Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-12, 09:19
  #37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Okej, nu blir det något av en smakfråga här, men vem tycker det här är bra:

https://yourshot.nationalgeographic....otos/10259303/

Det är ju inte ens snyggt terjat! En bra terjning ska väl fan inte sticka i ögonen direkt, eller?

"A herd of elephants crossing the open fields of Masai Mara, Kenya." Jo tack Björn, hur stor var den där hjorden egentligen? Fanns den överhuvudtaget? Det är plågsamt uppenbart att flera elefanter klonats och spegelvänts. Flyttat på några för att sprida ut dem också? Till och med gräset ser klonat ut, kolla på buskaget till vänster och till höger. Himlen är gissningsvis tagen vid ett annat tillfälle.

Och då dyker de andra terjarna upp och försvarar Björn med att det är en konstnärlig komposition och man får faktiskt gör vad man vill med sina bilder. Men varför detta smusslande då? Varför inte spela med öppna kort? Istället för att snacka om hur nära motivet han var eller vilket typ av objektiv han använde kan han väl säga som det är.

Ja, varför smussla och varför ställa upp med en bild som är långt från verkligheten.

Varför inte vara rak och säga att han gör collage, konstinstallationer etc istället för att försöka framstå som en naturfotograf? De som kommer till hans utställningar tror ju att det på bilden har hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av The13
En uppenbar scammer, han har gått in för det redan från början.

I alla fall har han då hållit på med detta länge. Vore intressant att veta när han började klippa och klistra in djur för att göra än bilderna mer intressanta. Och inte minst varför...
Citera
2019-06-12, 18:29
  #38
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Nu har en ny fotograf fuskat i en tävling.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotog...nipulation.htm



Bilden
https://obj.fotosidan.se/obj/docpart...915357878f.jpg



Någon som hitta flera fel?

Den där bortförklaringen lär väl ingen köpa.

Läs gärna kommentarerna till artikeln, även där dyker vår egen Terje H upp.

Tänker på boken han skrivit, undrar om han i den meddelar att han inte är naturfotograf utan "konstnär"?
http://bjornpersson.nu/book.html

Nu kommer väl förhoppningsvis den att nagelfaras.....
Citera
2019-06-12, 20:55
  #39
Medlem
Thegns avatar
Björn Persson bemöter Sydsvenskans Lars Brundins kritik (artikel bakom betalvägg).

Citat:
"Jag är inte dokumentärfotograf. Jag har alltid varit tydlig med att framställa mig själv som konstfotograf", skriver Björn Persson om den kritik han fått rörande manipulation av djurbilder.

https://www.sydsvenskan.se/2019-06-1...mentarfotograf
Citera
2019-06-12, 22:48
  #40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Björn Persson bemöter Sydsvenskans Lars Brundins kritik (artikel bakom betalvägg).



https://www.sydsvenskan.se/2019-06-1...mentarfotograf

I presentationen om hans utställning står inget om att han är konstfotograf.

Citat:
Björn Persson är en internationellt omskriven fotograf som uppmärksammats med ett flertal prestigefyllda utmärkelser. Under många år har han rest runt i olika delar av världen och bland annat fotograferat Afrikas hotade djurarter, Antarktis försvinnande ismassor och isbjörnarnas smältande habitat. Björn Perssons inkännande dokumentation av de vilda djuren visar dem i deras naturliga miljöer där de levt i generationer. Fotografierna är intagande med närgående och finkänsliga porträtt av vilda djur i en alltmer reducerad möjlighet till fortlevnad.

The Thin Line är en hyllning till världens utrotningshotade arter, kanske de sista av sina slag. Björn Persson avser inte med sina fotografier att manifestera en förtvivlan över det hot som flera av världens djurarter står inför. Snarare är avsikten att dramatisera den storslagna skönhet de inbegriper och därigenom mana till förändring och engagemang. Att säkerställa hotade djurarters överlevnad är en av de viktigaste frågorna i modern tid.

https://dunkerskulturhus.se/utstalln...bjorn-persson/

På hans hemsida skriver han så här luddigt:

Citat:
Björn looks upon his work as an art form rather than pure nature and documentary photography. He sees the animals as they truly are; emotional, thinking and conscious beings with different personalities. He tries to portray their souls and translate their wisdom with his camera as his paintbrush. Instead of creating despair about their threatened situation, he wants to give people the urge and inspiration to get involved.

Han säger att han ser på sitt fotograferande som en konstform. Vilket ju inte är lika med att skriva att han ”leker” med ett fotografi och klipper och klistrar in djur eller lägger till en annan himmel/bakgrund. Han skriver dessutom att kameran är hans målarpenseln, men han nämner inte datorn som målarpensel.
Citera
2019-06-13, 00:56
  #41
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Björn Persson bemöter Sydsvenskans Lars Brundins kritik (artikel bakom betalvägg).

Citat:
"Jag är inte dokumentärfotograf. Jag har alltid varit tydlig med att framställa mig själv som konstfotograf", skriver Björn Persson om den kritik han fått rörande manipulation av djurbilder.

https://www.sydsvenskan.se/2019-06-1...mentarfotograf

"Alltid"? "Tydlig"?! Det kan verkligen diskuteras. T.ex: När användare på Nat Geo frågar honom hur han lyckats ta en viss bild har jag aldrig sett honom svara uppriktigt, det vill säga, "det är ett montage", utan svaren handlar om avstånd till objektet och vilken typ av utrustning han har använt. Som om det glada photoshoppandet aldrig ägt rum. I bildernas beskrivning nämns sanningen så klart inte heller.

Ta den här bilden. Kanske är det jag som är på lyset, men jag ser klonade giraffer i den:

https://yourshot.nationalgeographic....otos/12325380/

Kommentar från: David Lee, Producer, Nat Geo Your Shot

Citat:
Wow. I love the layers of giraffes wandering through the grasslands, there are so many of them... I love this scene in black and white, the clouds are beautiful. I bet this was so amazing to witness in real life.

Björn svarar:

Citat:
Many thanks David! Yes, it was an unreal feeling. Suddenly I was completely surrounded by this big herd and looked up in the sky at their heads. They didn't even seem to notice me. I really felt like I was a part of the herd.

Jag tror Björn ljuger. Hjorden var inte alls så stor. Och fan vet om inte himlen är ditlagd efteråt också. Men istället för att upplysa sajtens redaktör om sina arbetsmetoder gör han som Terje och låtsas att det har hänt på riktigt.
Citera
2019-06-13, 01:33
  #42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
"Alltid"? "Tydlig"?! Det kan verkligen diskuteras. T.ex: När användare på Nat Geo frågar honom hur han lyckats ta en viss bild har jag aldrig sett honom svara uppriktigt, det vill säga, "det är ett montage", utan svaren handlar om avstånd till objektet och vilken typ av utrustning han har använt. Som om det glada photoshoppandet aldrig ägt rum. I bildernas beskrivning nämns sanningen så klart inte heller.

Ta den här bilden. Kanske är det jag som är på lyset, men jag ser klonade giraffer i den:

https://yourshot.nationalgeographic....otos/12325380/

Kommentar från: David Lee, Producer, Nat Geo Your Shot



Björn svarar:



Jag tror Björn ljuger. Hjorden var inte alls så stor. Och fan vet om inte himlen är ditlagd efteråt också. Men istället för att upplysa sajtens redaktör om sina arbetsmetoder gör han som Terje och låtsas att det har hänt på riktigt.

Nej, tydlig är han inye...

Den bilden med girafferna är så tydligt terjad som den kan vara med massor av inklippta giraffer. Herre jisses! Och himlen är förmodligen ditlagd för dramatik. Men inget av detta nämner han...
Citera
2019-06-13, 09:09
  #43
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag såg att någon på Fotosidan lånat mina exempel, så jag lånar några från dem:

Samma lejon, olika bakgrunder.

Samma visa, en gång till.

Sedan ställde sig en användare på Fotosidan frågan vilka regler som gäller för att publicera sig på Nat Geo. Är det symptomatiskt hos fotointresserade att låtsas inte ha koll på regelverket och vara extremt ovilliga att ta reda på det? För det är ju bara ett klick bort, under "Photo Guidlines":

Citat:
Our biggest ask is that the photos stay true to your personal vision and to what you saw. Please avoid heavy-handed processing. We want to see the world through your eyes, not through the excessive use of editing tools. If your photograph is manipulated, please describe your process in the caption.

Citat:
We insist on truth in captioning and expect full disclosure in the story behind the photo. The description should be complete and accurate.

Citat:
Cloning is not allowed.

Björn har 500+ bilder (jag höll felaktigt på att skriva "foton") på Nat Geo. Hur många som verkligen följer regelverket vore intressant att veta.
Citera
2019-06-13, 11:02
  #44
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag såg att någon på Fotosidan lånat mina exempel, så jag lånar några från dem:

Samma lejon, olika bakgrunder.

Samma visa, en gång till.

Klockrent och inget att diskutera. Terjeklass! Den enda skillnaden mot Terjes manipulerade bilder, är att Björn - förmodat hittills - har tagit sina bilder själv och därefter klippt och klistrat med dem. Terje gjorde ju även sig skyldig till upphovsrättsbrott då han lånade bilder från andra fotografer.
Citera
2019-06-13, 18:54
  #45
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Verkar som om Björn har kapitulerat helt och till och med slutat kalla sig fotograf. "Björn Persson is an internationally renowned photographer ..." har nyligen blivit "Björn Persson is an internationally renowned artist ..." på hans hemsida*. Men städa upp efter dig då Björn, ta bort alla bilder som inte är fotografier från hemsidor som är till för fotografer. Och hur ligger det till med dina gamla prisvinnare, som de här från 2017? Är de autentiska? När blev du "artist"?

*Det måste också rimligtvis innebära att man numera inte behöver nagelfara Björns bilder efter klonade elefanter eller bytta bakgrunder, utan helt enkelt utgå från att de alla är terjade, tills Björn kan bevisa motsatsen.
__________________
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2019-06-13 kl. 19:01.
Citera
2019-06-13, 20:23
  #46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Verkar som om Björn har kapitulerat helt och till och med slutat kalla sig fotograf. "Björn Persson is an internationally renowned photographer ..." har nyligen blivit "Björn Persson is an internationally renowned artist ..." på hans hemsida*. Men städa upp efter dig då Björn, ta bort alla bilder som inte är fotografier från hemsidor som är till för fotografer. Och hur ligger det till med dina gamla prisvinnare, som de här från 2017? Är de autentiska? När blev du "artist"?

*Det måste också rimligtvis innebära att man numera inte behöver nagelfara Björns bilder efter klonade elefanter eller bytta bakgrunder, utan helt enkelt utgå från att de alla är terjade, tills Björn kan bevisa motsatsen.


Bilderna med regnbågar från 2017 - absolut terjade. Tråkigt att han deltar i tävlingar med bilder som egentligen aldrig existerat.
Citera
2019-06-13, 20:28
  #47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag såg att någon på Fotosidan lånat mina exempel, så jag lånar några från dem:

Samma lejon, olika bakgrunder.

Samma visa, en gång till.

Sedan ställde sig en användare på Fotosidan frågan vilka regler som gäller för att publicera sig på Nat Geo. Är det symptomatiskt hos fotointresserade att låtsas inte ha koll på regelverket och vara extremt ovilliga att ta reda på det? För det är ju bara ett klick bort, under "Photo Guidlines":







Björn har 500+ bilder (jag höll felaktigt på att skriva "foton") på Nat Geo. Hur många som verkligen följer regelverket vore intressant att veta.

Så otroligt tråkigt att han med all säkerhet skickat terjade bilder till Nat Geo. Att han presenterat en fullständigt falsk bild av den natur han besökt. Det räcker ju med de falska Instagrambilder som alla influensers håller på med. Men man vill ju ändå kunna lita på naturfotografer.
Citera
2019-06-13, 21:12
  #48
Medlem
Jag tycker det känns kanon, nu vet jag varför mina naturbilder är så jävla usla i förhållande till hans...

Skämt åsido, för mig är det imponerande att få till EN bild. Att vara där, himmeln är rätt, exponeringen sitter, molnen på rätt plats. Börjar man dribbla med det, då är man exakt lika usel som Terje.

Och precis som Terje börjar han ju omdefiniera vad han sysslar med. I Björns fall blir han "Artist" i Terjes fall så började han mumla om att hans bilder föreställde den verklighet han uppfattade. Alltså med Snusen mitt i bild hela tiden osv...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback