valde att åtala för grov misshandel" och sedan "förvånad över att åklagaren inte valde att lägga straffvärdet högre än 6 månader".

VB bedömde initialt bevisningen som robust (jag menade att den var bräcklig). Han har inte sett något i bevisningen som tyder på att någon skulle upplevt sig hotad och därför menade han att de tilltalades rätt till nödvärn var minimal. Sett till domen får man säga att rätten (och jag) gjorde en HELT annan bedömning.

VBs examen handlade dessutom om nödvärnsexcess. Jag får känslan av att VB vill framstå som expert på just det området. Jag vet inte om jag håller med honom...
Citera
2019-08-14, 15:39
  #20622
Medlem
Long-Gone-Days avatar
Mycket beklagligt att en kriminell afghan ska tilldelas 12 500 kr i skadestånd, för någonting som i allra högsta grad ska betraktas som självförsvar.

Jag undrar nu om afghanen ska betala tillbaka kostnaden för dom stulna hörlurarna (för ingen kan väl vara så naiv och tro att han köpte dessa...).

Hur mycket har inte Mustafa Jafari redan kostat det svenska samhället? För att inte tala om hur mycket han kommer att kosta oss.
Citera
2019-08-14, 15:39
  #20623
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det verkar vara en rätt bra affärsidé det här. Först förföljer man och trakasserar kända människor. Sedan när de får nog och slänger ner en på trottoaren stämmer man dem och tjänar 10-15 000 kronor.

du kan stämma för 1,5 miljoner, vadå 15tusen som är piss i havet... en veckas lön för många utan det ska handla om 2-3års löner annars inte värt det
Citera
2019-08-14, 15:39
  #20624
Medlem
Veniconess avatar
Jag tycker att domen är helt uppåt väggarna, hela denna fars är helt skandalöst makaber och YTTERST dålig PR för Clownsverige, vars rykte utomlands redan är rejält kantstött och skamfilat.

En amerikansk medborgare agerar i självförsvar mot en kriminell och påtänd afghan, och får sin turné förstörd i och med den långa häktningstiden. Personligen avskyr jag den typ av musik som ASAP Rocky framför, med det sätt som han har behandlats på är helt oförsvarligt.

ASAP Rocky kommer förmodligen aldrig någonsin sätta sin fot i Sverige mer.

https://www.thesun.co.uk/news/964613...elease-sweden/

Snart kanske vi får uppleva att andra internationella artister väljer att fatta samma beslut. Om man riskerar att buras in för att man försvarar sig själv - något som är självklart i de flesta länder i världen, men tydligen inte i Sverige - är det då värt att ta risken och åka dit?

Kanske Sweden Rock får svårt att locka internationella rock- och metalartister till Blekinge i fortsättningen? Kanske inte, då denna festival är i princip 100% vit (de enda babbar jag personligen sett där är det fåtal som står i några matvagnar utanför själva festivalområdet.

Oavsett om internationella artister hädanefter väljer att bojkotta Sverige eller ej, så är skandalen med ASAP Rocky mycket pinsam och löjeväckande. Snart finns det inget land i världen där Sverige tas på allvar längre. Idioternas högborg gräver sin egen grav. Ett sådant land förtjänar inte ens att besökas av internationella band och artister/musiker. Svenskarna kan hålla till godo med Magnus Uggla, Ulf "ratt-alkis" Lundell, Joddla med Siv, Zarah Larsson och liknande tredje klassens artister.
Citera
2019-08-14, 15:41
  #20625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det verkar vara en rätt bra affärsidé det här. Först förföljer man och trakasserar kända människor. Sedan när de får nog och slänger ner en på trottoaren stämmer man dem och tjänar 10-15 000 kronor.

Vad bra nu får han ju 12500:- det räcker ju både till lite droger och en enkelbiljett till Iran där han ju nyligen var och hälsade på.
Citera
2019-08-14, 15:44
  #20626
Medlem
FarbrorAdolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det verkar vara en rätt bra affärsidé det här. Först förföljer man och trakasserar kända människor. Sedan när de får nog och slänger ner en på trottoaren stämmer man dem och tjänar 10-15 000 kronor.

Schh!
Akta så inte hazarjäveln hör dig.
Han kanske provar på det där 😉😉😉
Citera
2019-08-14, 15:45
  #20627
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Jag förstår inte varför domstolen inte tar i beaktande allt ljug som förekommit från målsägandesidan. Det är uppenbart att man bara varit ute efter skadestånd. Vad hände med principen "brott ska inte löna sig"?
Den åker tydligen ut genom fönstret bara för att BO tillhör den rasistiska regeringens utvalda folk.
Här tar du upp ett bekymmer. Det är uppenbart att MÄ har ljugit, möjligen i ett försök att förstärka bilden av honom själv som offer och öka de tilltalades skuld. Men ingen har slagit honom i huvudet med en flaska. Tror knappt att NÅGON slagit honom med en flaska. Åtminsione inte någon av de åtalade. Jag är däremot inte säker på vad som skedde bakom den där berömda pelaren. Skulle inte förvåna mig om någon i Rockys gäng hade en avslagen flaskhals i handen och att det var så skärsåren uppstod. Bakom den berömda pelaren.

Tyvärr vittnar MÄ inte under ed, och därför kan man inte heller åtala honom för mened. Och det är som jag påstod i inledningen ett bekymmer.
Citera
2019-08-14, 15:51
  #20628
Medlem
FarbrorAdolfs avatar
Hoppas den jävla böghazaren köper smack för hela slanten och tar sig en stor jävla överdos.

Annars tar det inte lång tid innan han står och bölar i nästa rättegång och kräver skadestånd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback