Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag vet inte men jag har inte fått intrycket att Linnar är narcissist, om jag ska vara ärlig.
Narcissister är sjukt känsliga (tänk Donald Trump). Linnar är snarast kyligt beräknande. Han har heller inte den renodlade elakheten som narcissister har.
Kanske är Linnars problem att han är extremt regelstyrd?
Som Göran Lindberg, "Kapten Klänning", som växte upp i ett extremt styrt hem, som han beskrev det så rådde millimeterrättvisa. (
https://www.cafe.se/goranlindberg/)
Jag tycker Linnar också kämpar på ett patologiskt sätt efter rättvisa. Kanske är det något som gör att ens barn blir störda.
Problemet när man är så sjukt fixerad vid rättvisa i varje detalj är att man missar helheten. Något som Linnar ju uppenbarligen gör hela tiden.
Varje gång jag hör talas om den här typen av weirdo-gäng så kommer jag att tänka på filmen Ed Wood och hur Ed Wood åkte omkring med sina weirdos.
https://getyarn.io/yarn-clip/2d17149...7-47f0019085b7
Sen så är ju åtminstone Donald Trump
en god person som gör gott för sitt land. Det är ju annat än man kan säga om Linnar. Jag ser vad du skriver och jag kan respektera din åsikt även om jag inte tror du förstår att den sortens grandiosa personlighetsdrag alltid och verkligen i 100 % av fallen är knutet till
narcissism eller närbesläktade
egocentriskt särpräglade personlighetstyper. Själva essensen i denna typ av läggning är nämligen inte att man är egocentrisk utan att motreaktionen är helt
oproportionerlig alldeles oavsett om dispyten gäller en lånad vattenflaska eller att man skulle få sin fru mördad. Och det handlar alltid om de själva, inte om frun i mitt exempel. Jag vill alltså mena att det inte är någon rättvisa man är fixerad vid, utan om att
jaget blir sårat av en
undermänniska - och eftersom
alla andra är just undermänniskor för narcissisten så inträffar detta varje gång.
Många åklagare till exempel drivs av tvångstankar
kring rättvisa men deras
motreaktion manifesteras inte i tvångsrättvisa av
oproportionerliga mått. Oftast.