• 1
  • 2
2019-06-30, 14:58
Medlem
Hej,

Har varit sjukskriven nu i 2 månader på grund av att jag gick in i väggen och blev helt utmattad på grund av jobbet. Arbetar som servicehandläggare i försäkringskassan. Mådde så pass illa att jag kräktes hela tiden, är stressad och kroppen sa ifrån efter att jag kämpat flera månader med att jobba i den situationen.

Jag besöker läkare ofta, dem vet inte själva vad problemet kan vara. Har blivit rekommenderad att inte återgå till jobbet tills jag mår bra igen, eller så måste jag hitta en annan tjänst då tjänsten som servicehandläggare är väldigt krävande både fysiskt och psykiskt. Dagligen kundbemötande, där man får stå ut med kunder som är otrevliga etc.

Nu till frågan, kan arbetsgivaren hitta en annan tjänst som passar bättre för mig om jag inte klarar av att återgå till arbetet? Jag är tillsvidare anställd. Kan de säga upp mig om jag har läkarintyg ?

Tacksam för svar
Citera
2019-06-30, 15:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Emma på lawline säger såhär:

Citat:
Ursprungligen postat av Emma Fagerberg
Arbetsgivaren har en omplaceringsskyldighet som gäller både när det handlar om arbetsbrist och när det handlar om personliga skäl. Arbetsgivaren har även ett rehabiliteringsansvar, som innebär att om en arbetstagare blir sjuk ska arbetsgivaren göra allt som är möjligt för att den sjuke arbetstagaren ska kunna återgå i arbete hos arbetsgivaren. Om arbetstagaren trots rehabilitering inte återfår arbetsförmågan får arbetsgivaren säga upp arbetstagaren. Dock krävs då att arbetstagarens nedsättning är stadigvarandra och så väsentlig att denne inte kan utföra arbete av någon betydelse för arbetsgivaren.

I första hand försöker man få arbetstagaren att kunna återgå i sitt vanliga arbete, men om detta inte går finns en skyldighet att försöka omplacera arbetstagaren inom dennes kompetensram. Skyldigheten begränsas till vad som är skäligt i det enskilda fallet. Först om detta inte går har alltså arbetsgivaren rätt att säga upp arbetstagaren.
Citera
2019-06-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Emma på lawline säger såhär:

Arbetsgivaren kan väll inte säga upp mig pga utmattning?

Har jobbat hela mitt liv med olika jobb, aldrig sjukskrivit mig mer än få dagar pga feber etc.
Citera
2019-06-30, 15:42
Citat:
Ursprungligen postat av WeloveOG

Har jobbat hela mitt liv med olika jobb, aldrig sjukskrivit mig mer än få dagar pga feber etc.
I grova drag: Arbetsgivaren har skyldighet att försöka få dig på fötter, men om inget fungerar kan arbetsgivaren två sina händer och skicka över problemet i någon annans knä. Du behöver spela boll under rehabiliteringsfasen om du vill behålla din anställning.
Citera
2019-06-30, 15:58
Medlem
Kontakta försäkringskassan och prata med dem. Det är deras jobb och ansvar att hjälpa till när folk är sjuka och inte orkar jobba.
Citera
2019-06-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Kontakta försäkringskassan och prata med dem. Det är deras jobb och ansvar att hjälpa till när folk är sjuka och inte orkar jobba.

Pratat med dem. Får inga tydliga svar på mina frågor..

Blir så besviken när samhället inte tar sådant på allvar, ska man behöva på psykiskt dåligt till slur
Citera
2019-06-30, 16:07
Medlem
Europes avatar
Citat:

Nej, det har inte rätt att hux flux säga upp dig. För det första - som du kunde läsa av inlägget - så har de ett rehabiliteringsansvar. Först är du sjukskriven, därefter kommer man att försöka rehabilitera tillbaka dig till arbetet. Ofta brukar det ske genom att man upprättar en rehabiliteringsplan och att man får sakta börja jobba lite grann, t.ex. 25%, samtidigt som man är sjukskriven resten av tiden. Försäkringskassan brukar delta i rehabiliteringsarbetet, men jag vet inte riktigt hur det ser ut när de faktiskt är din arbetsgivare.

