Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-27, 20:16
  #1
Medlem
Jag köpte 3 månader av tjänsten ikörkort. Valde faktura, i tron om att jag skulle få hem en faktura. Den gick istället till email-adressen som är kopplad till min facebook, som jag inte använder öht. Loggade bara in via facebook för att slippa skapa ett konto.

Så jag fick hem en påminnelse, lite irriterande att behöva betala 60 kronor extra, men whatever. Försökte betala, gick inte, då jag behöver ett kodkort för att kunna lägga till nya betalningsmottagare på Swedbank. Beställde kodkort DIREKT.

SEKUNDEN som kodkortet damp ner i posten betalade jag påminnelsen, detta var den 20:e Juni. Betalningen skulle vara dem tillhanda senast 24:e, så jag var ändå i god tid, trodde jag. Här är kvittot på betalningen:

https://gyazo.com/1f41edebdfd29c91202f0d224b664900

Av någon anledning bokfördes inte betalningen fören den 24:e. Vilket ändå är i tid, eller? Den var ju de till handa den 24:e, sista dagen med andra ord.

Jag bestämde mig för att betala 183 kr i inkassokostnad ändå. Frågade om det gick att på något sätt bestrida kostnaden och få tillbaka pengarna. Fick följande svar:

Citat:
Eftersom vi fått din betalning samma dag som inkassokravet skickats är du enligt lag skyldig att betala de kostnader som uppkommit.
Vi kommer inte att betala tillbaka någon betalning.

Egentligen skiter jag i 250 spänn, det är mer av principiella skäl, eftersom jag aldrig ens hade chansen att betala den i tid efter att ha missat att "fakturan" skickats till en mejl som jag inte använder. Finns det något man kan göra här? Eller har de rätt att ta 183 kr extra trots att betalningen skickades 4 dagar i förväg, och även bokfördes i tid?

Tack.
__________________
Senast redigerad av NKsc2 2019-06-27 kl. 20:19.
Citera
2019-06-27, 20:29
  #2
Medlem
Det är ju du som uppgett mailadressen eller hur? Så faktiskt ditt fel att du inte kollar den mail du uppger till företaget. Du får tänka på att 21 var midsommar och nästa vardag var 24:e.
Citera
2019-06-27, 20:59
  #3
Medlem
Det framgår inte tydligt när din betalning var mottagaren tillhanda, men om de hade din betalning på den 24:e kan de så klart inte kräva dig på inkassokostnaden. Eftersom du redan betalat den är det nog knivigt att få tillbaka de pengarna.
Citera
2019-06-27, 21:11
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Inkasso kollar vilken dag pengarna bokfördes. Betalade du den 20 så om du inte betalar innan den tid som gäller för din bank (när pengarna dras) kommer pengarna mottagaren tillhanda följande bankdag, dvs den 24:e. Det viktiga är om påminnelsen hade 24:e som sista datum i så fall ska ju inte inkasso skickats ut förrän tidigast den 25:e.

Dvs om du har påminnelsen där det står sista dag att betala 24:e så är det företaget som gjort fel som skickat den till inkasso för tidigt.
Citera
2019-06-28, 12:47
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NKsc2
Jag köpte 3 månader av tjänsten ikörkort. Valde faktura, i tron om att jag skulle få hem en faktura. Den gick istället till email-adressen som är kopplad till min facebook, som jag inte använder öht. Loggade bara in via facebook för att slippa skapa ett konto.

Så jag fick hem en påminnelse, lite irriterande att behöva betala 60 kronor extra, men whatever. Försökte betala, gick inte, då jag behöver ett kodkort för att kunna lägga till nya betalningsmottagare på Swedbank. Beställde kodkort DIREKT.

SEKUNDEN som kodkortet damp ner i posten betalade jag påminnelsen, detta var den 20:e Juni. Betalningen skulle vara dem tillhanda senast 24:e, så jag var ändå i god tid, trodde jag. Här är kvittot på betalningen:

https://gyazo.com/1f41edebdfd29c91202f0d224b664900

Av någon anledning bokfördes inte betalningen fören den 24:e. Vilket ändå är i tid, eller? Den var ju de till handa den 24:e, sista dagen med andra ord.

Jag bestämde mig för att betala 183 kr i inkassokostnad ändå. Frågade om det gick att på något sätt bestrida kostnaden och få tillbaka pengarna. Fick följande svar:



Egentligen skiter jag i 250 spänn, det är mer av principiella skäl, eftersom jag aldrig ens hade chansen att betala den i tid efter att ha missat att "fakturan" skickats till en mejl som jag inte använder. Finns det något man kan göra här? Eller har de rätt att ta 183 kr extra trots att betalningen skickades 4 dagar i förväg, och även bokfördes i tid?

Tack.

När var betalningen inkassoombudet tillhanda? När skrev de ut inkassokravet?

Datainspektionen säger följande:

Citat:
Datainspektionens anser att borgenären har rätt till ersättning för inkassokostnader om inkassokravet har skickats till gäldenären senast på bokföringsdagen – den dag som beloppet bokförs på borgenärens eller ombudets konto

https://www.datainspektionen.se/glob...spektionen.pdf
Citera
2019-06-28, 15:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inkasso kollar vilken dag pengarna bokfördes. Betalade du den 20 så om du inte betalar innan den tid som gäller för din bank (när pengarna dras) kommer pengarna mottagaren tillhanda följande bankdag, dvs den 24:e. Det viktiga är om påminnelsen hade 24:e som sista datum i så fall ska ju inte inkasso skickats ut förrän tidigast den 25:e.

Dvs om du har påminnelsen där det står sista dag att betala 24:e så är det företaget som gjort fel som skickat den till inkasso för tidigt.

Beror lite på banker och när på dagen man skickat. Banker har lite olika brytpunkten på dagen när betalningar skickas. Ofta runt 13:00. Betalar man i det fallet före 13:00 så går pengarna ut den dagen och finns generellt sett på mottagarens konto nästa bankdag.
Betalar man efter 13:00 så utgår betalningen först nästa bankdag och finns då hos mottagen först efter 2 bankdagar.

Så funkar det på min bank.
Så om jag hade skickat den 20:e före 13:00 då hade pengarna varit inne den 24:e.
Hade jag skickat efter 13:00 den 20:e hade pengarna varit inne den 25:e.
Detta pga helgdagarna.

Så fungerar det på min bank i alla fall men jag är säker på att det varierar mellan olika banker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback