• 1
  • 2
2019-06-03, 18:21
Medlem
Har kollat en del på Gordon Ramsay och han med flera verkar älska att ha risotto som en finare förret på "trendiga" ställen men det smakar ju skit. Själv tycker jag att det smakar som gröt. Så varför anses det fint och dyrt att äta risotto?

Vist smaken är som baken men förklara gärna varför det anses som överklass/finare mat?
Citera
2019-06-03, 18:25
Medlem
Sextetts avatar
En risotto är ju alltid en risotto? Som Felix Herngren sa i Solsidan. Less is more, liksom torrare är fetare.
Citera
2019-06-03, 18:28
Medlem
Man undrar ju vad du ätit för risotto om du tyckte den smakade skit, var den måhända smaksätt med bajs och isåfall vilken typ?

En risotto är ju alltid en risotto, jag brukar inte ha bajs i min, pröva en med skaldjur, kyckling, röd vin, parmesan, bara fantasin som sätter gränserna.
Citera
2019-06-03, 18:29
Medlem
Crashs avatar
Aldrig hört någon säga att det är överklass, dock är en fint tillagad risotto jäkligt gott
Citera
2019-06-03, 18:31
Medlem
FedupFlorences avatar
Nä, en god risotto är gott men det handlar om nyanser och att tillaga och presentera den helt rätt i tid. Själva rätten är överdriven med betoning på tillagandet.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-06-03 kl. 18:34.
Citera
2019-06-03, 18:37
Medlem
butofcourses avatar
När svamparna kommer så kan jag rek dig att göra en risotto med oxfile och kantareller. För jävla gott.

Men en risotto är ju en risotto, kanske öfvre medelklassen.
Citera
2019-06-03, 18:40
Medlem
Krusensnorres avatar
Risotto är inte överklass, traditionellt har det varit arbetaremat. Gott som fan är det dock, så att det är en populär rätt är inte så konstigt.
Citera
2019-06-03, 18:43
Medlem
Risotto är en av Italiens nationalrätter. Knappast överklass.
Citera
2019-06-03, 18:44
Medlem
HarryScheinens avatar
Risotto uppfattades väl som lite "fint" och exotiskt här i landet för 15-20 år sedan. Idag är det väl inget märkvärdigt.

Sedan hörde jag det ryktas om att namnet risotto, härstammar från den österrikiske sadomasochismens fader och gourmanden Ries Otto. Men det är rykten...som sagt.
Citera
2019-06-03, 18:46
Medlem
Beror väl på vilken typ av risotto du gör och villa råvaror du använder. En tryffel-risotto är ju mer överklass än en champinjon-risotto.

Men risotto i sig är basföda i Italien och ingen överklassrätt.
Citera
2019-06-03, 18:47
Medlem
Millediablos avatar
Risotto som går att variera i oändlighet här kanske fått en stämpel på sig av den som äter snabbmakaroner. Tar lite tid att få till och kräver (i min mening) bra råvaror. Det finns restauranger som serverar dålig risotto, gör den hemma med tålamod så blir det gott.
Få ingredienser med väl utvecklad smaknyans som svamp, ost mm. Kanske en skiva lufttorkad skinka eller varför inte schysst bacon.
Citera
2019-06-03, 18:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Nä, en god risotto är gott men det handlar om nyanser och att tillaga och presentera den helt rätt i tid. Själva rätten är överdriven med betoning på tillagandet.

Risotto är god "arbetarmat" i Italien. Inga dyra ingredienser; elakt sagt/enkelt förklarat "överkokt ris i slemmig sås", konsistens barnspya/uppspydd barnmat/såsig överkokt risgrynsgröt

Skämt åsido, jag var elak.. Risotto är absolut ingen "lyx" som TS kverulerar om, däremot är det givet att fina restauranger letar efter billiga maträtter de kan prata "upp". Alltså billiga ingredienser.

Jag gillar absolut vällagad risotto, men jag ser inte risotto som någon "överklassmat". Kanske upphaussat av krögarna för att kunna ta ut höga krognotor för något som bara kostar några "lire" egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in