Om det inte skulle fungera, så kan det bli aktuellt med omplacering till en annan tjänst. Av naturliga skäl går det kanske inte om man jobbar på ett mindre privat företag som endast ägnar sig åt en enda sak. Det kan så klart i slutändan bli en fråga om uppsägning om man bevisligen aldrig mer kommer att kunna jobba på företaget. Chansen att få helt andra arbetsuppgifter (och även arbetsplats) är ju större när man t.ex. har kommunen som arbetsgivare. Nu var det inte utbrändhet, utan min mamma blev som gammal slutligen sjukskriven för att bl.a. hennes axlar var utslitna. Hon hade jobbat hela sitt liv inom vården, samt senaste årtiondena inom långvården, men placerades ett tag bl.a. på ett daghem (som hon till sin stora förvåning älskade att jobba på). Nu vet jag inte hur det ser ut på Försäkringskassan, men utan tvekan är det en rätt stor arbetsgivare som ägnar sig åt rätt många olika saker.

Då jag själv har varit utbränd, så är det här mina tips: Ta det lugnt och bli inte stressad. Mellan nu och frågan om hur det kommer att gå med din anställning är det en rätt lång sträcka med sjukskrivning, eventuellt arbetsträning, eventuell byte av arbetsuppgifter o.s.v. Det är verkligen ingen akut fråga. Det är verkligen inte frågan om att du riskerar att bli sparkad inom närtid. Fokusera istället på här och nu, samt på att bli frisk, eftersom den biten är viktig för din livskvalitet, inte enbart för din anställning.

När jag var utbränd, så kunde jag faktiskt märka av när det började bli en lucka mellan att jag vaknade och att kortisolproduktionen satte igång för fullt. Jag fortsatte dock under lång tid att vara extremt stresskänslig, kroniskt trött och fick ett enormt stresspåslag för allra minsta. Min rekommendation är att vila och att försöka få så mycket sömn som möjligt. Det jag själv önskar att jag hade vetat när jag blev utbränd var att när jag väl började bli bättre, så hade det varit bra om jag hade varje dag försökt träna lite fysiskt. För även om den enorma kortisolproduktionen börjar minska, så tenderar ens stressystem vara helt åt helsike och man kan lätt få en enorm stressreaktion på det allra minsta. Jag började styrketräna betydligt senare, delvis av andra skäl, och märkte väldigt snabbt hur jag blev både piggare och betydligt mer stresstålig. Jag har i efterhand fått förklaringen att om man utsätter sin kropp för fysisk ansträngning, d.v.s. en aning stress, så lär kroppen sig att kalibrera in stressreaktionen så att den inte går i taket för allra minsta. Samtidigt har jag Aspergers syndrom, med medföljande stresskänslighet, så jag vet inte om det gäller i lika hög grad för alla andra.

Och för senare bruk, när TS redan har börjat försöka komma tillbaka till jobbet: vänta och se om det fungerar, om du kanske får mer passande arbetsuppgifter o.s.v. Men... Om du skulle komma fram till att du kommer fortsätta att ha en anställning som i hög grad är som den du har haft, så kanske det i längden är värt att fundera över om det jobbet faktiskt passar dig? Om du kanske inte skulle må bättre och ha ett bättre liv med ett annat jobb? Jag har för mig att Försäkringskassan är ökända för att ha hög grad av stressrelaterade ohälsa bland sina anställda. För i längden är det kanske inte vettigt att ha ett jobb man mår dåligt av, även om man får jobba kvar. Jag gissar att TS inte helt saknar utbildning och arbetslivserfarenhet, så helt omöjligt lär det inte vara att erhålla jobb någon annanstans, med helt andra arbetsuppgifter i en helt annan arbetsmiljö. Men som sagt, det är inte värt att tänka på det nu, jag menar bara att det kan vara bra att ha i bakhuvudet längre fram.
Senast redigerad av Europe 2019-06-30 kl. 16:11.
Citera
2019-06-30, 16:08
Medlem
Biochems avatar
Citat:
Pratat med dem. Får inga tydliga svar på mina frågor..

Blir så besviken när samhället inte tar sådant på allvar, ska man behöva på psykiskt dåligt till slur

Din arbetsgivare, ihop med Försäkringskassan och företagshälsovården, är skyldiga att erbjuda dig en rehabiliteringsplan. Börja där.
Citera
2019-06-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nej, det har inte rätt att hux flux säga upp dig. För det första - som du kunde läsa av inlägget - så har de ett rehabiliteringsansvar. Först är du sjukskriven, därefter kommer man att försöka rehabilitera tillbaka dig till arbetet. Ofta brukar det ske genom att man upprättar en rehabiliteringsplan och att man får sakta börja jobba lite grann, t.ex. 25%, samtidigt som man är sjukskriven resten av tiden. Försäkringskassan brukar delta i rehabiliteringsarbetet, men jag vet inte riktigt hur det ser ut när de faktiskt är din arbetsgivare.

Om det inte skulle fungera, så kan det bli aktuellt med omplacering till en annan tjänst. Av naturliga skäl går det kanske inte om man jobbar på ett mindre privat företag som endast ägnar sig åt en enda sak. Det kan så klart i slutändan bli en fråga om uppsägning om man bevisligen aldrig mer kommer att kunna jobba på företaget. Chansen att få helt andra arbetsuppgifter (och även arbetsplats) är ju större när man t.ex. har kommunen som arbetsgivare. Nu var det inte utbrändhet, utan min mamma blev som gammal slutligen sjukskriven för att bl.a. hennes axlar var utslitna. Hon hade jobbat hela sitt liv inom vården, samt senaste årtiondena inom långvården, men placerades ett tag bl.a. på ett daghem (som hon till sin stora förvåning älskade att jobba på). Nu vet jag inte hur det ser ut på Försäkringskassan, men utan tvekan är det en rätt stor arbetsgivare som ägnar sig åt rätt många olika saker.

Då jag själv har varit utbränd, så är det här mina tips: Ta det lugnt och bli inte stressad. Mellan nu och frågan om hur det kommer att gå med din anställning är det en rätt lång sträcka med sjukskrivning, eventuellt arbetsträning, eventuell byte av arbetsuppgifter o.s.v. Det är verkligen ingen akut fråga. Det är verkligen inte frågan om att du riskerar att bli sparkad inom närtid. Fokusera istället på här och nu, samt på att bli frisk, eftersom den biten är viktig för din livskvalitet, inte enbart för din anställning.

När jag var utbränd, så kunde jag faktiskt märka av när det började bli en lucka mellan att jag vaknade och att kortisolproduktionen satte igång för fullt. Jag fortsatte dock under lång tid att vara extremt stresskänslig, kroniskt trött och fick ett enormt stresspåslag för allra minsta. Min rekommendation är att vila och att försöka få så mycket sömn som möjligt. Det jag själv önskar att jag hade vetat när jag blev utbränd var att när jag väl började bli bättre, så hade det varit bra om jag hade varje dag försökt träna lite fysiskt. För även om den enorma kortisolproduktionen börjar minska, så tenderar ens stressystem vara helt åt helsike och man kan lätt få en enorm stressreaktion på det allra minsta. Jag började styrketräna betydligt senare, delvis av andra skäl, och märkte väldigt snabbt hur jag blev både piggare och betydligt mer stresstålig. Jag har i efterhand fått förklaringen att om man utsätter sin kropp för fysisk ansträngning, d.v.s. en aning stress, så lär kroppen sig att kalibrera in stressreaktionen så att den inte går i taket för allra minsta. Samtidigt har jag Aspergers syndrom, med medföljande stresskänslighet, så jag vet inte om det gäller i lika hög grad för alla andra.

