Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-03, 19:46
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Då kan man lika gärna vända på det varför har inte finnarna ett krafftfullare nät för överföring till södra delarna och vidare den vägen till tex Sverige.. varför ska vi ha sån stor kapasitetsreserv på stamnätet från norr.

Jösses, , om finnarna säljer el till norra Sverige så säljer de inte el till Sverige. Endast om finnarna säljer el till södra Sverige så säljer de el till Sverige.

Har jag uppfattat dig rätt?

Du måste inse att det är nya tider nu.
Citera
2023-07-03, 21:38
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses, , om finnarna säljer el till norra Sverige så säljer de inte el till Sverige. Endast om finnarna säljer el till södra Sverige så säljer de el till Sverige.

Har jag uppfattat dig rätt?

Du måste inse att det är nya tider nu.

Nej men jag var ute och cyklade lite..

Läste en artikel för någon vecka sedan där det nämndes en sydligare elkabel vet inte om den går direkt mellan fastlandet på båda sidor eller via Åland men tänker så här att finnarna har haft många år på sig att få till en ny kabel till Sverige för att den nuvarande inte räcker till. Men visst kan vara som så att de gjort sitt jobb om den går via Åland och att sen svenskarna skulle stå för kabeln Swe-Åland Vi vet ju att utbyggnad av stamnätet i det här landet går i sniigelfart på vissa ställen och en sjökabel är rimligtvis båda länder inblandade i.

Edit kollade upp stamnätet.

Finns två HVDC från finska Raumo en till Gävle/Skutskär och en till Forsmark den senare om jag kommer ihåg rätt är lite "klen" enligt artikeln, sen har finnarna byggt en HVDC till Åland men vidare är det bara samkörningsförbindelse lägre än 220kV och där verkar inte ens vara projekterat för någon HVDC vems ansvar det ligger på kan man undra?

Sverige har väl haft fullt upp med sina landprojekt pga ökad vindkraft och inte varit intresserade av finsk kärnkraftsel är min gissning.
__________________
Senast redigerad av Psykbryt76 2023-07-03 kl. 21:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback