Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-01, 12:17
Medlem
Ofta när det kommer på tal hur man lagar mat så är en återkommande (van?)föreställning att det skulle ta lika lång tid att laga en portion som det tar att laga flera. Ni som har den här inställningen, vad lagar ni för mat? Vad baserar ni antagandet på?

Det tar längre tid att hacka två lökar än en.
Det tar längre tid att värme ett kg fryst kyckling än 300 gram.
Det tar längre tid att hälla upp 5 dl makaroner i en kastrull än 2 dl.
Det tar längre tid att riva 10 morötter än 2.
Det tar längre tid att göra en lasagne som är dubbelt så stor.
Det tar längre tid att bre fyra mackor än två.

Personer som har den här inställningen har dessutom en tendens att laga mat som innehåller minst 10 ingredienser. Dom ska hacka lök, riva vitlök, mala kött i sin köttkvarn, odla sin egen potatis på balkongen i innerstan, ha fyra olika paprikafärger från den lokala paprikahandeln, tre olika gräddsorter för att få "den perfekta fetthalten och krämigheten", tillverka sina egna kryddblandningar för att aromat minsann inte är fint nog för dem.

Och så påstår dom ändå att det tar lika lång tid för dom att laga mat som det hade gjort om dom hade gjort en portion.

Hur kan människor på riktigt mena att det tar lika lång tid att laga mycket mat som lite mat?
Var kommer den här "föreställningen" ifrån?
Ni som säger såhär: Varför?
Ni som gått på lögnen: Hur känns det?
Citera
2019-06-01, 12:25
Medlem
15minFames avatar
Att laga 4 portioner på en gång går fortare än att laga 1 portion åt gången. Tänk på att du bara behöver förebereda och dra ner disk en gång och inte 4 ggr.
Citera
2019-06-01, 12:26
Medlem
Det beror ju lite på vad man menar. Hur lång tid det tar att laga maten kan definieras på olika sätt. Menar du tiden som du faktiskt står i köket och jobbar eller menar du tiden från att du sätter igång tills dess att maten är klar?

När jag gör chili con carne tar det ca 6-7 timmar oavsett hur mycket jag gör, för det är så länge köttet ska koka. Visst tar det lite längre tid att putsa och skära 4kg kött istället för 2kg, men det är ganska lite sett till helheten. När jag väl har brynt köttet och fått i det i grytan så finns det inte längre något som kan påverka hur lång tid det tar. Om jag hackar i en eller tio lökar är oväsentligt.

Självfallet tar det generellt längre tid att göra mer mat, men du tolkar det hela alldeles för bokstavligt. Det man menar är att det inte skalar linjärt. Att göra dubbelt så mycket mat tar oftast mycket mindre tid än den dubbla tiden. Poängen är alltså att man sparar tid på det hela.

Testa att göra en enkellasagne och en dubbellasagne. Ta tid på både totaltid och arbetstid. Glöm inte att väga in extraarbete såsom disk. Det kommer vara LÅNGT ifrån dubbla tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Motfråga: Hur känns det att tolka allting bokstavligt? Måste vara ofta som det blir missförstånd?
Citera
2019-06-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ofta när det kommer på tal hur man lagar mat så är en återkommande (van?)föreställning att det skulle ta lika lång tid att laga en portion som det tar att laga flera. Ni som har den här inställningen, vad lagar ni för mat? Vad baserar ni antagandet på?

Personer som har den här inställningen har dessutom en tendens att laga mat som innehåller minst 10 ingredienser. Dom ska hacka lök, riva vitlök, mala kött i sin köttkvarn, odla sin egen potatis på balkongen i innerstan, ha fyra olika paprikafärger från den lokala paprikahandeln, tre olika gräddsorter för att få "den perfekta fetthalten och krämigheten", tillverka sina egna kryddblandningar för att aromat minsann inte är fint nog för dem.

Och så påstår dom ändå att det tar lika lång tid för dom att laga mat som det hade gjort om dom hade gjort en portion.

Hur kan människor på riktigt mena att det tar lika lång tid att laga mycket mat som lite mat?
Du framställer det ganska svart-vitt.
Visst tar det längre tid att laga 10 portioner än 1 portion - men inte 10 gånger så lång tid. Gör en stor gryta mat, häll upp i matlådor, frys in. Sedan behöver du inte vara i köket på en vecka. Du sparar en massa tid.
Citera
2019-06-01, 12:37
Medlem
Det är sant du slipper tvätta händerna flera gånger, värma spisen, diska, städa efter dig, 😜
Citera
2019-06-01, 12:45
Medlem
OT men man behöver inte värma/tina kyckling innan du stoppar in den i ugnen. Att tina kyckling tar ungefär lika lång tid oavsett hur mycket. Att hälla upp 5 dl pasta istället för 2 dl kanske tar 3 extra sekunder om man har ett 1 L mått.

Allt du lagar i ugnen tar lika lång tid oavsett mängd (inom rimliga gränser). Nu för tiden med varmluftsugn kan man ju dessutom ha flera plåtar samtidigt. När man lagar såser/grytor på spisen tar det också lika lång tid. Inte en vanföreställning. (:
Citera
2019-06-01, 13:11
Medlem
Europes avatar
Beroende på vad och hur man lagar, så tar det givetvis ofta lite längre (eller avsevärt längre) tid att laga 4 portioner istället för 1 portion. Hur mycket längre beror så klart på hur mycket maten måste förberedas, om det kan lagas samtidigt eller i tur och ordning (t.ex. om man kan köra allt i ugnen, kastrullen o.s.v. samtidigt, eller måste steka det i flera omgångar). Jag ställer mig dock tveksam till att den allra enklaste maten tar längre tid, t.ex. att som TS påstod hälla upp 5 dl makaroner istället för 2 dl (om man har ett mått som rymmer mer än 5 dl).

Däremot tar det ofta avsevärt kortare tid att laga till 4 portioner på en gång, än att laga till 1 portion vid 4 olika tillfällen.

Jag har inte heller faktiskt hört någon hävda att 4 portioner tar nödvändigtvis lika kort tid att laga som 1 portion. Av naturliga skäl brukar både jag och de flesta jag har hört kommentera saken anse att det just tar sammanlagt kortare tid att laga 4 portioner samtidigt än 4 portioner var för sig. Att laga till något 4 gånger tar i regel ca 4 gånger längre tid än att laga till det 1 gång, men att en gång laga 4 portioner tar inte 4 gånger så lång tid som att laga till 1 portion. Ämnet kommer ofta upp när singlar talar om att laga mat hemma och att det kan vara bra att laga lite extra för att kunna göra matlådor och därmed slippa laga middag lika ofta.
Senast redigerad av Europe 2019-06-01 kl. 13:14.
Citera
2019-06-01, 13:51
Medlem
Citat:

Hur lång tid tar det att hälla upp 5 dl makaroner istället för 2 dl? Det kanske tar 30 sekunder, eller en minut om man är lite långsam. Inte ens saker som att hacka 2 lökar istället för 1 lök tar särskilt lång tid. Men det är egentligen inte detta som avses, utan snarare är det helhetsbilden. Att laga 4 portioner gör att man sparar tid, istället för att laga 1 portion vid 4 olika tillfällen.

Om jag exempelvis gör en lasagne som är "dubbelt så stor", så har jag lasagne som räcker till flertal portioner/matlådor. Då slipper jag laga lasagne flera gånger, och bara en portion varje gång. Eftersom det kan ta en timme att laga lasagne (förberedelser + ugn), så sparar man viss tid på att laga exempelvis en sats lasagne som räcker till 4 portioner än att laga en liten sats lasagne som bara räcker till en portion. För nästa gång som jag vill ha lasagne så slipper jag laga lasagne, jag kan plocka fram från frysen och värma i mikron. Om jag exempelvis kokar lite extra pasta så att det räcker till kvällens middag samt till morgondagens matlåda, så slipper jag koka pasta under morgondagen. Viss tidsvinst på det också. Osv.
Citera
2019-06-01, 17:32
Medlem
Citat:

Fast om jag ska koka oxbringa i fem timmar så inte är jag så extremt korkad att jag bara kokar 200 gram kött. Att klyfta några extra lökar tar försumbart med tid i förhållande.

Och två deciliter makaroner går inte snabbare att mäta upp än sju om man använder ett litermått och häller från förpackningen. Ingen människa står och öser en deciliter åt gången.
Citera
2019-06-01, 17:51
Medlem
Om du lagar fem middagar på en gång så räknar du givetvis bort tillagningstiden på de fyra middagarna du sparar. Dessa värmer du snabbt i micron.

Du gör dig dummare än vad du är, inbillar jag mig.
Citera
2019-06-01, 20:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast om jag ska koka oxbringa i fem timmar så inte är jag så extremt korkad att jag bara kokar 200 gram kött. Att klyfta några extra lökar tar försumbart med tid i förhållande.

Och två deciliter makaroner går inte snabbare att mäta upp än sju om man använder ett litermått och häller från förpackningen. Ingen människa står och öser en deciliter åt gången.
Säg inte det. Jag läste för länge sedan om en tjej som skulle "laga mat", men projektet sprack redan i början när hon skulle koka makaroner och saknade decilitermått!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in