Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-02, 09:55
  #1
Medlem
pantywankers avatar
Har en gammal rishög.
När jag startar den ryker det som helvete i ca 20 sekunder.
12 hp B&S
1984 med elstart.
Vid själva klippningen ryker det inte så det syns men luktar bränd olja hela tiden.
Motorn är slut och någon renovering är ej aktuell.
Så frågan är hur tjock olja kan jag köra med för att minska rykandet?
Bara sommar körning är aktuell.
Citera
2019-06-02, 10:14
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Har en gammal rishög.
När jag startar den ryker det som helvete i ca 20 sekunder.
12 hp B&S
1984 med elstart.
Vid själva klippningen ryker det inte så det syns men luktar bränd olja hela tiden.
Motorn är slut och någon renovering är ej aktuell.
Så frågan är hur tjock olja kan jag köra med för att minska rykandet?
Bara sommar körning är aktuell.
30 olja. Då är det kolvringarna som spökar men kommer gå många år till. Ett tips är att parkera den snett så tändstiftet pekar lite uppåt då har oljan lite svårare att rinna in förbi kolvringarna och hamna i förbrännings rummet. Finns en sak till, lukta på oljestickan så det inte luktar bensin så oljan blir tunn. Då läcker förgasarens nålventil så bensin läcker genom förgasaren och in i oljan när den står still och det löser man med en bensinkran på bensin ledningen.
Citera
2019-06-02, 10:52
  #3
Medlem
Om man använder för tjock olja så kan man råka ut för lite överraskningar i form av att klipparn inte går som den ska..
Den kan komma att tveka i gången och kraften i att klippa tjockare gräs blir dålig.
Men ta du tjockolja så får du snart bli varse vad jag menar..
Citera
2019-06-02, 10:54
  #4
Medlem
Gör ett hemmagjort oljefilter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback