Det beror ju lite på vad man menar. Hur lång tid det tar att laga maten kan definieras på olika sätt. Menar du tiden som du faktiskt står i köket och jobbar eller menar du tiden från att du sätter igång tills dess att maten är klar?
När jag gör chili con carne tar det ca 6-7 timmar oavsett hur mycket jag gör, för det är så länge köttet ska koka. Visst tar det lite längre tid att putsa och skära 4kg kött istället för 2kg, men det är ganska lite sett till helheten. När jag väl har brynt köttet och fått i det i grytan så finns det inte längre något som kan påverka hur lång tid det tar. Om jag hackar i en eller tio lökar är oväsentligt.
Självfallet tar det generellt längre tid att göra mer mat, men du tolkar det hela alldeles för bokstavligt. Det man menar är att det inte skalar linjärt. Att göra dubbelt så mycket mat tar oftast mycket mindre tid än den dubbla tiden. Poängen är alltså att man sparar tid på det hela.
Testa att göra en enkellasagne och en dubbellasagne. Ta tid på både totaltid och arbetstid. Glöm inte att väga in extraarbete såsom disk. Det kommer vara LÅNGT ifrån dubbla tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
.ono.
Ni som gått på lögnen: Hur känns det?
Motfråga: Hur känns det att tolka allting bokstavligt? Måste vara ofta som det blir missförstånd?