• 1
  • 2
2019-05-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Man har rätt till 25 semesterdagar per år som deltidsanställd, men de betalda semesterdagarna är något annat. Praxis är 12% av arbetstiden.
Nja. Nu blandar du ihop månadslön och timlön. Om du har timlön så får du semesterersättning med 12% (vilket ska motsvara det som erhålls för de med månadslön). Men TS har nu betald semester och då bör det vara månadslön det gäller. Och då har du 25 betalda semesterdagar om du jobbar ett helt år. D v s du kommer fortsätta få din vanliga månadslön som vanligt när du har semester. Som någon tidigare påpekat så är skillnaden för de deltidsanställda med månadslön att det inte alltid är en semesterdag som dras för varje dag som man har semester utan detta styrs av hur schemat är utformat.
Mer om detta kan läsas t ex här
https://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-vid-deltid
Sedan älskar jag kommentarer som att "semestern baseras på året innan" och "semesteråret löper från 1 april - 31 mars". Bara för att någon har detta så betyder det inte att alla och alla branscher har detta.
Mitt semesterår och intjänandeår är från 1 januari till 31 december. Så det finns olika varianter...
Citera
2019-05-26, 22:01
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
[...]
Sedan älskar jag kommentarer som att "semestern baseras på året innan" och "semesteråret löper från 1 april - 31 mars". Bara för att någon har detta så betyder det inte att alla och alla branscher har detta.
Mitt semesterår och intjänandeår är från 1 januari till 31 december. Så det finns olika varianter...
Hmm...
Skrev jag inte:
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Det är under föregående året semesterdagar tjänas in så eftersom TS inte jobbade hela året blir det inte 25 betalda dagar.

Tilläggas kan att det vanligen gäller från 1 april till 31 mars men även andra alternativ exempelvis kalenderår kan förekomma.
[...]
"Föregående året" syftade givetvis på det året semestern tjänas in och håller med om att jag kunde varit klarare på den punkten.
Den andra fetade meningen är väl dock exakt det du själv skriver?

Oavsett började TS jobba på hösten och, mig veterligen, är det inget intjänandeår som börjar vid den tiden så några 25 betalda dagar bör inte TS kunna räkna med då anställningen kommer att upphöra i juli.
Citera
2019-05-26, 22:51
Medlem
Förstår inte vad ni argumenterar om.
Det står bokstavligen att TS har
12st betalda semesterdagar, dessa är dagar han är ledig och får semesterlön.
13st obetalda semesterdagar, dessa är dagar han är ledig och inte får lön
4st sparade, dessa är från föregående period & dessa är betalda - dvs 4st betalda semsterdagar.

Totalt 16st betalda och 13st obetalda för detta år.

Hur hög den är beror går inte att säga, rimligtvis kan man anta ca 13% utan den intjänade lönen under perioden "Hösten" > 31 Mars.
Senast redigerad av MrSvensson 2019-05-26 kl. 22:56.
Citera
2019-05-27, 07:56
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Nja. Nu blandar du ihop månadslön och timlön. Om du har timlön så får du semesterersättning med 12% (vilket ska motsvara det som erhålls för de med månadslön). Men TS har nu betald semester och då bör det vara månadslön det gäller. Och då har du 25 betalda semesterdagar om du jobbar ett helt år. D v s du kommer fortsätta få din vanliga månadslön som vanligt när du har semester. Som någon tidigare påpekat så är skillnaden för de deltidsanställda med månadslön att det inte alltid är en semesterdag som dras för varje dag som man har semester utan detta styrs av hur schemat är utformat.
Mer om detta kan läsas t ex här
https://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-vid-deltid

Ja, jag vill gärna få det till så. Jag skummande genom semesterlagen men jag kommer bara fram till 25 semesterdagar per år (inte nödvändigtvis betalda semesterdagar). Vill du kolla? Du verkar ha bra koll.

Semesterlag (1977:480)
Citera
2019-05-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ja, jag vill gärna få det till så. Jag skummande genom semesterlagen men jag kommer bara fram till 25 semesterdagar per år (inte nödvändigtvis betalda semesterdagar). Vill du kolla? Du verkar ha bra koll.

Semesterlag (1977:480)

Börjar med att be SvartaBjorn om ursäkt, var allmänt trött och grinig igår... Sorry

Jag är verkligen ingen expert inom detta område. Jag vet hur det funkar (eller borde) hos oss.
Hos oss är semesterlagen inte intressant för reglerna för semester styrs av bransch- och bolagsavtalet som är framförhandlat mellan fack och arbetsgivare. Så du måste kolla med ditt kollektivavtal om hur det fungerar hos dig.
Hos oss så har du vid månadslön 25 betalda semesterdagar (under förutsättning att du jobbar ett år) vid både heltid och deltid. Det som skiljer vid deltid är att hur många semesterdagar som dras baseras på hur schemat är utformat. Jobbar du 50% och i genomsnitt 5 dagar i veckan så kommer det dras en semesterdag för varje dag du har semester. Skulle du jobba 50% och i genomsnitt fyra dagar i vecka så dras 1.25 dagar. Det som alltså skiljer mellan en heltid och en deltid är hur många semesterdagar som dras för varje semesterdag som tas ut. Månadslön betalas ut som vanligt vid semestern.
Har du en anställning som understiger 3 månader eller är timavlönad så kommer det utbetalas semesterersättning istället. Om du har en anställning som är tidsbegränsad t ex oktober - februari så kommer du i princip få lite över sex betalda semesterdagar för perioden oktober - december (i princip 2 dagar/månad) p g a vi har samma intjänandeår som semesterår (1 jan - 31 dec). Om jag väljer att inte ta några semesterdagar under perioden oktober - december så kommer fem av dessa semesterdagar att sparas och en semesterdag betalas ut i pengar då vi endast får spara fem dagar. Så på min lönespec den sista december skulle det i detta fall stå 1 sparad semesterdag och 4 betalda semesterdagar (för kommande period januari - februari). Skulle det sedan visa sig att anställningen förlängs en månad till (även mars) så kommer den betalda semestern öka med två dagar till med en gång.
Men som många redan påpekat så finns det variationer eftersom detta styrs av branschavtal. Men de avtal jag känner till har alla 25 dagars betald semester vid månadslön (under förutsättning att anställningen är tillsvidare). Men det som skiljer är hur semesteråret infaller samt vilket intjänandeår som gäller, typ året innan, samma år, förskottssemester. Så vid en nyanställning och då intjänande år är året innan så kan det bli att du första året inte får någon betald semester om du nu inte har förskottssemester.
Citera
2019-07-26, 12:01
Medlem
Jag lånar tråden lite då jag också har frågor kring semesterdagar.

Jag har jobbat sedan halva dec 2018. Har alltså jobbat iaf 7 månader.
Nu har jag haft 2v semester men har bara 7 betalda semester dagar.
Fram till och med April stod det 0 betalda semesterdagar på lönespecen och efter det har också bara stått 7 hela tiden.

Borde jag inte ha iaf 12 semesterdagar då man ska få 2 varje månad?

Jag har visstidsanställning som ska övergå till fast efter 1år.
Jag har fast månadslön och heltidsarbete.
Citera
2019-07-26, 12:25
Medlem
Brytpunkten för då semesterdagarna räknas ihop inför semestern är sista Mars/första April, dvs dina 7 dagar är för halva December, Januari, Februari och Mars, alltså 3.5månad`*2 dagar = 7 intjänade dagar.

Det du jobbat efter första April är det du jobbar ihop till semestern 2020.

/P
Citera
2019-07-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Jag lånar tråden lite då jag också har frågor kring semesterdagar.

Jag har jobbat sedan halva dec 2018. Har alltså jobbat iaf 7 månader.
Nu har jag haft 2v semester men har bara 7 betalda semester dagar.
Fram till och med April stod det 0 betalda semesterdagar på lönespecen och efter det har också bara stått 7 hela tiden.

Borde jag inte ha iaf 12 semesterdagar då man ska få 2 varje månad?

Jag har visstidsanställning som ska övergå till fast efter 1år.
Jag har fast månadslön och heltidsarbete.

Ditt semesterår löper troligen till sista april. De dagar du ser nu tjänade du in förra semesteråret
Citera
2019-07-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propo
Brytpunkten för då semesterdagarna räknas ihop inför semestern är sista Mars/första April, dvs dina 7 dagar är för halva December, Januari, Februari och Mars, alltså 3.5månad`*2 dagar = 7 intjänade dagar.

Det du jobbat efter första April är det du jobbar ihop till semestern 2020.

/P

Tack för ett bra svar! Det förklarar ju saken. Men borde inte de semesterdagarna jag tjänat in efter april också synas på lönespecen?

Edit: kom på mig själv.. dom syns i april 2020 då antar jag
Citera
2019-08-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Edit: kom på mig själv.. dom syns i april 2020 då antar jag
Precis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera