Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Snabb fråga till alla privatekonomirävar här inne. Jag har en sparstrategi som går ut på att jag stoppar undan runt hälften av varje lönecheck och för över det till aktiedepån. Min tanke var att jag skulle leva upp resten och att hälften av nettoinkomsten och sedan lite pensionssparande ovanpå det är en rimlig sparnivå. Men trots att jag känner att jag lever rätt vidlyftigt så bygger jag ändå upp mer och mer pengar på mitt lönekonto eftersom jag inte spenderar hälften av vad jag drar in. Hittills har jag helt enkelt skjutit in extra pengar till fondparande lite då och då för att ligga kring 500k på lönekontot till vardagliga utgifter och buffert.
Men nu sitter jag här igen med 900k på lönekontot och undrar, ska jag pytsa in ytterligare 400k på fondkontot eller ska jag helt enkelt nöja mig med min förutbestämda sparplan och istället använda överskottet på lönekontot till lite roliga saker, typ en Rolex Daytona eller nåt? Hur gör ni andra och hur bör man tänka egentligen? Min tanke var som sagt att runt 50% är ett rimligt sparande och sedan leva upp resten, men då bygger jag hela tiden upp mer och mer på lönekontot och vet inte vad jag ska göra med skiten..
Vad jobbar du med? Vill antingen ha ditt jobb eller ditt problem.
Och angående problemet så spendera mer, lev med mer kvalité, sätt undan ännu mer, investera, donera, och köp absolut en Rolex för du sitter ju uppenbarligen på enorma summor...