• 1
  • 2
2019-06-01, 22:45
Medlem
Snabb fråga till alla privatekonomirävar här inne. Jag har en sparstrategi som går ut på att jag stoppar undan runt hälften av varje lönecheck och för över det till aktiedepån. Min tanke var att jag skulle leva upp resten och att hälften av nettoinkomsten och sedan lite pensionssparande ovanpå det är en rimlig sparnivå. Men trots att jag känner att jag lever rätt vidlyftigt så bygger jag ändå upp mer och mer pengar på mitt lönekonto eftersom jag inte spenderar hälften av vad jag drar in. Hittills har jag helt enkelt skjutit in extra pengar till fondparande lite då och då för att ligga kring 500k på lönekontot till vardagliga utgifter och buffert.

Men nu sitter jag här igen med 900k på lönekontot och undrar, ska jag pytsa in ytterligare 400k på fondkontot eller ska jag helt enkelt nöja mig med min förutbestämda sparplan och istället använda överskottet på lönekontot till lite roliga saker, typ en Rolex Daytona eller nåt? Hur gör ni andra och hur bör man tänka egentligen? Min tanke var som sagt att runt 50% är ett rimligt sparande och sedan leva upp resten, men då bygger jag hela tiden upp mer och mer på lönekontot och vet inte vad jag ska göra med skiten..
Citera
2019-06-01, 22:50
Medlem
Jag vill ha ditt problem.
Citera
2019-06-01, 22:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jobbigt problem, låter helt enkelt som du har för hög lön. Varför inte spara 70% istället.
Citera
2019-06-01, 22:57
Medlem
vitgulvolvos avatar
Så du köper aktier för halva lönen och ändå har det blivit 900 000:- över av den andra halvan av lönen? Vad har du för månadsinkomst? Hur länge har du gjort detta?

Sparar du något till resor? Framtida ersättning av vitvaror/möbler? Renoveringar? Service på bilen? Tandläkar- och läkarbesök? Öppna konton för respektive sak, släng in pengar där och låt dem ligga. Någon dag kommer du behöva dem för något av det ovannämnda.

När det är gjort får du väl göra som du vill. Är du inte sugen på att köpa någonting särskilt, så köp fler aktier. Vi kan inte bestämma hur du väljer att allokera dina pengar, särskilt inte när vi inte vet vad du har för målsättning med att spara halva lönen.
Citera
2019-06-01, 22:59
Medlem
Man kanske skulle typ börja gambla lite med överskottet. Köpa bitcoins eller gamla Bordeauxviner typ. Men egentligen hade jag som sagt satt upp 50% som sparmål men det visar sig att jag inte spenderar så mycket. Men att spara typ 70% vore ju kanske lite väl asketiskt. Man måste ju leva också tycker jag.
Citera
2019-06-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Så du köper aktier för halva lönen och ändå har det blivit 900 000:- över av den andra halvan av lönen? Vad har du för månadsinkomst? Hur länge har du gjort detta?

Sparar du något till resor? Framtida ersättning av vitvaror/möbler? Renoveringar? Service på bilen? Tandläkar- och läkarbesök? Öppna konton för respektive sak, släng in pengar där och låt dem ligga. Någon dag kommer du behöva dem för något av det ovannämnda.

Jag tjänar väldigt bra men det är på kanske ett år min buffert går upp från runt 500k till 900k och jag börjar fundera på vad man ska göra av det. Sådant du nämner ovan behöver jag inte riktigt spara för, det märks knappt. Men däremot kanske man borde öppna något slags överskottskonto och spara till något sjukt. Men jag är nog för snål för att köpa en fräsig bil till exempel.
Citera
2019-06-01, 23:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Men nu sitter jag här igen med 900k på lönekontot och undrar...
Hur mycket tjänar du när häften av du får in går till aktier, och du plötsligt upptäcker att du har 900.000 på lönekontot?

Det slulle aldrig falla mig in att ha ens bråkdelen av det på mitt lönekonto. Med dessa pengar så flyttar man till något vettigare.
Citera
2019-06-01, 23:16
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Välgörande ändamål, investera mer, köp skog, res mer (om det är möjligt), res DYRARE, ät godare/dyrare, ät ute oftare... Det är nog det du kan göra om du inte vill spendera pengarna på onödig lyxkonsumtion som dyra klockor och bilar etc.
Citera
2019-06-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Snabb fråga till alla privatekonomirävar här inne. Jag har en sparstrategi som går ut på att jag stoppar undan runt hälften av varje lönecheck och för över det till aktiedepån. Min tanke var att jag skulle leva upp resten och att hälften av nettoinkomsten och sedan lite pensionssparande ovanpå det är en rimlig sparnivå. Men trots att jag känner att jag lever rätt vidlyftigt så bygger jag ändå upp mer och mer pengar på mitt lönekonto eftersom jag inte spenderar hälften av vad jag drar in. Hittills har jag helt enkelt skjutit in extra pengar till fondparande lite då och då för att ligga kring 500k på lönekontot till vardagliga utgifter och buffert.

Men nu sitter jag här igen med 900k på lönekontot och undrar, ska jag pytsa in ytterligare 400k på fondkontot eller ska jag helt enkelt nöja mig med min förutbestämda sparplan och istället använda överskottet på lönekontot till lite roliga saker, typ en Rolex Daytona eller nåt? Hur gör ni andra och hur bör man tänka egentligen? Min tanke var som sagt att runt 50% är ett rimligt sparande och sedan leva upp resten, men då bygger jag hela tiden upp mer och mer på lönekontot och vet inte vad jag ska göra med skiten..

Vad jobbar du med? Vill antingen ha ditt jobb eller ditt problem.

Och angående problemet så spendera mer, lev med mer kvalité, sätt undan ännu mer, investera, donera, och köp absolut en Rolex för du sitter ju uppenbarligen på enorma summor...
Citera
2019-06-02, 01:20
Medlem
Skaffa private banking så kommer banken att hjälpa dig.

Mångmiljonärer behöver inte förvalta sina pengar själva. Du kan få en privat grabb som gör det och dessutom dricker bira med dig på fredagarna.
Citera
2019-06-02, 01:54
Medlem
Vad ger dig glädje? Tydligen inte ny bil, men kanske en ny klocka? - lägg tid på att hitta din drömklocka och gör det till en grej. Tycker du det är kul att se pengar växa? - investera i något du tror kan växa, om det är skog, bitcoin, fastigheter, nystartade bolag etc. Tycker du om att glädja andra? - skänk pengar till något eller någon, köp en fjällstuga och låt folk som inte har råd med semester låna den, ge bort något till en fattig trevlig granne som gör dig glad. Tycker du om att resa? - lägg pengarna på nya upplevelser. Kanske motorsport, flygplanlicens eller säg upp dig och starta ditt eget företag om du har en idé och dröm om det.

Hitta något som ger dig något, och investera i det. Lycka till!
Citera
2019-06-02, 03:40
Medlem
Jag skulle inte spendera för spenderandets skull, investera pengarna , jag skulle sluta tänka på pengar om jag va du och bara köpa det jag vill ha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in