Och för senare bruk, när TS redan har börjat försöka komma tillbaka till jobbet: vänta och se om det fungerar, om du kanske får mer passande arbetsuppgifter o.s.v. Men... Om du skulle komma fram till att du kommer fortsätta att ha en anställning som i hög grad är som den du har haft, så kanske det i längden är värt att fundera över om det jobbet faktiskt passar dig? Om du kanske inte skulle må bättre och ha ett bättre liv med ett annat jobb? Jag har för mig att Försäkringskassan är ökända för att ha hög grad av stressrelaterade ohälsa bland sina anställda. För i längden är det kanske inte vettigt att ha ett jobb man mår dåligt av, även om man får jobba kvar. Jag gissar att TS inte helt saknar utbildning och arbetslivserfarenhet, så helt omöjligt lär det inte vara att erhålla jobb någon annanstans, med helt annan arbetsmiljö och arbetsuppgifter. Men som sagt, det är inte värt att tänka på det nu, jag menar bara att det kan vara bra att ha i bakhuvudet längre fram.

Tack för svaret, det betyder väldigt mycket.

Nej jag har ju blivit mobbad på jobbet på grund av att jag har varit sjukskriven. Anklagad för att inte vara sjuk, när jag verkligen mått piss. Spytt på jobbet flera gånger. Vet inte vad chefen kan göra när man blir mobbad. Tog upp detta med chefen, då pratade hon med alla kollegor, inget mer. Men det fick mig att vantrivas, bildades mer stress.

Jag ska återgå till jobbet imorgon, vet inte om jag ska prata med min läkare för att få sjukskrivningen förlängd, eller att börja arbeta deltid.

Försöker vila så gott som det går, men känner mig fortfarande uppjagad efter 6 veckors sjukskrivning
Citera
2019-06-30, 16:26
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Hej,

Har varit sjukskriven nu i 2 månader på grund av att jag gick in i väggen och blev helt utmattad på grund av jobbet. Arbetar som servicehandläggare i försäkringskassan. Mådde så pass illa att jag kräktes hela tiden, är stressad och kroppen sa ifrån efter att jag kämpat flera månader med att jobba i den situationen.

Jag besöker läkare ofta, dem vet inte själva vad problemet kan vara. Har blivit rekommenderad att inte återgå till jobbet tills jag mår bra igen, eller så måste jag hitta en annan tjänst då tjänsten som servicehandläggare är väldigt krävande både fysiskt och psykiskt. Dagligen kundbemötande, där man får stå ut med kunder som är otrevliga etc.

Nu till frågan, kan arbetsgivaren hitta en annan tjänst som passar bättre för mig om jag inte klarar av att återgå till arbetet? Jag är tillsvidare anställd. Kan de säga upp mig om jag har läkarintyg ?

Tacksam för svar

Om du kan skriva ett sansat inlägg få Flashback kan du nog skriva ett påhittat dokument på Försäkringskassan, det är ju det ni brukar göra.
Krävs ingen insats för detta, så även en person med utmattningssyndrom kan arbeta där.

Vilken tjänst än en skyddad verkstad där du redan arbetar tror du att arbetsgivaren kan skaka fram?
Skärp dig istället och inse att du befinner dig i den mest fördelaktiga arbetssituation du kan göra. För att inte klara detta jobbet måste du bli apatisk, det är du inte med tanke på detta inlägg.

Har du någonsin haft en deadline där du måste leverera med kvalitet för att en affär skall gå i hamn eller att ett produktionsstopp skulle kunna ske?

Skärpning annars hoppas jag att du får sparken.
Citera
2019-06-30, 16:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Om du kan skriva ett sansat inlägg få Flashback kan du nog skriva ett påhittat dokument på Försäkringskassan, det är ju det ni brukar göra.
Krävs ingen insats för detta, så även en person med utmattningssyndrom kan arbeta där.

Vilken tjänst än en skyddad verkstad där du redan arbetar tror du att arbetsgivaren kan skaka fram?
Skärp dig istället och inse att du befinner dig i den mest fördelaktiga arbetssituation du kan göra. För att inte klara detta jobbet måste du bli apatisk, det är du inte med tanke på detta inlägg.

Har du någonsin haft en deadline där du måste leverera med kvalitet för att en affär skall gå i hamn eller att ett produktionsstopp skulle kunna ske?

Skärpning annars hoppas jag att du får sparken.

Noob, du vet inte vad du snackar om. Har du ens träffat någon som har den typen av sjukdom någonsin?
Citera
2019-06-30, 16:47
Medlem
Citat:
Tack för svaret, det betyder väldigt mycket.

Nej jag har ju blivit mobbad på jobbet på grund av att jag har varit sjukskriven. Anklagad för att inte vara sjuk, när jag verkligen mått piss. Spytt på jobbet flera gånger. Vet inte vad chefen kan göra när man blir mobbad. Tog upp detta med chefen, då pratade hon med alla kollegor, inget mer. Men det fick mig att vantrivas, bildades mer stress.

Jag ska återgå till jobbet imorgon, vet inte om jag ska prata med min läkare för att få sjukskrivningen förlängd, eller att börja arbeta deltid.

Försöker vila så gott som det går, men känner mig fortfarande uppjagad efter 6 veckors sjukskrivning
Som du vet skriverier du dig inom fem dagar så behöver inte din arbetsgivare så för notan och dina arbetskamrater kan förresten dra åt helvete !

Det du säger bevisar bara vilka cyniska jävla fascister som jobbar på FK varje vettig människa vill ju inte jobba där-men annat folk hamnar där... Själklart så börjar dom bete sig som idioter om någon råkar ut för en dold sjukdom som inte syns på utsidan : ) hahahahaha.

Självklart så var du lika dan innan du själv fick den här sjukdomen eller hur !

Nå du ska ha jävligt stor respekt för den här sjukdomen och du ska egentligen vara hemma 6-12 månader så vetifan varför läkaren vill släppa iväg dig så tidigt? Dessutom så borde du få KTB det fick jag och det var jättebra.

Jobba en dag och gå och gnäll ännu värre hos läkaren om samma saker och överdriv lite grann säg att du har ångest... En jävla grinig känsla och att du känt dig stressad, trött, glömsk, rasad mage totalt, Hjärklappning, Sömnproblem, Spännigar i kroppen, Ysel, dattig, oro ångest, Skulld skam, Känslomessigt utmattad, ledsen; irritation, ilska, utmattinskännslor, avsaknad av kännslor, Virrig, overkighetskännslor, Svårt att släppa tankar på jobbet, Svårt att pioritera; Svårt med koncetrationen; glömska, tunneseende, Effektivicerar saker, Skyndar, äter för snabbt, Går om kring planöst, Grälar, äter för lite eller för mycket...

Det stämmer bra in på dig nu eller hur

Se nu till att bli sjukskriven läge och se till att få KTB och sov sjukt mycket sen , sov så mycket din kropp vill sova...Stäng av klockor och telefoner. Ta en långsam lugn promenad i naturen om det går varje dag nu Tänk på aningen för du har väl märkt att du andas med små korta drag högst uppe i bröstet va ? Blunda andas och lyssna på ljud och andas djupt, lite enkel och kort joga det är för dig nu...

du är inte ensammen vi är många som åkt på det här nu...

MVH

Släpp tamigfan allt.

Förövrigt så skulle det vara kul att höra dina kollegor om du kan spela in den med dold mic... hehehehe lycka till nu !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in