• 1
  • 2
2019-05-21, 06:09
Medlem
varfr detta stora fondras nu?tex avanza zero, global mm rasar ner. ska man slja skiten eller?
Citera
2019-05-21, 06:47
Medlem
Biggedys avatar
Slj.

S slipper vi som sitter kvar i bten i 10-20 r till er som daytradar med fonder...

Suck
Citera
2019-05-21, 07:13
Medlem
Aktiemarknaden svajar mycket och kraftigt. Det r helt normalt. P lng sikt (10 r eller s) brukar det g plus, men vissa r kan man rkna med att ligga p minus. Du ska inte ha pengar p aktiebrsen som du mste ha inom kort eftersom de kan hoppa nert bara dagarna innan du tnkt slja.

En tumregel jag har hrt r att brsen kan tappa 50% av sitt vrde med kort varsel (som vrst allt ver en dag), som det sedan tar tio r att bygga tillbaka. Om du har det som mttstock och nd kan sova gott om natten s har du antagligen en lagom risk som passar just dig.

Att du startar den hr trden tyder p att du har fr mycket pengar i aktiefonder. Jag har inte svettats det minsta ver den helt normala nedgngen som varit de senaste dagarna. Kanske behver du fundera p din tidshorisont och din riskvilja? Skra upp en del i rntefonder eller sparkonto ifall du ska ha pengarna ngon gng de nrmsta ren.

Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Slj.

S slipper vi som sitter kvar i bten i 10-20 r till er som daytradar med fonder...

Suck

Precis, att kpa och slja om vartannat drar upp fondens kostnader och stller hgre krav p att de hller lite kontanter som inte investeras. Det fr vi alla betala fr.
Senast redigerad av lajm 2019-05-21 kl. 07:16.
Citera
2019-05-21, 07:20
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Aktiemarknaden svajar mycket och kraftigt.

Vilket inte r bra! Gr dina fonder ner 10%, fr att sedan g upp 10% s har du gjort en nettofrlust.

Fluktuationer r inte s trevligt och oskyldigt som man kan tro.
Citera
2019-05-21, 07:42
Medlem
Det r Trump och Kina som brkar om handelsfrgor - det lugnar nog ner sig. Dremot r den allmnna konjunkturen p vg att frsmras, vilket kan ge mer lngsiktiga nedgngar. Men det r fortsatt billigt att lna pengar, vilket hller uppe marknaden rtt bra.
Citera
2019-05-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Vilket inte r bra! Gr dina fonder ner 10%, fr att sedan g upp 10% s har du gjort en nettofrlust.

Fluktuationer r inte s trevligt och oskyldigt som man kan tro.

h, det dr r inget vanliga ddliga kan oroa sig ver. Det viktiga r att fretagen p brsen tjnar pengar, mina pengar som aktiegare. D kar vrdet ver tid.

Vi kan nd inte pverka svngningarna. Antingen r man med eller inte, det r de tv val som TS har.
Citera
2019-05-21, 09:06
Medlem
Det r vldigt bra nr brsen svajar.
Skulle den alltid sakta rra sig uppt s skulle det inte fungera.
Jag passar ofta p att kpa vid djupa nedgngar.
Det gller bara att ha is i magen.
I gr passade jag p att kpa Bure till bra kurs.
Fast (om kursen var bra vet man frst efter viss tid).
Senast redigerad av bosseriks 2019-05-21 kl. 09:10.
Citera
2019-05-21, 09:58
Medlem
yz44s avatar
Det var ett fruktansvrt "ras", 0,8% i mitt fall, hur ska jag klara detta.
Citera
2019-05-21, 10:45
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
varfr detta stora fondras nu?tex avanza zero, global mm rasar ner. ska man slja skiten eller?

Om du inte klarar av att leva med tre dagars nedgng i rad p brsen, s skall du vlja ngot annat placeringsalternativ.
Citera
2019-05-21, 12:08
Medlem
Klappasftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det var ett fruktansvrt "ras", 0,8% i mitt fall, hur ska jag klara detta.

Brsen har knappt ppnat och du basunerar ut att du bara frlorat 0,8%. Brjade du med aktier igr?
Citera
2019-05-21, 12:14
Medlem
sinewaves avatar
Ras?

Det r som en klocka; varje gng svenskt index backar s lite som -2-3% brjas det prata om ras hr p Flashback.
Detta samtidigt som folk entrget sitter med ett urval av fonder som historiskt givit betydligt strre nedsida n s och detta samtidigt som samma typ av personer sger att det inte r ngra problem.

Den hr typen av volatilitet har vi sett flera gnger sedan r 2009 och dessutom de senaste 3 ren.
Gissningsvis blir det som vanligt att det r hg volatilitet, sen blir alla sams och vips s glmmer "alla" bort denna period av volatilitet.
Citera
2019-05-21, 12:27
Medlem
Kissbyxans avatar
Sj och fundera ver vad i ditt liv som gjorde dig till en tvttkta betacuckwanker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto