Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-11, 19:25
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Jahapp, och där vann Nintendo E3 på bara 2-3 sekunder och några få ord; "The sequel to The Legend of Zelda: Breath of the Wild is now in development."

Teaser: https://www.youtube.com/watch?v=oaIimEODNkE

BotW är ju ett av de allra bästa spelen som någonsin skapats, så kommer att bli svårt att toppa det MEN med det sagt så hade det sina brister som gärna får fixas till;

1. Mer fiendevariation. Detta kommer garanterat att fixas då det ser ut att vara samma motor, och därmed kan Nintendo återanvända en massa och fokusera på ett skapa nya grejer på ett lättare sätt.

2. Snälla ge oss ordentliga tempel igen med teman! Divine Beasts var en kul idé, men de enformiga miljöerna gjorde det mindre nöjsamt.

3. Mer varierade miljöer i shrines. Själva idén med shrines är fin, med små minitempel där man löser ett större, komplext pussel, men problemet i BotW var att det bara fanns en typ av miljö; grått-orange-blått tegel/sten/metall.

Vad har ni för tankar, förhoppningar och drömmar?

Det ser ut som att Zelda kommer ha en mycket mer aktiv roll i detta, kanske t.o.m att man får spela som henne i vissa segment? Diggar det korta håret
Citera
2019-06-11, 19:54
  #2
Medlem
Kafferastens avatar
Håller nog BotW som det bästa spelet senaste 10-20 åren så väldigt glad över denna lite skumma trailer. Ska det vara ett mörkare BotW tro lite mer av vad Majoras Mask var till OoT?

Jag kan hålla med om att det kan vara lite mer varierade miljöer i shrines, fler olika typer av fiender och så. Däremot saknade jag inte några tempel i BotW även om Divine Beasts kändes lite si och så, men föredrar ändå dom mot stora tempel som man helst vill lämna efter 3 sekunder för att få vara i den öppna stora spelvärlden och utforska.
__________________
Senast redigerad av Kafferasten 2019-06-11 kl. 20:06.
Citera
2019-06-11, 19:57
  #3
Medlem
Qactuars avatar
Förutom det du skrivit så bör de ägna betydligt mer tid till att balansera spelet. I Breath of the Wild tar det inte lång tid innan din karaktär är helt overpowered. Då kan du ta dig överallt och besegra vilka fiender som helst, vilket gör spelet mycket tråkigt.

Det handlar om t.ex. att man snabbt får kläder som är 100 % effektiv mot kyla/värme. Att man inte har någon speciellt begränsande carry limit. Att det finns för många sätt att kringgå ens stamina limit. Armor rating funkar också helt fel för att spelet ska vara balanserat. Om du har en armor rating på 20 och blir anfallen med en attack på 22 så gör den bara 2 skada. Detta innebär att en ny karaktär kommer dö på första träffen, samtidigt som din uppgraderade karaktär kan ta 10 slag utan att det knappt märks.

Allt detta gör att prio ett när man startar ett nytt spel är att uppgradera ens karaktär så att man sedan kan göra vad man egentligen vill göra (exempelvis utforska en kust), och då är det tråkigt att spela då inget kan skada dig. Ett mer välbalanserat spel hade vävt in karaktärens uppgraderingar mer naturligt. Bethesda är mycket bra på detta, och även om jag inte gillar deras spel så borde Nintendo titta på dem mer när det gäller denna aspekten. Fallout 4 har ett mycket genomtänkt survival system, och Skyrim har ett mycket genomtänkt system för hur armor rating och weapon damage fungerar.

Nintendo har redan börjat med detta då Trial of the Sword var mycket bättre balanserat. Man var tvungen att tänka mer långsiktigt och planera sina steg.
Citera
2019-06-11, 21:13
  #4
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Vill ha:

*Vapen som inte går sönder jämt och ständigt
*Spelbar Zelda (vore grymt om de kunde göra något i stil med vissa av Wind Wakers dungeons där man var tvungen att vara två och samarbeta för att lösa pusslen och ta sig fram)
Citera
2019-06-11, 21:42
  #5
Avstängd
creepingdeaths avatar
ja botw är nog ett av dom 800-900e bästa spelen dom senaste 10 åren så det verkar lovande.
Citera
2019-06-11, 23:13
  #6
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Wow det här såg jag inte komma. Brukar väl bara vara ett stort zelda per konsol typ, Brukar iallafall gå längre tid mellan spelen. Nu kanske det är 2 år kvar tills spelet ska släppas men ändå, Känns tidigt för att utannonsera ett nytt zelda. Och som jag förstår det en direkt uppföljare? Brukar det väl inte vara heller. Spännande och se hur dem utvecklar det från BotW.
Citera
2019-06-12, 10:23
  #7
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Wow det här såg jag inte komma. Brukar väl bara vara ett stort zelda per konsol typ, Brukar iallafall gå längre tid mellan spelen. Nu kanske det är 2 år kvar tills spelet ska släppas men ändå, Känns tidigt för att utannonsera ett nytt zelda. Och som jag förstår det en direkt uppföljare? Brukar det väl inte vara heller. Spännande och se hur dem utvecklar det från BotW.
Det har hänt några gånger.

Till Gamecube släpptes exempelvis både Wind Waker och Twilight Princess (även om Wii-versionen var den vanligaste versionen, helt klart).

Sen till N64 kom ju Ocarina of Time och Majoras Mask.

Detta blir nog "Majoras Mask 2", i det att de kan snabba på utvecklingen rätt rejält genom att kunna återanvända mycket från BotW, de har ju redan motorn.
Citera
2019-06-12, 14:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Wow det här såg jag inte komma. Brukar väl bara vara ett stort zelda per konsol typ, Brukar iallafall gå längre tid mellan spelen. Nu kanske det är 2 år kvar tills spelet ska släppas men ändå, Känns tidigt för att utannonsera ett nytt zelda. Och som jag förstår det en direkt uppföljare? Brukar det väl inte vara heller. Spännande och se hur dem utvecklar det från BotW.

Tekniskt sett är BotW ett Wii U-spel, som även fick en något bättre Switch-version i och med att Wii U var en död konsol och Switch väntade precis runt hörnet.

Jag tror faktiskt att de siktar på en sen 2020-release, men att de inte vågade ange det i teasern eftersom de har en tendens att försena Zeldaspel, med all rätt ska sägas då jag hellre väntar längre om spelet i fråga blir bättre.

Men ja, jag gillade vad jag såg och detta har stor potential. Just nu finns det dock inte så överdrivet mycket att säga, annat än att spekulera (vilket i sig kan vara kul).
Citera
2019-06-12, 23:04
  #9
Medlem
Elementarts avatar
Ser fram emot ett mörkare Legend of Zelda, kan bli riktigt ballt
Citera
2019-06-12, 23:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Ser fram emot ett mörkare Legend of Zelda, kan bli riktigt ballt
Återstår att se dock. Även Calamity Ganon var rätt "läskig", men i övrigt var BotW i regel rätt ljust eller vad man ska kalla det. Hoppas givetvis på att spelet rent generellt är mörkare än vad BotW var. Finns liksom ingen anledning att hålla tillbaka på det nu när Ganondorf själv räcker för en "T-rating".
Citera
2019-06-14, 20:31
  #11
Medlem
santacls avatar
https://www.youtube.com/watch?v=D6sTzc7JXcE

Zelda: Breath of the Wild 2 - Everything We Know So Far | Nintendo Switch

Slightly darker than Majora's Mask
Citera
2019-06-14, 20:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
https://www.youtube.com/watch?v=D6sTzc7JXcE

Zelda: Breath of the Wild 2 - Everything We Know So Far | Nintendo Switch

Slightly darker than Majora's Mask

Behöver inte alls vara det som han menade. Kan likväl tolkas som att det är mörkare än BotW, eller att just det där segmentet i teasern är något mörkare än tonen i resten av spelet. Att det även är japanska som översätts till engelska gör det inte lättare heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback