Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-16, 15:32
  #145
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Svårt att veta utan att känna till alla detaljer kring var det var, vart cyklisten kom från och vart den var på väg.

Det kan finnas många anledningar.
-Det finns farliga utfarter och kör man på vägen så har ofta fordon som ska ut från utfarterna väjningsplikt mot trafik på vägen, men inte mot cykelbanan som ofta övergår till cykelpassage vid varje utfart. Det gör det livsfarligt att cykla på cykelbanan. Kör man på vägen så har alla väjningsplikt och man har god sikt att se när någon är på väg ut på vägen och kan agera.
-Cykelbanan är uselt skick. Det kan ofta vara svårt att se från vägen. Hur sopad var cykelbanan? Fanns det krossat glas på så cyklisten väjde ut på vägen för att slippa köra genom det?
-Cyklisten ska svänga av vägen och att välja cykelbanan hade skapat flera onödiga sidoförflyttningar eller att det är svårt att komma av cykelbanan på grund av dike, gräs, grus o.dyl. vid den punkt där han ska svänga av.
-När han körde in på vägen så såg han inte cykelbanan eller var man skulle köra upp på den.
-Är det utfarter så kan övergången mellan cykelbanan och vägen för utfarten ha dåliga avfasningar vilket gör det svårt att hålla styrfart utan att riskera att slå sönder däcken.
-Cykelbanor tar ofta bara slut utan någon hänvisning alls vilket gör att det ofta är enklare och säkrare att köra på vägen istället för att helt plötsligt tvingas ut på den på grund av dålig cykelinfrastruktur. Vägen tar aldrig slut helt plötsligt utan det skyltas alltid väldigt väl i god tid.

Det kan finnas mängder av olika skäl till de val olika trafikanter gör. Ofta kan ju de som kör bil låta bilen stå och cykla istället. Det är val man gör. Att cykla ger mängder med fördelar. En sak är att man helt plötsligt börjar förstå varför cyklister många gånger gör de val som de gör.

Jag väljer ofta cykelbana när jag cyklar landsvägscykel/racer, men det som oerhört ofta händer är att den cykelbana som jag kör på helt plötsligt tar slut eller övergår till en trottoar utan hänvisning till var man ska fortsätta sin färd. Då hamnar man på vägen. Till slut blir man så trött på hur dåligt och ogenomtänkt det är för cyklister att man väljer vägen direkt istället för att ens försöka ta cykelbanan. Troligtvis beror det på att de som planerar cykelbanor tänker att man ska cykla till affären eller till badplatsen, men inte att man cyklar genom flera kommuner och många många mil. Det blir för mycket för dem att tänka så långt. Sen cyklar de med största sannolikhet inte landsvägscykel så de vet inte vilka krav som ställs.
Häromdagen när jag försökte köra på cykelbanan så var den så vågig att det inte gick att säkert köra där. Just där är det mycket tung trafik så jag hade gärna sett att cykelbanan hade varit ett säkert alternativ.

Dessutom ska man komma ihåg att t.ex. märkena D4, D6 och D7 är en typ av påbudsmärken som skiljer sig mot påbudsmärken så som D2. T.ex. D4, D6 och D7 visar nämligen enbart var man föreslår att cyklister ska ta sig fram de är på intet sätt tvingande.

Det kan vara så att en vägsträckning utmärkt med en utav ovan nämnda vägmärken är en cykelbana men då måste det framgå i detaljplanen och det är inte någonting som behöver märkas ut. Det vill säga att finns något av dessa vägmärken uppsatta så kan det röra sig om en cykelbana men är det inte planlagt som sådan så är det enbart en vägsträcka där man föreslår att cykelburna trafikanter tar sig fram.
Citera
2022-12-25, 19:42
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Vid vanliga övergångsställen ska cyklisten stanna, gå av cykeln och förvissa sig om att annalkande bilster har sett att cyklisten har för avsikt att GÅ över vid övergångsstället och därefter passera säkert gående med cykeln bredvid sig. INGA DIMMOR ALLS!!!

Är det din åsikt? För cyklister är det inga större skillnader att använda ett övergångsställe jämfört med en cykelpassage. På övergångsställe har man väjningsplikt mot gående. Det har man inte på cykelpassage tror jag, men betyder det att man inte behöver väja för gående?

Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Ja, men han lärde sig. Det var ju bra.
Så här är det. Om övergångsstället har "sockerbitar", dvs små fyrkanter bredvid rektanglarna så betyder det att det är cykelbana och då ska cyklisterna cykla över. Inga sockerbitar så ska de kliva av och gå. Det här vet inte alla, så man får ta det piano som bilist, men jag brukar stå på mig och tvinga cyklister att kliva av om sockerbitar saknas.

Sockerbitarna anger inte cykelbana, vilket hade betytt att vägtrafik alltid haft väjningsplikt, utan cykelpassage eller cykelöverfart. För cyklister är cykelpassage och övergångsställe likvärdigt att använda, och har väjningsplikt mot all trafik, medan vid cykelöverfart så har korsande trafik väjningsplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ska och ska. De får cykla, men då har de väjningsplikt.
Och skillnaden mot att cykla över en cykelpassage är, ... trumvirvel ... ingen (i stort sett). Se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
Lagen är felaktigt utformad, bör varit skriven för att premiera cyklister, som gångare. Löjligt att man måste hoppa av cykeln, för att bli en premierad gångare. Skulle gå fortare om gång och cykel hade samma regler.

Dessutom skulle alla trafiklysen ses över, i närheten av mig finns en vältrafikerad 4-vägs korsning, när gående får grönt tar det bara sekunder innan det blir grönt för svängande bilar, skymd korsning för bilarna dessutom, ser inte gående som är lite sega ut i gatan.

Ändra lagen, hur lång tid har det tagit sedan aschberg stod och sparkade på bilar som inte stannade, 20 år?

Sparkcykel kanske är ett alternativ. Om du är sparkcyklist (ej eldriven) så räknas du som gående. Då sparkcykel (ej eldriven) inte är en cykel utan ett lekredskap.

Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Som jag läst mig till har cyklisten nästan alltid lämna företräde om den ska korsa en bilväg.
"Bilväg" finns väl inte definierat i lagar, föreskrifter och liknande, utan det kallas vägar rätt och slätt eftersom de är till för alla fordonstyper och det inte finns skytar som säger annat. Men det är sant att kommer man från en cykelbana och ska korsa en väg så har man oftast väjningsplikt.
Citera
2022-12-27, 12:53
  #147
Medlem
Songbird-84s avatar
Då förra tråden (den i nutid) stängdes!!
Lägger jag upp bilden här.

https://ibb.co/Tccpq2Z

Och som jag förstått nu så gäller inte skylten.
Citera
2023-01-01, 23:18
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Då förra tråden (den i nutid) stängdes!!
Lägger jag upp bilden här.

https://ibb.co/Tccpq2Z

Och som jag förstått nu så gäller inte skylten.
nej den följer inte reglerna. man kan inte använda symboler på tilläggsskyltar på det sättet.
Så man får inte cykla där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback