• 1
  • 2
2019-05-28, 14:43
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-vastra-hamnen

"En gasbuss började brinna strax efter lunchtid i Västra hamnen i Malmö. Röken från branden syns på långt håll i Malmö. Inga personer har skadats i samband med branden.

– Det är en gastank i bussen som börjat brinna och räddningstjänsten är på plats, säger Gunilla Jensen på SOS Alarms händelseinformation.

SVT:s reporter Bernard Mikulic är på plats vid Västra Varvsgatan och rapporterar om att flera knallar har hörts.

– Det är en stor avspärrning runt platsen där bussen står och det hörs flera smällar under tiden de släcker, säger Bernard Mikulic."

Ingen skadad och inga passagerare i bussen. Samma typ av händelse som i Stockholm?
Citera
2019-05-28, 14:45
Medlem
Polisen;;

Uppdaterad 28 maj 14:04
28 maj 13:21, Brand, Malmö
Brinnande buss, Malmö.
En buss brinner på Västra Varvsgatan. Polis och räddningstjänst skickas till platsen. Branden är på väg att släckas och det finns ingen risk för spridning. Om någon person kommit till skada är oklart i nuläget.

Uppdatering 14:03:

Bussen ska ha varit tom på passagere och chauffören ska inte ha kommit till skada. Bussen brinner fortfarande och det är rökutveckling på platsen.
Citera
2019-05-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-vastra-hamnen

"En gasbuss började brinna strax efter lunchtid i Västra hamnen i Malmö. Röken från branden syns på långt håll i Malmö. Inga personer har skadats i samband med branden.

– Det är en gastank i bussen som börjat brinna och räddningstjänsten är på plats, säger Gunilla Jensen på SOS Alarms händelseinformation.

SVT:s reporter Bernard Mikulic är på plats vid Västra Varvsgatan och rapporterar om att flera knallar har hörts.

– Det är en stor avspärrning runt platsen där bussen står och det hörs flera smällar under tiden de släcker, säger Bernard Mikulic."

Ingen skadad och inga passagerare i bussen. Samma typ av händelse som i Stockholm?

Är inte ilmar reepalu på plats, han påstår sig åka på bränder.

jag tror inte på att en buss tar fyr hursomhelst, om den är servad regelbundet och man vet som reparatör vad man gör eller om man är en riktig busschaufför. är man inte en riktig busschaufför gör man allt man kan gör att ta sönder bussen och sätta passagerare i fara så man ska slippa jobba.
Citera
2019-05-28, 15:48
Moderator
Chantres avatar
Nobinas gamla bussar igen.
Citera
2019-05-28, 15:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvbimbo

jag tror inte på att en buss tar fyr hursomhelst, om den är servad regelbundet och man vet som reparatör vad man gör eller om man är en riktig busschaufför. är man inte en riktig busschaufför gör man allt man kan gör att ta sönder bussen och sätta passagerare i fara så man ska slippa jobba.
Oavsett så verkar säkerhetsanordningarna ha fungerat och därmed förhindrat en explosion, att se 5 meter "eldkvast" som något negativt ger jag inte mycket för.
Citera
2019-05-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvbimbo

Du tycker inte din åsikt om bussförares vilja att skada resenärer, faller på att bussen var tom?
Citera
2019-05-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Oavsett så verkar säkerhetsanordningarna ha fungerat och därmed förhindrat en explosion, att se 5 meter "eldkvast" som något negativt ger jag inte mycket för.

Precis, det är ju precis så den ska göra. Sen kanske det ser läskigt ut för folk som inte vet.
Citera
2019-05-28, 17:00
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Precis, det är ju precis så den ska göra. Sen kanske det ser läskigt ut för folk som inte vet.

Fast på vissa ställen, där det är lite trängre än på just denna plats, kan jag tänka mig att 5m eldkvast lätt ställer till med lite "trubbel"
Citera
2019-05-28, 18:26
Medlem
LagomLats avatar
Bussar självantänder (altså inte mordbrand) rätt ofta, ett hundratal fall om året i sverige.

Inte alla blir helt utbrända, ofta bara motorrummet som blir utbränt.

Så så, här finns ingenting att se, cirkulera.

LL
Citera
2019-05-28, 21:16
Moderator
Chantres avatar
Varför flög brandkåren med drönare över bussen när den var utbränd?
Citera
2019-05-28, 22:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Ser ändå rätt våldsamt ut så förstår att det finns dom som skiter knäck.

Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Fast på vissa ställen, där det är lite trängre än på just denna plats, kan jag tänka mig att 5m eldkvast lätt ställer till med lite "trubbel"
Å andra sidan, om nödventilerna är riktade uppåt så är chansen god att det inte händer så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Varför flög brandkåren med drönare över bussen när den var utbränd?
Brandkåren är väldigt försiktiga med tryckbehållare, en drönare är ett säkert sätt att ta en närmare titt helt enkelt.

Redigerat:
Gasflaskor i brand

Gasflaskor som blivit utsatta för brand eller stark hetta kan spricka (explodera) och förorsaka fara genom kringflygande bitar, brännbart, giftigt eller frätande innehåll, heta gaser eller tryckvågor. Rekommenderat säkerhetsavstånd till gasflaskor i brand är därför minst 300 m.
https://industri.airliquide.se/saker...nodsituationer

Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Bussar självantänder (altså inte mordbrand) rätt ofta, ett hundratal fall om året i sverige.

Inte alla blir helt utbrända, ofta bara motorrummet som blir utbränt.

Så så, här finns ingenting att se, cirkulera.

LL
Primärt ett problem med diesel och liknande bränslen, naturgas är säkrare på den punkten mer svårantänd av ex: avgasröret.
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-05-28 kl. 22:07.
Citera
2019-05-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ser ändå rätt våldsamt ut så förstår att det finns dom som skiter knäck.

Ja, det är klart. Skulle nog också reagera så, även om jag vet att det är rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in