2019-06-05, 09:48
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Min fetning. Detta är faktiskt inte sant. Studier har visat att om man tränar på fastande mage så ökar fettförbränningen specifikt för den muskelgrupp man tränar, exempelvis magen. Effekten lär inte vara jättestor, men en viss effekt finns. Men precis som du skriver så är kosten av betydligt större betydelse.

Till TS vill jag rekommendera det enkla men extremt effektiva programmet Strong Lifts 5 x 5. Programmet ser ut så här:

Pass A:
Knäböj 5 repetitioner x 5 set
Bänkpress 5 x 5
Rodd med stång 5 x 5

Pass B:
Knäböj 5 x 5
Militärpress 5 x 5
Marklyft: 5 x 1

Du kör ett pass måndag, onsdag och fredag, alternerar mellan pass "A" och pass "B". Du ska öka vikten varje pass. Marklyft och knäböj: 2,5kg. Alla andra övningar med något kilo. Börja med låga vikter och vila högst 3 min mellan seten.

Knäböj och marklyft kommer att platta till din mage när du kan hantera stora vikter.

Det finns även en app till programmet som kan vara smidigt att använda om du är nybörjare.

Jag fattar faktiskt inte varför man ska hålla sig till 3 övningar istället för att komplettera med övningar och köra ”aktiv vila”.

Tex när du kör bänkpress varvar du med valfri magövning, när du kör benböj varvar du med typ biceps/triceps-curl osv
Citera
2019-06-05, 09:55
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Jag fattar faktiskt inte varför man ska hålla sig till 3 övningar istället för att komplettera med övningar och köra ”aktiv vila”.

Tex när du kör bänkpress varvar du med valfri magövning, när du kör benböj varvar du med typ biceps/triceps-curl osv

För att styrkan i programmet är dess simplicitet. Sannolikheten för att en nybörjare håller sig till programmet ökar.
Citera
2019-06-05, 10:31
Medlem
Nja. Skippa måltidsersättningen och strunta i att äta skräp och planera istället kosten genom att räkna kalorier. Risken om du äter för lite är att kroppen går in i svältläge och att den istället förbränner extremt sakta. Rör på dig också.
Citera
2019-06-05, 10:53
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Nja. Skippa måltidsersättningen och strunta i att äta skräp och planera istället kosten genom att räkna kalorier. Risken om du äter för lite är att kroppen går in i svältläge och att den istället förbränner extremt sakta. Rör på dig också.
Kalorirestriktion såsom biggest loser osv är det som gör att metabolismen minskar. Fastande gör istället att den ökar, kör 20:4 eller 16:8 fastande med en eller max två måltider så är man nästan garanterad viktnedgång. "Svältläge" är väldigt missförstått, som att kroppen skulle börja käka muskler när den behöver det för att förmå kroppen med energi nog att fixa fram mat
Citera
2019-06-05, 13:12
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Följ inte LCHF om du tränar och vill gå ner i vikt. Den skitdieten innehåller inte mycket volym som gör din mage mätt, och den e verkligen inte näringsrik då den innehåller mycket kolesterol som bidrar till hjärt o kärlsjukdomar. Ingen seriös konditionsutövare på elitnivå kör lchf. Cyklister använder t.o.m Gels som är gjorda enbart av kolhydrater, inte fett. Så ska du gå ner i vikt, undvik fett så mkt du kan och kör kolhydrater såsom låg GI frukt och bär. Enda fettet bör komma från linfrön, chiafrön och hampafrön som även är proteinrika källor
Citera
2019-06-05, 13:37
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Följ inte LCHF om du tränar och vill gå ner i vikt. Den skitdieten innehåller inte mycket volym som gör din mage mätt, och den e verkligen inte näringsrik då den innehåller mycket kolesterol som bidrar till hjärt o kärlsjukdomar. Ingen seriös konditionsutövare på elitnivå kör lchf. Cyklister använder t.o.m Gels som är gjorda enbart av kolhydrater, inte fett. Så ska du gå ner i vikt, undvik fett så mkt du kan och kör kolhydrater såsom låg GI frukt och bär. Enda fettet bör komma från linfrön, chiafrön och hampafrön som även är proteinrika källor
Om nu animalistiskt fett är så farligt som du påstår så hade vi inte tolererat vårt eget kroppsfett, vilket är absurt.
Citera
2019-06-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst

Björn Ferry vann OS på 15-20 % kolhydrater. Kolhydrater ökar hungern (suget), fett minskar det drastiskt.

Personligen kolhydratsladdar jag någon gång i veckan bara, bränslet efter att dag 7 efter låg kolhydratskost ladda på rejält går inte av för hackor. Är aldrig hungrig längre heller och inga problem med att fasta några dagar om man känner för det.
Citera
2019-06-05, 14:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Björn Ferry vann OS på 15-20 % kolhydrater. Kolhydrater ökar hungern (suget), fett minskar det drastiskt.

Personligen kolhydratsladdar jag någon gång i veckan bara, bränslet efter att dag 7 efter låg kolhydratskost ladda på rejält går inte av för hackor. Är aldrig hungrig längre heller och inga problem med att fasta några dagar om man känner för det.
För mig är det tvärtom. Kolhydrater mättar bättre och ökar inte hungern.
Citera
2019-06-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
För mig är det tvärtom. Kolhydrater mättar bättre och ökar inte hungern.

Håller med. Funderat på det där.. Finns ju rätt många livsmedel som jag skulle kalla nyttiga som består nästan bara av kolhydrater. Typ rotfrukter, frukt. Sen har vi diverse sädesslag och baljväxter som förvissa inte bara är kolhydrater men väldigt hög andel.

Nyttiga livsmedel som "bara" består av fett finns ju nästan inte. Smör, olja, osv klassar inte jag som nyttigt. Visst nötter osv är ju mycket fett men rätt mycket annat också.

Vad jag vill ha sagt. Är det nåt man kan säga så är det definitivt inte att man ska va rädd för kolhydrater.
Citera
2019-06-05, 15:16
Medlem
Jag vill återigen tacka för de goda råden här i tråden.

Min plan blir nog att testa 16:8 med en nyttigare måltid istället för pasta nerdränkt i ketchup.
Kanske blir någon morot eller ägg som godis ifall suget skulle vara framme.

Under arbetsdagarna rör jag mig mycket och på gymmet kör jag alltid minst 20 min löpband eller crosstrainer. Dock är jag ganska stillasittande när jag kommer hem.
Så jag tror inte att det här ska bli något problem. Med det återstår att se.

Att börja räkna kalorier får bli en nödlösning ifall jag inte ser resultat då det låter både tradigt och överkurs för mig.

Nu ska jag ta och njuta av denna otroligt varma dag. Jag kanske tittar in senare och ser ifall fler kommentarer har gjorts, men jag kommer troligtvis inte svara något mer.

Peace
Citera
2019-06-05, 15:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lo1an
Hej,

Man 25 år, 180cm och väger ca 83kg

Vill börja med att säga att jag är helt ny till måltidsersättning, räkna kalorier osv.

Jag är missnöjd med den lilla ring jag har runt midjan samt de 1-2kg fett jag har för mycket på magen.

Min fråga är: Ifall jag ersätter mina middagar ELLER luncher med måltidsersättning som t ex smoothie 33cl i kombination med mina vanliga 2-3 dagar i veckan gym pass, och ca 15000 tagna steg på jobbet. Kommer jag förbränna fettet runt magen effektivt?

Vore otrolig tacksam ifall ni kan ge mig lite råd om detta är rätt väg att ta?
Det är som sagt ingen jättestor förändring jag vill göra och planerar inte att göra en större viktminskning.

Tack

Grundregeln är kaloriunderskott. Testa fasta, äpplecicervinäger och ketogen kost och se om det passar dig. HIIT är aldrig fel.

https://www.youtube.com/watch?v=Vf5Zah_rFlE
Citera
2019-06-05, 17:06
Medlem
Cylotecs avatar
[quote=NykteristJaVisst|67769402]Inget animaliskt protein då det är cancerframkallande. Sen öka kolhydrater och minska fett då får du bättre energi och lust att träna. Fettet du äter sätter sig runt midjan, punkt. Skulle säga att du behöver gå ner till minst 70kg med din längd för att ständigt se slim och rippad ut. Konditionsträna mycket med cykel, gå till bastun dagligen

Fettet är inte problemet, problemet är snabba kolhydrater och insulin som gör att kroppen lagrar fett. Så allt som heter pasta, ris, potatis, vitt mjöl, ägg, bananer och massa skräp är bara att undvika om man vill gå ner i vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in