Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-25, 10:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 227
Intressant!
Kan säga att många och ibland riktigt stora företag i Sverige kan ha en politisk agenda där anställda Vänster-Politiker ser till förverkliga sin dröm om ett nytt DDR!
Du får oförklarliga mycket närgångna frågor av människor med koppling till ledningen. Behöver inte vara företagsledning utan kan vara ledningen för en avdelning.
Efteråt får du förklaring att man ville kontrollera att du inte var "Nazist". Då pratar vi om saker långt ifrån att arbeta med invandrare!
Helt klart tror delar av Sveriges näringsliv att de har ett ansvar att "straffa" anställda som man på mycket lösa grunder tror sig veta är "Nazister"!
Exempel på sånt man tror är "lite Nazistisk" är att vara intresserad av Historia, att träna styrketräning, hålla på med friluftsliv, att inte tro blint på CO2- Hysterin.
Kan även gälla helt andra saker!
Jag vet en som blev avskedad då han med nedsatt hörsel inte alltid hörde vad en invandrare med dålig Svenska sa!
Då var det "Rasism" och "Nazistiskt"...
En gång för riktigt länge sen hamnade jag i dispyt med en inkvoterad "Broilerpolitiker" (S) från Stockholm huruvida de Baltiska Staterna hade rätt att vara fria eller var en "Rättmätig del" av Sovjet! Efter ett halvår kom pampen och avsatte mig från mitt ansvar i jobbet! Han hade inte med det att göra, men hade lyckats att få mandat för det ändå!
Ännu ett halvår senare fick jag Pris i pengar, diplom och uppmärksamhet från Koncernledningen i ett annat land för det jobbet jag gjort !
Det är tragiskt att denna sjuka hjärntvätt leder till att Sverige måste återigen skapa ett korrupt slags DDR.

Gissar att många företag tror att de har diverse statliga favörer att vänta om de på lösa boliner börjar med politiskt kartläggning av anställda?
Vidare bestraffningar av de "misstänkta Nazisterna"..
I andra länder har i regel Chefer en god allmänbildning, i Sverige finns många "Aftonbladet-Religiösa" som är totalt pling-plong!
Man gör klokt i att som princip inte tala politik och religion i några som helst sammanhang men ffa inte arbetet.
Citera
2019-06-25, 10:27
  #14
Moderator
Diablo1118s avatar
Detta är inte en tråd för Företagande och företagsekonomi.
kanske skulle den passa i Företagsskvaller eller i politik beroende på vad TS vill diskutera.
TS får höra med moderatorerna i dessa forum om den passar där.


Företagande och företagsekonomi --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2019-06-25, 20:36
  #15
Moderator
Tinuviels avatar
Papperskorgen --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2019-06-27, 11:07
  #16
Avstängd
wwrs avatar
Så här ser i alla fall styrelsen ut för största aktieägaren, stiftelsen Åforsk.
Citat:
Styrelsen utses av ledande organisationer inom svenskt näringsliv

Styrelsen har sitt säte i Stockholm. Den består av fem ordinarie ledamöter och fyra suppleanter. Av dessa utses två ordinarie ledamöter med en suppleant av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, en ordinarie ledamot med en suppleant av Skogsindustrierna, en ordinarie ledamot med en suppleant av Energiföretagen Sverige samt en ordinarie ledamot med en suppleant av ÅF AB.

Kungl. Ingengörs- vetenskapsakademien (IVA)
Tuula Teeri
Gösta Lemne
Johan Weigelt, suppleant

Skogsindustrierna
Annica Bresky
Roine Morin, suppleant

Energiföretagen Sverige
Pernilla Winnhed, ordförande
Markus Wråke, suppleant

ÅF AB
Jan-Erik Eriksson
Martin Jonsson, suppleant

Verkställande ledamot
Anders Snell (adjungerad)
https://aforsk.com/Foundation
Citera
2019-06-27, 12:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ångpanneföreningens politiska agenda

Det här är några uppgifter jag hört om företaget Ångpanneföreningen. Alla är inte bekräftade. Lägger man samman dem så förefaller dock företaget ha en stark politisk agenda.

* Anställer bara kvinnor under en månad på året.

* Anställer två höga "vänsterpolitiker" som hållbarhetschef. Båda kvinnor med invandrarbakgrund - Alice Bah Kuhnke, Nyamko Sabuni (aktuell nu i valet av L-ledare)

* Hållbarhet får en egen rubrik på Wikisidan.
http://www.snowleopard.info/global/w...ainability.jpg

* En stiftelse är tydligen en av de större ägarna. Det kan antyda att man skulle kunna försöka dölja ägarförhållanden. Jag har dock inte kollat detaljerna i detta.

(Detalj: En gång träffade jag en som jobbade där. Den personen var gay.)

Kan företaget ha som uppgift att sprida politiska värderingar genom att förmedla konsulttjänster?

Topic: Allt som rör företaget och kopplingar till politisk verksamhet.

OK. Så du träffade en kille som jobbade på ett visst företag och killen visade sig vara gay. Därefter kokar du ihop en historia om företaget och skapar den här tråden.

Ta det där i konspirationsforumet.
Citera
2019-06-27, 12:57
  #18
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Så du träffade en kille som jobbade på ett visst företag och killen visade sig vara gay. Därefter kokar du ihop en historia om företaget och skapar den här tråden.

Ta det där i konspirationsforumet.
Den typen av kommentar där du bara tar upp en oväsentlig detalj ur första posten och går på postarens person gör ju att man vill veta mer om företagets verksamhet.

Det producerar inte i första hand, vad jag förstår, utan förmedlar tjänster. Det anställer två höga "vänsterpolitiker", båda kvinnor med invandrarbakgrund.

Det kan man titta vidare på, seriöst.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-06-27 kl. 12:59.
Citera
2019-06-27, 13:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den typen av kommentar där du bara tar upp en oväsentlig detalj ur första posten och går på postarens person gör ju att man vill veta mer om företagets verksamhet.

Det producerar inte i första hand, vad jag förstår, utan förmedlar tjänster. Det anställer två höga "vänsterpolitiker", båda kvinnor med invandrarbakgrund.

Det kan man titta vidare på, seriöst.

Det är fråga om ett privat företag. De må ha en agenda, det vet jag inget om. Men de har all rätt att agera på det sätt de finner för gott.
Citera
2019-06-27, 13:03
  #20
Medlem
Spännande. Och jag blir inte förvånad. Jag var på intervju där för något år sedan... det var en mycket bisarr och märklig upplevelse! Men bilden av agendan och kvinnornas dominans kan bekräftas, svar ja!
Citera
2019-06-27, 13:05
  #21
Medlem
farfars avatar
Äh, det är bara poserande för vinnings skull. Agendan är att driva ett ekonomiskt framgångsrikt företag, inget annat.
Citera
2019-06-27, 13:12
  #22
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Spännande. Och jag blir inte förvånad. Jag var på intervju där för något år sedan... det var en mycket bisarr och märklig upplevelse! Men bilden av agendan och kvinnornas dominans kan bekräftas, svar ja!
Det låter intressant. Kan du berätta mer.

Namnet Malin Frenning dök upp. Ekonomiingenjör från Luleå. Telia VD, producerat film och även hög post på ÅF.
Citera
2019-06-27, 13:26
  #23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
För att ge vatten på din kvarn kan jag ge ytterligare ett exempel på socialt ansvar: Julgåvan varje år som tidigare gavs till de anställda går nu istället som gåva till barncancerfonden. Alla nöjda! Det är helt enkelt ett företag som jobbar mycket med CSR:
Å fan, ingen julgåva. Vi ÅF-kunder får en stor jävla låda godis till jul & påsk.
Citera
2019-06-27, 13:46
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter intressant. Kan du berätta mer.

Namnet Malin Frenning dök upp. Ekonomiingenjör från Luleå. Telia VD, producerat film och även hög post på ÅF.

Det var mycket prat om värdegrund och jämställdhet framför kompetens, projekt, ekonomi, kunskaper, kunnighet, bla bla... och personerna anspelade väldigt mycket på känslor och mångfald framför något annat. Det kändes lite teater och att man sedan har mycket värdefull kunskap som hade kunnat vara till värde för bolaget verkade inte riktigt vara av intresse.

Jag var dock på intervju i Malmö.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback