• 1
  • 2
2019-05-29, 02:25
Medlem
manfred85s avatar
Är sedan lång tid tillbaks diagnosticerad med schizofreni och bor numera på landet.

Det är fint här och så men problemet ligger hos grannarna som börjar lessna på min ovilja att ta emot hjälp och att jag är inte är så aktiv.

Men till saken hör att jag är som sagt sjuk sedan länge och har ingen större lust med att ta emot någon hjälp för jag trivs bäst när jag är själv och psyk hjälpen känns som att den är long gone.

Risken finns att dem lessnar och vill bli av med mig , vilket dem redan har gjort även om det inte märks så mycket.

Dem stör sig på mig och jag stör mig på dem ,vad är problemet , vad ska man göra?
Citera
2019-05-29, 02:39
Medlem
Vad har de att göra med vad du gör eller inte? Stör du dem på något vis?
Är du säker på att det hela inte är en del av din sjukdomsbild?
Senast redigerad av nilltre 2019-05-29 kl. 02:42.
Citera
2019-05-29, 02:50
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Vad har de att göra med vad du gör eller inte? Stör du dem på något vis?
Är du säker på att det hela inte är en del av din sjukdom? En inbillning om du så vill.

Absolut inte men dem skriker åt mig på kvällen ibland. Vet inte om det är röster.

Men hörde definitivt hur en granne skrek åt mig i mörkret.

Han går bara där och han sitter bara där och bla bla bla.
Citera
2019-05-29, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Absolut inte men dem skriker åt mig på kvällen ibland. Vet inte om det är röster.

Det bästa vore ändå kanske att uppsöka psyk för att utesluta den möjligheten?
Citera
2019-05-29, 02:58
Medlem
Citat:

Du kan inte särskilja din schizofreni mot verkligheten eftersom din schizofreni är en del av verkligheten. Om det stämmer att du lider av det.

Ingen frisk och nykter granne skulle gå ut i mörkret och skrika liknande. Absolut att man kan ha otur men du har snarare ett sjukdomsskov och bör uppsöka vården eftersom du börjar bli dålig.
Citera
2019-05-29, 03:05
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Det bästa vore ändå kanske att uppsöka psyk för att utesluta den möjligheten?

Ser inte mig själv som sjuk egentligen pågrund av dumhet vilket gör att jag tror mig vara som alla andra och får då det bemötandet att jag inte är sjuk ,om jag skulle agera som att jag är sjuk så skulle jag kanske få ett annat bemötande men det spelar ändå ingen roll för det beteende som kommer naturligt för andra kommer inte naturligt för mig , har aldrig gjort.

Söker efter kontinuitet istället.
Citera
2019-05-29, 03:06
Medlem
Citat:
Ser inte mig själv som sjuk egentligen pågrund av dumhet vilket gör att jag tror mig vara som alla andra och får då det bemötandet att jag inte är sjuk ,om jag skulle agera som att jag är sjuk så skulle jag kanske få ett annat bemötande men det spelar ändå ingen roll för det beteende som kommer naturligt för andra kommer inte naturligt för mig , har aldrig gjort.

Söker efter kontinuitet istället.

Man kan säga att du saknar sjukdomsinsikt alltså?
Citera
2019-05-29, 03:27
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Man kan säga att du saknar sjukdomsinsikt alltså?

Exakt. Det som blir puckat är ju att man bara kör på för att man inte får det bemötandet man förtjänar eller nåt sånt typ.

Sällan nån som frågar hur man mår förutom sköterskan men det är ju formellt.
Citera
2019-05-29, 03:28
Medlem
Citat:
Exakt. Det som blir puckat är ju att man bara kör på för att man inte får det bemötandet man förtjänar eller nåt sånt typ.

Sällan nån som frågar hur man mår förutom sköterskan men det är ju formellt.

Tycker ändå inte det verkar vara någon dålig idé att uppsöka psyk.
Citera
2019-05-29, 03:55
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Tycker ändå inte det verkar vara någon dålig idé att uppsöka psyk.

Okej får göra det imorgon. Kan inte ge något bättre svar just nu , börjar bli trött.

Mvh
Citera
2019-05-29, 08:34
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Är sedan lång tid tillbaks diagnosticerad med schizofreni och bor numera på landet.

Det är fint här och så men problemet ligger hos grannarna som börjar lessna på min ovilja att ta emot hjälp och att jag är inte är så aktiv.

Men till saken hör att jag är som sagt sjuk sedan länge och har ingen större lust med att ta emot någon hjälp för jag trivs bäst när jag är själv och psyk hjälpen känns som att den är long gone.

Risken finns att dem lessnar och vill bli av med mig , vilket dem redan har gjort även om det inte märks så mycket.

Dem stör sig på mig och jag stör mig på dem ,vad är problemet , vad ska man göra?

Försök att inse att man måste sätta in stark neuroleptika på dig om du skall få ett drägligt liv, ta kontakt omgående.
Citera
2019-05-29, 11:20
Medlem
hejhejvilkengrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Försök att inse att man måste sätta in stark neuroleptika på dig om du skall få ett drägligt liv, ta kontakt omgående.
Håller med. Haldol för att senare gå över till olanzapin. Har själv tagit den och det är inte så illa. Aptiten var nog det största problemet. Gå till psyk ts så ordnar det sig. Kommer kännas mycket bättre efteråt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in