Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-11-09, 16:06
  #73
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Förmodligen, det är annu bättre. Hahaha.
Hur många av dina resor är över 20 mil ett genomsnittligt år?

Jag kör relativt långt för att vara privatperson, 3500-4000 mil om året. Men endast ett fåtal av de resorna är längre än 20 mil, säg kanske 15-20 st av runt 1200 resor per år. Skulle det då gå att ordna på annat sätt de fåtalet gånger jag verkligen kör längre än 20 mil, självfallet. Om då sträckan 39 mil faktiskt stämmer med verkligheten, ja då är jag nere på 5-6 resor per år om jag ska se till hur det sett ut de senaste åren. Skulle gå att planera så de funkade de med.
Citera
2019-11-09, 16:11
  #74
Medlem
trickydicks avatar
ID.3 kan bli en riktig Zoe-killer

https://www.nyteknik.se/elbilar/vw-s...knande-6977844
Citera
2019-11-09, 21:13
  #75
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur många av dina resor är över 20 mil ett genomsnittligt år?

Jag kör relativt långt för att vara privatperson, 3500-4000 mil om året. Men endast ett fåtal av de resorna är längre än 20 mil, säg kanske 15-20 st av runt 1200 resor per år. Skulle det då gå att ordna på annat sätt de fåtalet gånger jag verkligen kör längre än 20 mil, självfallet. Om då sträckan 39 mil faktiskt stämmer med verkligheten, ja då är jag nere på 5-6 resor per år om jag ska se till hur det sett ut de senaste åren. Skulle gå att planera så de funkade de med.

Problemet kommer ju på vintern då det är kallt ute och man måste ha på fläkten och full värme .
Renault själv anger räckvidden med största batteriet till 163 km med avslagen AC vid -15 .

Med lite snö på vägen , AC:n på för att slippa imman från tinande snöiga kläder och 25-30 minusgrader blir det inte många mil man tar sig med den bilen .

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bil jag inte tar mig till stan och hem med vintertid .
Citera
2019-11-09, 22:09
  #76
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det var faktiskt ett jättebra svar på min fråga, eller inte alls ...
Poängen med mitt inlägg var att en ZOE inte klarar ens 20 mil under vinterhalvåret .
Jag provade ZOE då den kom , min arbetsgivare fixade till och med ett 16A ladduttag åt mig .

Den klarade ändå inte 14 mil ToR till jobbet i motorvägsfart med AC påslagen , fast jag laddade dagtid på jobbet fick jag krypköra hem sista biten på kvällen om det var kallt ute .

Nu är batteriet större men naturlagarna sätter ändå gränserna .

Din fråga borde vara :
Klarar jag mig med 8-10 mils räckvidd vintertid ?
Citera
2019-11-09, 22:21
  #77
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Poängen med mitt inlägg var att en ZOE inte klarar ens 20 mil under vinterhalvåret .
Jag provade ZOE då den kom , min arbetsgivare fixade till och med ett 16A ladduttag åt mig .

Den klarade ändå inte 14 mil ToR till jobbet i motorvägsfart med AC påslagen , fast jag laddade dagtid på jobbet fick jag krypköra hem sista biten på kvällen om det var kallt ute .

Nu är batteriet större men naturlagarna sätter ändå gränserna .

Din fråga borde vara :
Klarar jag mig med 8-10 mils räckvidd vintertid ?
Har du svårt med läsförståelsen måntro? Jag frågade "Mongoprofeten" hur många av hens resor som var över 20 mil. Dig har jag inte frågat nåt överhuvudtaget.

Men som bonus ska jag svara på din fråga, ja 8-10 mil skulle jag faktiskt klara mig på minst 350 av årets dagar utan att jag hade blivit begränsad i mitt dagliga liv, jag har laddmöjlighet hemma och på jobb.
Citera
2019-11-10, 00:43
  #78
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Problemet kommer ju på vintern då det är kallt ute och man måste ha på fläkten och full värme .
Renault själv anger räckvidden med största batteriet till 163 km med avslagen AC vid -15 .

Med lite snö på vägen , AC:n på för att slippa imman från tinande snöiga kläder och 25-30 minusgrader blir det inte många mil man tar sig med den bilen .

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bil jag inte tar mig till stan och hem med vintertid .

25-30 minusgrader??? - det har jag aldrig upplevt.. för övrigt bor jag i södra skåne så det blir en löjlig diskussion när du drar upp nordpolen-temperaturer i tråden.
De flesta bilar är inte nog inte heller tillverkade för att köras nordpols-liknande områden där en handfull folk bor..

Snöiga kläder?
- varför sätter du dig i bilen med snöiga kläder?
Inte konstigt att det blir imma på rutorna då...

Jag har haft min ZOE i över ett år nu, och förra vintern var min räckvidd som sämst 18-19 mil, detta vid 2 minusgrader och motorvägskörning i ca 100 km/h och klimatanläggningen på 25 grader "Auto" och båda värmesitsarna påslagna.
Vad är problemet? - ska jag köra längre än 18 mil i sådant fall, så stannar jag bara och laddar vid mc-donalds etc där de har bee eller fortum laddstationer då jag har laddkort på dessa stationer.

På ZOE funkar även värmesitsarna när bilen är avstångd/vid laddning, så även om man sitter kvar i bilen när den laddas så har man det bekvämt, jag och min sambo brukar sitta och dricka kaffe och lyssna på musik i vår ZOE när bilen laddas.
Citera
2019-11-10, 12:28
  #79
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
25-30 minusgrader??? - det har jag aldrig upplevt.. för övrigt bor jag i södra skåne så det blir en löjlig diskussion när du drar upp nordpolen-temperaturer i tråden.
De flesta bilar är inte nog inte heller tillverkade för att köras nordpols-liknande områden där en handfull folk bor..
Lite humor när du jämför 25-30 minusgrader med nordpolen .
Från Småland och norrut får man vackert räkna med att det kan bli sådana temperaturer på vintern.
Norge , Finland , norra USA , Kanada , Ryssland m fl länder får också vinter.
Det bor aningen fler än en handfull i dessa länder .

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Snöiga kläder?
- varför sätter du dig i bilen med snöiga kläder?
Inte konstigt att det blir imma på rutorna då...
Du vet väl att i större delen av Sverige kommer det något som kallas snö på vintern......
Det är vitt och har en tendens att fastna i tyg och på skor .
En normal bil klarar av detta .

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har haft min ZOE i över ett år nu, och förra vintern var min räckvidd som sämst 18-19 mil, detta vid 2 minusgrader och motorvägskörning i ca 100 km/h och klimatanläggningen på 25 grader "Auto" och båda värmesitsarna påslagna.
Vad är problemet? - ska jag köra längre än 18 mil i sådant fall, så stannar jag bara och laddar vid mc-donalds etc där de har bee eller fortum laddstationer då jag har laddkort på dessa stationer.

På ZOE funkar även värmesitsarna när bilen är avstångd/vid laddning, så även om man sitter kvar i bilen när den laddas så har man det bekvämt, jag och min sambo brukar sitta och dricka kaffe och lyssna på musik i vår ZOE när bilen laddas.
Nu är faktiskt vårt land betydligt större och kallare på vintern än lilla Skåne .
För dig som troligen är tillräckligt klen för att rymmas i den och som har mopedavstånd dit du ska fungerar den säkert underbart .

Utanför Skåne är den värdelös om du inte bor i en stad eftersom den inte klarar kylan och har för liten verklig räckvidd för att ta sig mellan laddtillfällena .

Tycker man att det är trevligt att sitta still och har tid att vänta någon timma i bilen istället för att köra dit man ska är elbil nog perfekt men de flesta föredrar nog att ha ett fordon som går att köra dit man ska utan långa pauser.

Vi är alla olika som tur är .
Citera
2019-11-10, 15:50
  #80
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur många av dina resor är över 20 mil ett genomsnittligt år?

Jag kör relativt långt för att vara privatperson, 3500-4000 mil om året. Men endast ett fåtal av de resorna är längre än 20 mil, säg kanske 15-20 st av runt 1200 resor per år. Skulle det då gå att ordna på annat sätt de fåtalet gånger jag verkligen kör längre än 20 mil, självfallet. Om då sträckan 39 mil faktiskt stämmer med verkligheten, ja då är jag nere på 5-6 resor per år om jag ska se till hur det sett ut de senaste åren. Skulle gå att planera så de funkade de med.

Du har en poäng där, det är inte särskilt ofta man kör över 20 mil om dagen. Fast frågan du istället bör ställa dig är, hur dessa batterier presterar under vintern när det är riktigt kallt? Samt när dessa batterier börjar bli gamla? Förbränningsmotorer går fortfarande att ladda snabbare än dagens elbilar. Dessa elbilar kommer att bli mer intressanta för allmänheten, när du kan ladda dem lika snabbt som du laddar en vanlig bil på en bensinmack.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback