2010-01-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Vilka flyttlådor fungerar för långtidsförvaring? De lådor jag har från IKEA så pressas de ihop om de lastas tungt.

De måste vara helt täcka för jag ska slänga i en massa småsaker och de bananlådor jag kikat på har hål i botten.

IKEA:s lådor är ganska billiga annars, men om jag ska lägga t.ex. kläder i en och sen staplar en tung låda över så sjunker lådan med kläder ihop.

Köp riktiga flyttlådor från en flyttfirma, inget smäck som de säljer på varuhusen.
Riktiga lådor håller hur länge som helst om man bara ser till att de är rakt staplade och kostar inte mer än 25-30 spänn styck.
En fullpackad boklåda kan man utan vidare ställa på en tom d:o, dvs innehållet har ingen betydelse för hållfastheten.
Citera
2010-01-14, 23:00
Moderator
rotadents avatar
Jag har bra erfarenheter av lådorna från Bauhaus. Full storlek, 199kr/10st och ingen har gått sönder än. Vissa av dem har varit med i tre flyttar nu och ser fortfarande väldigt fräscha ut. Så de kan jag rekommendera.
Citera
2010-01-15, 02:02
Medlem
Snurrens avatar
Men man brukar säga att om man ska packa böcker i flyttkartonger ska man bara lasta dom till hälften, ingen kartong i världen pallar med en låda fylld med tunga böcker. Man kan t ex lägga i lättare saker överst, i alla fall om man ska hantera dom och flytta runt dom. Pirra rekommenderas.
Citera
2010-01-15, 09:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Men man brukar säga att om man ska packa böcker i flyttkartonger ska man bara lasta dom till hälften, ingen kartong i världen pallar med en låda fylld med tunga böcker. Man kan t ex lägga i lättare saker överst, i alla fall om man ska hantera dom och flytta runt dom. Pirra rekommenderas.

Ja, ett lager böcker och sen kläder/sängkläder/andra textilier ovanpå funkar bra. Men böcker funkar även utmärkt att packa i papperskassar. Det tycker jag är smidigare, man får ned ganska mycket böcker i såna om man staplar. Man får vara beredd på att något handtag kan ryka dock... Men i stort sett har det funkat bra för mig.
Citera
2010-01-15, 15:36
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1911a1
tja, jag ska flytta om ca 2 månader och har itne så många flyttkartonger. Har sett att kartongerna kan kosta ca 20kr STYCK (!!!!) och det har jag ju itne råd med så jag undrar ifall det inte går att få tag på kartongerna på nått annat sätt?

Hade du bott i Stockholm (kanske du gör) och jag hade sett denna tråd lite tidigare hade du fått ca 60 flyttkartonger av mig, men nu hämtade en firma lådorna....

Jag har lite flyttlådor kvar, en tio stycken typ. Vart bor du?
Citera
2010-01-15, 19:48
Bannlyst
Beroende på hur många kartonger du behöver så kan man köpa dem på en byggmarknad. Sätt sedan in dem på bloclet.se för någon krona billigare så får du dem sålda på direkten. Flyttkartonger är guld i dess dagar!
Citera
2010-06-07, 07:24
Medlem
Legendarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
Så går det om man är DUMSNÅL!

Fan va folk är snåla av sig. Kan inte kosta på sig några flyttkartonger...
Herregud. 20 kr/flyttkartong, nej då går det inte

Skönt att man slipper leva med ett snålt fanskap

Liten fulbump här men: Du har inte tänkt på att det finns folk som har det lite sämre med pengar? Som kanske måste spara in så mycket som möjligt? Och kom inte med något "har man råd att flytta så har man råd med kartonger" Finns folk som MÅSTE flytta av vissa anledningar.

Snål är att inte kunna bjuda på en glass, ekonomisk är att spara in 500 spänn på att gå till ICA.

Lär dig skillnaden.
Citera
2010-06-07, 08:05
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary
Liten fulbump här men: Du har inte tänkt på att det finns folk som har det lite sämre med pengar? Som kanske måste spara in så mycket som möjligt?
Låna kartonger då. Riktiga flyttkartonger är fortfarande avsevärt bättre än gamla banankartonger, och lånar du dem är de lika gratis.
Citera
2010-07-18, 21:59
Medlem
warums avatar
Ica maxi
///6
Senast redigerad av warum 2010-07-18 kl. 22:02.
Citera
2010-07-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Alla butiker har tomma banankartonger. Endel tar betalt, andra ger bort dom gratis.

Vi körde med bananlådor när vi flyttade för snart ett år sedan. Dom har perfekt storlek.

Ta betalt för att bli av med sina gamla banalkartonger! Horribelt tycker jag.
Jag har fått gratis.
Citera
2010-07-19, 21:02
Medlem
nazipoliss avatar
jag åkte ner till GLC flytt och frågade om jag kunde köpa 20 st, fick frågan om jag ville ha nya eller använda. spelar ingen roll sa jag och fick då en hel bunt som hade varit använda en gång tidigare, oftast så får dem inte användas flera gånger då kunden betalar för nya men dem jag fick var helt i nyskick. chefen ville inte ha nåt för dem, men jag åkte och köpte fikabröd och läsk till 10 gubbar senare (hälsade självklart ifrån chefen).
Citera
2010-07-22, 10:42
Medlem
Continental Ops avatar
Det verkar orealistiskt för mig att få ihop tillräckligt med banankartonger denna gång pga bristande samarbetsvilja hos matvarubutikerna på orten, det är märkligt att de inte ger 100 procent service i detta avseende till mig.

Jag verkar därför bli tvungen att köpa kartonger och tänkte att jag kan lika gärna köpa bra kartonger som håller flera flyttar o går att vika ihop

Kan nån ge tips på var jag kan köpa den mest prisvärda flyttkartongen? Har läst att de som säljs på typ ÖB/rusta inte skall vara lika bastanta som de flyttfirmor använder. Tacksam för tips

Vad jag förstår behövs inte lika många såna som banankartonger då de är större. Mitt bohag brukar rymmas i 22-25 banankartonger
Senast redigerad av Continental Op 2010-07-22 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in