• 2
  • 3
2019-06-11, 13:57
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Det du ska göra nu är att ta alla dina likvida medel och sätta in på ett ISK och fördela pengarna mellan dessa aktier:
Volvo B
Axfood
Swedbank
Castellum
Investor
Latour
Industrivärden
Svolder
Havsfrun
Bure Equity
Kinnevik

Luta dig tillbaka i en skön fåtölj, drick något gott och se pengarna jobba för dig.

Faktiskt en riktigt bra portfölj med låg risk på lång sikt.
Försök även fylla på varje månad. Samt återinvesteras utdelningen, på 10år kommer det ha gett bra avkastning samt du har fått en pengamaskin.
Kan även finnas plats för något mer fastighet, typ klövern eller hemfosa.
Citera
2019-06-11, 14:07
Medlem
DotOnions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Faktiskt en riktigt bra portfölj med låg risk på lång sikt.
Försök även fylla på varje månad. Samt återinvesteras utdelningen, på 10år kommer det ha gett bra avkastning samt du har fått en pengamaskin.
Kan även finnas plats för något mer fastighet, typ klövern eller hemfosa.

Kanske lite dumt att ge mig på aktier då jag har noll erfarenhet. Det enda jag sysslat med är kryptovalutor.
Med andra ord kommer jag förmodligen förlita mig på fonder i många år framöver. Men visst vill jag handla med aktier i framtiden för mer avkastning

Var lär man sig? Har en del böcker om ämnet... kanske dags att damma av dem
Senast redigerad av DotOnion 2019-06-11 kl. 14:11.
Citera
2019-06-11, 14:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DotOnion
Kanske lite dumt att ge mig på aktier då jag har noll erfarenhet. Det enda jag sysslat med är kryptovalutor.
Med andra ord kommer jag förmodligen förlita mig på fonder i många år framöver. Men visst vill jag handla med aktier i framtiden för mer avkastning

Var lär man sig? Har en del böcker om ämnet... kanske dags att damma av dem

Aktier är mycket enklare än man tror
Läs böckerna, skaffa fler böcker ! Marcus Hernhag har skrivit flera bra böcker. Han har skrivit en med Arne Tavling som är bra.
Annars får jag min största inspiration på Twitter, under #finanstwitter. Massa information och bra diskussioner.
Sen är det bara att börja så kommer intresset naturligt.
Börja med en 1000lapp sen arbeta dig in i det. Att slänga in 100k direkt utan erfarenhet skulle iallafall göra mig skitnödig.
Sen kan du kombinera, börja med 80% fonder 20% aktier ? Sen kan du gradvis växla över till mer aktier om du känner mer dör det.
Citera
2019-06-11, 14:55
Medlem
DotOnions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Aktier är mycket enklare än man tror
Läs böckerna, skaffa fler böcker ! Marcus Hernhag har skrivit flera bra böcker. Han har skrivit en med Arne Tavling som är bra.
Annars får jag min största inspiration på Twitter, under #finanstwitter. Massa information och bra diskussioner.
Sen är det bara att börja så kommer intresset naturligt.
Börja med en 1000lapp sen arbeta dig in i det. Att slänga in 100k direkt utan erfarenhet skulle iallafall göra mig skitnödig.
Sen kan du kombinera, börja med 80% fonder 20% aktier ? Sen kan du gradvis växla över till mer aktier om du känner mer dör det.

Bra tips! Har faktiskt en bok av Hernhag: "Den enkla vägen att lyckas med aktier " Kanske dags att läsa den
Citera
2019-06-11, 16:12
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Bra tips! Har faktiskt en bok av Hernhag: "Den enkla vägen att lyckas med aktier " Kanske dags att läsa den

Den är bra, alla hans böcker är väldigt lättlästa, man tar sig igenom enkelt
Citera
2019-06-11, 17:08
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ärvde pengarna när jag var ung och dum. Låste in dem i tre år pga rädslan för att knarka/supa och festa upp pengarna. Idag är jag betydligt klokare och tänker på min framtid.

Tack så hemskt mycket för dina råd! Betyder mycket för en oerfaren

Det var ändå smart av dig. Lycka till med dina placeringar, kul att jag kunde hjälpa till.

Angående huruvida du ska investera i aktier eller inte. Läs ett par av böckerna och se först och främst och du tycker det verkar roligt. Om du tycker det är roligt är det lättare att få ett intresse och lägga ner tiden som krävs för att bli duktig. Om du tycker det verkar tråkigt kommer du sannolikt inte bli en duktig aktieägare och då är det bättre att äga fonder. Med det sagt finns det möjlighet att tjäna mer med aktier om man vet vad man gör.
Senast redigerad av OHSCHNAP 2019-06-11 kl. 17:28.
Citera
2019-06-11, 17:22
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Obligationsfonder och aktiefonder. Detta får stöd av teorin då det är den portföljen med högst sharpkvot i mean-variance optimisering. Hur mycket du bör ha i obligationer beror på din tidshorisont.

Annan gylleneregel diversifiering. Här går det att utforma avancerade modeller men något som för gemene man är enkelt och häpnadsväckande bra är den klassiska 1 / N. Dvs att du sprider ut det bara hyfsat jämnviktat.

För obligationsfonder bör du kolla på räntefonder med kort duration i och med att på sikt kommer styrräntan nog höjas där av vill du inte sitta med lång duration. Här beror det på vilken risk du vill ta men blanda med mer säkra statsobligationsfonder och företagsobligationer investmentgraded kan vara bra.

För aktiefonder så använd indexfonder detta har visat sig empiriskt att aktiva fonder underpresterar och från år till år varierar vinnare och förlorare. Dvs viss återgång till emdelvärdet på lång-sikt. Diversifiera geografiskt mellan olika marknader, förslagsvis: USA, Europa, Emerging Markets, Sverige om du vill vara nationalistiskt. Gå dock inte i fällan och ha för stor andel i Sverige bara för du råkar vara svensk.

Lycka till.

This.

Sharpekvoten är det intressanta nyckeltalet i detta sammanhang ts, hitta en bra portfölj med ett antal indexfonder med bra balans geografiskt samt ett antal räntefonder med kort durationstid och bra branschspridning. Låga avgifter, diversifierad risk och avkastning omkring index. Över tid kommer du ha en fin och stadig tillväxt på kapitalet utan att ha tagit för stora risker (nu pratar jag om miljonen du ska ha på ca 10 års sikt, ev buffertsparande ska du inte ha marknadsexponering på alls).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in