Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-03, 22:45
  #1
Medlem
Det tog ÅRATAL att återupprätta Sverige efter Bildt.
Bildt kastades ut rätt snabbt, som bekant, pga folkets vrede.
Jag vill höra varför Reinfeldt skulle kunna styra Sverige bättre
än Bildt.
Citera
2006-03-03, 22:49
  #2
Avstängd
Money2spends avatar
Det kan ju knappast bli sämre än med sossarna i alla fall.
Om inte annat så förnöjer omväxling.

Hela politik - och demokratisläktet är samma skit ändå, spelar ingen roll vem som agerar marionett längst fram i ledet.
Citera
2006-03-03, 22:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money2spend
Det kan ju knappast bli sämre än med sossarna i alla fall.

???

Vi har nu kraftigt överskott i statsfinanserna, näringslivet gör rekordvinster (igen).
Varför pilla i detta?
Citera
2006-03-03, 23:01
  #4
Medlem
Den förra borgerliga terror-regimen förstörde möjligtvis Sverige ur ett ekonomiskt och "etniskt" perspektiv men jag får inte ihop varför ni vänstringar klagar på det? Enligt er är ju pengar oväsentliga och ni kan låna hur mycket som helst för Sverige ska försörja hela världen, således borde det inte spela någon roll om borgarna ökade på statsskulden lite mer. Eller är det bara vänstern som får rasera ekonomin?

Samma sak gäller det "etniska" perspektivet, sant är att borgarna öppnade upp för massinvällning men sen när är vänstern emot massinvällning? Det borde inte heller vara något som stör er.

Egentligen handlar det ju inte de dåliga besluten eller politiken som sådan, utan bara vem som ska få fatta de dåliga besluten? Eller hur? Maktbegär?

Du själv är ju inte heller emot massinvällning och "generös" politik så vad exakt vad det enligt dig som borgarna förstörde? vid sidan av dessa beslut så gjorde dom väl inget speciellt radikalt?

Införde reklamradio möjligen? Det kan jag iofs hålla med om förstörde den svenska folksjälen en smula men inte heller bryr ni väl om den svenska folksjälen inom vänstern?
Citera
2006-03-03, 23:22
  #5
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
???

Vi har nu kraftigt överskott i statsfinanserna, näringslivet gör rekordvinster (igen).
Varför pilla i detta?

Vi har även begränsad yttrandefrihet, ingen frihandel, meningslösa lagar, åldersregleringar på vissa varor, förbud mot viss handel osv. Det är några anledningar varför vi ska "pilla i detta".

Även om det nu inte kanske blir så mycket bättre med Reinfeldt, så är det ändå vad sossarna står för och därför skall de bort!
Citera
2006-03-03, 23:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
begränsad yttrandefrihet,

Den delen är alla riksdagspartier eniga om. Det
måste finns begränsningar där.

Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
ingen frihandel

Frihandel motarbetas av storkapitalister. Frihandel är en liberal
utopi. Frihandel (eller något som liknas vid) kan bara upprätthållas
via regler (läs statliga) En fri kapitalism avskaffar snart alla regler
vad gäller "fri", inklusive handel
Citera
2006-03-03, 23:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det tog ÅRATAL att återupprätta Sverige efter Bildt.
Bildt kastades ut rätt snabbt, som bekant, pga folkets vrede.
Jag vill höra varför Reinfeldt skulle kunna styra Sverige bättre
än Bildt.

Du har verkligen koll... not.

Om nu allting gick så strålande efter 9 år under Ingvar Carlsson, varför tror du sossarna röstades bort av folket? Hmm? Att Bildt överhuvudtaget fick ta över 1991 berodde på ett utbrett missnöje med Ingvar Carlsson och kompani. Vi kan därför börja med att konstatera att Bildt fick ta över ett riktigt träsk.

Det som av nationalekonomer betecknas som "helvetesåren" är perioden 1987-1993. Sossarna regerade under merparten av den tiden. Bankkrisen, överhettningen, panikhöjningen av momsen - allt det där var resultatet av en katastrofal penningpolitik som orkestrerades av K-O Feldt, som avgick 1990 och ersattes av Allan Larsson. Den som av insatta brukar utpekas som storboven i dramat var inte ens politiker, utan riksbankschef Bengt Dennis (1982-1993).

Om du tror att politik får så snabb genomslagskraft att en regering som sitter i bara tre år hinner se några resultat under samma tid, så får du gärna förklara varför du i så fall inte applicerar samma regel på sosseregeringarna som satt 1982-1991 - de hade ju inte bara tre utan NIO år på sig, så varför började det gå utför 1987? Det borde ju enligt din förmening ha varit strålande tider efter hela 9 år under S-regimen.
Citera
2006-03-03, 23:47
  #8
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Den delen är alla riksdagspartier eniga om. Det
måste finns begränsningar där.

Är det verkligen så? Jag har faktiskt försökt titta på t ex moderaternas hemsida om vad de säger om den frågan, men inte hittat något. Ska man anta att de stödjer nuvarande lagstiftning då?

Iaf, lösnigen är att inte rösta på ett riksdagsparti då.

Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Frihandel motarbetas av storkapitalister. Frihandel är en liberal
utopi. Frihandel (eller något som liknas vid) kan bara upprätthållas
via regler (läs statliga) En fri kapitalism avskaffar snart alla regler
vad gäller "fri", inklusive handel

Om man låter alla sälja vad de vill och tar bort tullar, hur skulle storkapitalisterna göra något åt det?
Citera
2006-03-03, 23:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det tog ÅRATAL att återupprätta Sverige efter Bildt.
Bildt kastades ut rätt snabbt, som bekant, pga folkets vrede.
Jag vill höra varför Reinfeldt skulle kunna styra Sverige bättre
än Bildt.

Nej, Reinfeldt rockar, Bildt var en tönt!
Citera
2006-03-03, 23:52
  #10
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.T.K
Nej, Reinfeldt rockar, Bildt var en tönt!

Kan du utveckla det?

Att be bolt utveckla sina tankar om detta (eller något) anser jag vara ganska meningslöst.
Citera
2006-03-03, 23:54
  #11
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det tog ÅRATAL att återupprätta Sverige efter Bildt.
Nej, Bildtregeringen inledde tillnyktringen efter sisådär fyra årtionden av inflationspolitik. Minns Allan Larssons tal om ljuset i tunneln. Fast du var måhända knappt läskunnig när det begav sig?
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Jag vill höra varför Reinfeldt skulle kunna styra Sverige bättre
än Bildt.
Här går jag dock tyvärr bet. Sakligt är situationen likartad politiskt sett. Ett stort borgerligt parti och ett knippe små som står beredda med ryggstötsdolkarna och de ohemula profileringskraven om de ser sina egna opinionssiffror hotas. En sådan regering kan inte hålla kurs om det börjar storma. Fälldin, Ullsten och Bildt klarade det inte.

Det vi kan hoppas på med ett regimskifte är att fackets inflytande minskas, soocialdemokratins groteskt ökande nepotistiska korruption får göra halt en stund, samt att den nödvändiga marschen mot ett normalskattetryck kan inledas. Inget av detta är dock givet, knappt ens sannolikt.

Först måste det till ett enat borgerligt alternativ - ett parti - och först därefter kan det bli dugliga borgerliga regeringar. Summa summarum, det blir knappast sämre med Reinfeldt men några signifikanta förbättringar tror jag inte heller på.
Citera
2006-03-04, 00:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Om man låter alla sälja vad de vill och tar bort tullar, hur skulle storkapitalisterna göra något åt det?

Fri kapitalism är nämligen inte så fri länge eftersom vinnaren alltid slukar förloraren och köper monopol eller styrka att betvinga motståndaren.
Begrepp som monopol, karteller och protektionism är marknadsekonomiska och kapitalistiska.
Oreglerad kapitalism leder OFELBART till en, två eller alla av ovanstående fenomen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback