• 1
  • 2
2019-06-05, 23:36
Medlem
Jag får väldigt grov ångest när jag t.ex. lyssnar på P3 dokumentär och när jag tittar på serier/filmer som är baserade på verkliga tragedier. Ikväll tittade jag och min familj på första avsnittet av serien ”Chernobyl” och jag förstod ungefär 20 minuter in att detta skulle ge mig ångest men jag fortsatte titta eftersom jag vet sedan tidigare att det blir värre om jag slutar titta mitt i. När jag lyssnat på avsnitt av podden ”P3 dokumentär” som handlat om ex. Orkanen Katrina och dödstragedin på Roskildefestivalen har jag också fått väldigt grov ångest efteråt, det är också något jag inte kan släppa på länge heller. Jag försöker att inte titta eller lyssna på saker som jag vet ska ”trigga” igång denna sorts ångest men ibland vet jag inte förrän efter.
Varför får jag ångest av detta? Vad kan jag göra när jag känner det här? Tack på förhand för svar.
Citera
2019-06-05, 23:43
Medlem
Jag får inte ångest som du, men jag orkar inte ta in hur mycket som helst. Det är mänskligt. Du har nog med ditt eget liv och dina egna problem, så varför ska du belasta ditt psyke med ännu mer? Titta istället på roliga komedier eller draman som ger dig något. Kanske historiska filmer som ger lite utbildning, eller matlagningsprogram. Livet är för kort och för hårt för att vi ska sitta och plåga oss själva.
Citera
2019-06-05, 23:53
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du kanske är högkänslig?

Citat:
Har du svårt att se våldsamma och blodiga spelfilmer fastän du vet att det hela är på låtsas?

Självtest
Citera
2019-06-05, 23:59
Medlem
Grollarens avatar
Chernobyl är verklighetsbaserat, och får man INTE ångest av verklighetsbaserade hemska saker så är man en fullblodspsykopat med total oförmåga till empati.
SÅ.
Du är HELT normal.
Jag ska väl tillägga att jag har sett mycket ruggigt i min dag, men chernobyl klarade jag bara ett avsnitt.
Den berättar ju inte bara om händelsen, utan även hur människor i ledande position hanterade det. Det otäcka är ju att vi själva troligtvis kommer att råka ut för den typen av hantering om det händer oss något. Det är det jag tror utlöser ångesten. Gissningsvis.
Titta inte på det där mer. Jag vet inte vad för människor som klarar av Chernobyl. Inte många iallafall.
Kram
Senast redigerad av Grollaren 2019-06-06 kl. 00:08.
Citera
2019-06-06, 00:03
Medlem
Då rekommenderar jag inte att du besöker ”Gore” forumet här på Flashback. Inte heller bestgore.com tillexempel.

Men man blir härdad efter ett tag. Du kan ju inte vara rädd för verkligheten
Citera
2019-06-06, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Chernobyl är verklighetsbaserat, och får man INTE ångest av verklighetsbaserade hemska saker så är man en fullblodspsykopat med total oförmåga till empati.
SÅ.
Du är HELT normal.

du kanske kan kolla upp vad ordet ångest innebär innan du öppnar kakhålet.
dom flesta får inte ångest av att se verklighetsbaserade tv-serier eller filmer.
och kolla upp vad psykopat betyder också.
eller förresten kolla upp varenda jävla ord du hittar för du verkar ju inte fatta nånting.
Citera
2019-06-06, 00:11
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
du kanske kan kolla upp vad ordet ångest innebär innan du öppnar kakhålet.
dom flesta får inte ångest av att se verklighetsbaserade tv-serier eller filmer.
och kolla upp vad psykopat betyder också.
eller förresten kolla upp varenda jävla ord du hittar för du verkar ju inte fatta nånting.

Tack för ditt givande inlägg i tråden. Kände du dig träffad?
Att få ångest av en hemsk verklighet är normalt. Saknar man empati vilket psykopater gör, har man inte förmåga att sätta sig in i andras situation eller lidande, och kan därmed se sådant utan att bry sig på ett djupare plan.
Citera
2019-06-06, 00:14
Bannlyst
Citat:
Tack för ditt givande inlägg i tråden. Kände du dig träffad?
Att få ångest av en hemsk verklighet är normalt. Saknar man empati vilket psykopater gör, har man inte förmåga att sätta sig in i andras situation eller lidande, och kan därmed se sådant utan att bry sig på ett djupare plan.

nej det är inte normalt.

folk i allmänhet får inte ångest av att se t ex en dokumentär om norrmalmstorgsdramat eller mordet på jfk. dom beskriver inte den upplevelsen som att dom inte kan "släppa det på länge efteråt" osv
Citera
2019-06-06, 00:17
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
nej det är inte normalt.

folk i allmänhet får inte ångest av att se t ex en dokumentär om norrmalmstorgsdramat eller mordet på jfk. dom beskriver inte den upplevelsen som att dom inte kan "släppa det på länge efteråt" osv

Som sagt...
Chernobyl berättar även en annan historia om människors sätt att hantera katastrofer. Men det krävs en hel del intelligens för att notera den. Kanske där problemet ligger? Att du har missat den?
Citera
2019-06-06, 00:23
Bannlyst
Citat:
Som sagt...
Chernobyl berättar även en annan historia om människors sätt att hantera katastrofer. Men det krävs en hel del intelligens för att notera den. Kanske där problemet ligger? Att du har missat den?

du kan väl försöka begripa iaf? om en person får GROV ÅNGEST av att lyssna på en jävla radiodokumentär då är det väl inte så jävla normalt/vanligt eller hur? och att du skriver "det är heeeeeeeelt normalt vettu! ingen fara på taket! förresten ... kram!" kanske inte är så stor hjälp eller vad tror du själv?
Citera
2019-06-06, 00:29
Bannlyst
så om jag ska leka amatörpsykolog så:

vet man med sig att man får ångest av titta på verklighetsbaserade dokumentärer så torde rimligen den enklaste lösningen var att helt enkelt försöker undvika det.

varför man får ångest kan ju ha att göra med att man kanske har svårt att förhålla sig till sånt som rör katastrofer, död osv som tycks ligga utanför ens kontroll och som man därmed inte kan värja sig mot, att man kanske föreställer sig att det skulle drabba en själv och ens familj.
Citera
2019-06-06, 00:31
Medlem
InteRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollem
Jag får väldigt grov ångest när jag t.ex. lyssnar på P3 dokumentär och när jag tittar på serier/filmer som är baserade på verkliga tragedier. Ikväll tittade jag och min familj på första avsnittet av serien ”Chernobyl” och jag förstod ungefär 20 minuter in att detta skulle ge mig ångest men jag fortsatte titta eftersom jag vet sedan tidigare att det blir värre om jag slutar titta mitt i. När jag lyssnat på avsnitt av podden ”P3 dokumentär” som handlat om ex. Orkanen Katrina och dödstragedin på Roskildefestivalen har jag också fått väldigt grov ångest efteråt, det är också något jag inte kan släppa på länge heller. Jag försöker att inte titta eller lyssna på saker som jag vet ska ”trigga” igång denna sorts ångest men ibland vet jag inte förrän efter.
Varför får jag ångest av detta? Vad kan jag göra när jag känner det här? Tack på förhand för svar.

Rädsla.
Du är rädd för verkligheten som den är.
Kämpa emot och acceptera verkligheten som den är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in