• 1
  • 2
2019-06-11, 13:28
Medlem
Jag är inte samma person som när ja va 10 år jämfört med 25 år. Olika minnen, tankar mognadsgrad. Ja jag är helt förbytt. Inte ens samma celler. Jag har onekligen dött. Jag känner onekligen att jag har dött och att jag är en främling i min nuvarande kropp. Jag minns mitt gamla jag och vi är inte alls samma personer. Vart tog mitt gamla jag vägen? Han är död,borta, sakt dött utan att se det.

Ändock oförmögen att göra något. Varför skulle jag vilja tänka på min framtid och plugga och plåga i nuet för att hjälpa en främling i framtiden att ha ett bra akademiskt jobb? Borde jag inte bara njuta i nuet?

Jag tror inte heller att något dött kan bli levande. Allt består av energi, och energi kan varken förstöras eller skapas och likaledes bli levande. Medvetandet är en illusion. Allt är deterministiskt..jag testar myer briggs personlighets test och ser att intp stämmer till punkt och pricka. Jag känner återigen att allt följer ett robotiskt deterministiskt mönster. Vi är döda, och vi blir helt nya organismer efter att ett antal år passerat Ingen verkar se detta. Civilisationen pågår, alla kämpar och lever. Jag kollar på min flickvän och ser en död robot. Den jag älskar idag kommer dö och vara en helt annan människa om 10 år. Jag ser min flickvän sakta dö. Apati infinner sig...

Insikten får mig att bry mig mindre,tänka mindre på framtiden, leva i nuet, och dont give a fuck. Jag tänker att ingen vet om detta, och att alla som pluggar, tänker på barn lever i en dimma av illusion förstärkt av evolutionära instinkter och begränsingar.
Senast redigerad av stroganof 2019-06-11 kl. 13:33.
Citera
2019-06-11, 13:36
Medlem
particulum1s avatar
Du har alltid varit i nuet, men det kanske är nu du börjar inse det.
Citera
2019-06-11, 13:42
Medlem
falconer8s avatar
Dom är alla samma person bara i olika åldrar. På vissa sätt förändras man mycket och på andra i stort sett inte alls. Så ser jag det.
Citera
2019-06-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Dom är alla samma person bara i olika åldrar. På vissa sätt förändras man mycket och på andra i stort sett inte alls. Så ser jag det.

Fast jag är av en annan slutsats att vi varken lever, och det vi är bytts ur efter ett tag. Så nu har jag konstiga aha upplevelser.
Citera
2019-06-11, 13:53
Medlem
Du kommer ändå inte påverka något med en högre utbildning, visst du kommer ha mer pengar men allt från bostad, fordon, nöjen och mat kommer även det kosta mer så den löneökningen äts upp av kostnadsökningen. I slutändan har du ändå bara ett arbete, en bostad, ett fordon och prylar. Säger inte att du inte ska utbilda dig, men du får verkligen inget annorlunda för det. Inte ens arbetsuppgifterna, eller standardökningen kommer motsvara den högre utbildningen, enda syftet är för din egen skull(att du vill lära dig, vill veta) och lite ur ett samhällslyftande perspektiv. Då nivån sätts av helheten, men själva utbildningsdelen står ändå inte ensamt för den.

Känner du bara för att jobba och leva lite, gör det. Vill du plugga och lära dig, gör det.
Senast redigerad av nilltre 2019-06-11 kl. 13:58.
Citera
2019-06-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Du kommer ändå inte påverka något med en högre utbildning, visst du kommer ha mer pengar men allt från bostad, fordon, nöjen och mat kommer även det kosta mer så den löneökningen äts upp av kostnadsökningen. I slutändan har du ändå bara ett arbete, en bostad, ett fordon och prylar. Säger inte att du inte ska utbilda dig, men du får verkligen inget annorlunda för det. Inte ens arbetsuppgifterna, eller standardökningen kommer motsvara den högre utbildningen, enda syftet är för din egen skull(att du vill lära dig, vill veta) och lite ur ett samhällslyftande perspektiv. Då nivån sätts av helheten, men själva utbildningsdelen står ändå inte ensamt för den.

Känner du bara för att jobba och leva lite, gör det. Vill du plugga och lära dig, gör det.

Folk pluggar väl inte i skattrlandet sverige för pengarna. Utan för att slippa ha ett totalt hjärndött jobb. Sen är de alltid skönt att få känna sig som akademiker och lite fin i kanten, och få hänga med andra aksdemiker. Du vill väl inte som intellektuell dras med massa hjärndöda. Tänk er en smart välutbildad som tvingas jobba som målarex soppgubbe eller telesäljare? En känsla av misslyckad lär infinna sig.

Titta, allt detta handle inte om pengar.
Citera
2019-06-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Folk pluggar väl inte i skattrlandet sverige för pengarna. Utan för att slippa ha ett totalt hjärndött jobb. Sen är de alltid skönt att få känna sig som akademiker och lite fin i kanten, och få hänga med andra aksdemiker. Du vill väl inte som intellektuell dras med massa hjärndöda. Tänk er en smart välutbildad som tvingas jobba som målarex soppgubbe eller telesäljare? En känsla av misslyckad lär infinna sig.

Titta, allt detta handle inte om pengar.

Tror du att du slipper hjärndött arbete bara för du utbildat dig? Vad tror du alla akademiker gör?
Men visst, du får garanterat ett lättare och mer fritt arbete. Det är värt en del, även om det kanske inte är ett roligare arbete. Kollegorna kommer du förmodligen anse lika ointellektuella hur som helst.
Citera
2019-06-11, 16:14
Medlem
Här får du en länk till forumet för Psykisk hälsa (FB) Psykisk hälsa
Citera
2019-06-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Här får du en länk till forumet för Psykisk hälsa (FB) Psykisk hälsa

Nu har jag inga psykiska problem av de här. Formulerade mig mer på ett visst sätt som va tänkt att väcka funderingar
Citera
2019-06-13, 05:53
Medlem
UndeadNinjas avatar
Kroppen är bara din avatar som du loggat in på och använder i den här världen, medan du är medvetandet bakom som befinner sig på en helt annan plats.

Så att man byter ut sina celler och annat under detta livets gång gör inte att man blir en annan person.

När man loggar in i denna värld i en fysisk kropp som föds så är man ett medvetande men man är begränsad till biologin och allt annat som är programmerat här så man har inget minne från sitt verkliga jag utan man samlar bara på sig data och information från omgivningen man hamnar i och det blir som så att man identifierar sig med den avatar man använder och tror att det är det enda man är.

Jag kan rekommendera Thomas Campbell's trilogi "My Big TOE" (theory of everything), böcker som kommer att ge dig en helt ny syn på detta liv. Det finns också många klipp på youtube där Tom Campbell pratar om denna hypotes som i folkmun ofta kallas för simulation theory eller hypothesis, då det egentligen är en hypotes än så länge.

Även kända namn som Elon Musk, Neil Degrass Tyson, Max Tegmark och James Gates Jr bland andra pratar om detta men den med absolut mest och djupast kunskap är Tom Campbell.

Det kan låta väldigt flummigt och New Age men om man bara läser på lite och går på djupet inom ämnet så inser man att det inte alls är så flummigt ändå utan rent av sannolikt.
Citera
2019-06-13, 13:28
Medlem
somdeters avatar
Allt är perspektiv.. allt är subjektivt..

Det där är dock en väldigt skarp ock klinisk syn på tillvaron. Ganska sterilt.. visst jag kan se hur du ser det så.. den är inte fel. Men välj nåt mjukare.. mvh
Citera
2019-06-14, 02:25
Medlem
kvantlogiks avatar
Hur många gånger förändras kroppen mellan två andetag?
Hur långt är nuet?

Att leva är kort och gott att i medvetenhet fortsätta förändras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in