Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-03, 10:05
  #1
Medlem
M2ks avatar
Socialdemokraternas ungdomsförbund SSU kräver att partiet i höstens val lovar att fram till år 2010 utradera löneskillnaderna mellan män och kvinnor i Sverige.
SSU-ordföranden Anna Sjödin säger till Sveriges Radios Ekoredaktion att hon anser att arbetslivsminister Hans Karlsson och jämställdhetsminister Jens Orback "borde vakna upp ur sin Törnrosasömn och faktiskt ge ett löfte till väljarna om att man vill se en förändring".

Enligt Sjödin tjänar kvinnor fortfarande omkring tio procent mindre än män.

http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=538169


Antar att det ingår i en taktik att säkerställa kvinnoröster inför valet. Recept hur det skall gå till saknas, men bottenskrapministrarna hon riktat uppmaningen till kommer garanterat att sprida "javisst"-floskler de närmaste dagarna. Hur skulle det dessutom kunna gå till? Införa lönegrader i bästa statliga 60-talsstil?
Citera
2006-03-03, 10:09
  #2
Medlem
Det är naturligtvis för jävligt om en kvinna som är lika kvalificerad och lika produktiv som en manlig kollega tjänar mindre än honom. Men du ställer helt rätt fråga när de skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Hur skulle det dessutom kunna gå till? Införa lönegrader i bästa statliga 60-talsstil?

SSU snackar bara skit. Det låter fint med jämlikhet, men staten kan inte gå in och styra allt utan att det blir absurt. S vill vinna röster på att ge tomma löften (det har väl aldrig hänt tidigare, eller hur?)
Citera
2006-03-03, 12:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Enligt Sjödin tjänar kvinnor fortfarande omkring tio procent mindre än män.
Var det inte någon här på FB (Wildhorses har jag för mig, hittar inte inlägget) som hänvisade till en LO-utredning där löneskillnaderna endast var dryga en % om man såg till att jämföra liknande jobb och arbetad tid och någon parameter till? Eller är jag ute och cyklar i djupsnön?
Citera
2006-03-03, 12:49
  #4
Medlem
Läskigs avatar
http://www.svensktnaringsliv.se/fram...Id=-1&LangId=1
http://www.arbetsgivarverket.se/pres...edd_020522.pdf

Dom där sidorna visar ju helt andra siffror, vem ska man tro på egentligen?
Citera
2006-03-03, 12:55
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Vem ska man tro på egentligen?

SSU, Fi och Vänsterpartiet givetvis.

Eller påstår du att Anna Sjödin, Gudrun Schyman, Margareta Winberg, Tiina Rosenberg och Eva Lundgren kan ha fel?
Citera
2006-03-03, 13:01
  #6
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
SSU, Fi och Vänsterpartiet givetvis.

Eller påstår du att Anna Sjödin, Gudrun Schyman, Margareta Winberg, Tiina Rosenberg och Eva Lundgren kan ha fel?

Det har du sant i, dumt av mig att tvivla på vänsterns siffror, nu skulle jag även vilja veta vars dom får sina 10%-siffror ifrån, är ju en ganska så stor skillnad, så vore intressant att veta hur dom gjort sina undersökningar, om det nu finns någon seriös statestik överhuvudtaget som visar på 10% eller om allt bara är påhittat...
Citera
2006-03-03, 13:04
  #7
Medlem
Är det inte bara en ihopblandning av procent och promille det rör sig om? 1,8 promille säger vakten, 10 % svarar Fröken Sjödin också är det hela igång.
Citera
2006-03-03, 13:11
  #8
Medlem
Utspel liknande detta är nästan komiska i sin naivitet, det trista är att en stor del av sveriges befolkning faktiskt tror på vad de säger..
Citera
2006-03-03, 13:18
  #9
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Det har du sant i, dumt av mig att tvivla på vänsterns siffror, nu skulle jag även vilja veta vars dom får sina 10%-siffror ifrån, är ju en ganska så stor skillnad, så vore intressant att veta hur dom gjort sina undersökningar, om det nu finns någon seriös statestik överhuvudtaget som visar på 10% eller om allt bara är påhittat...

Vill man visa på skillnader i storleksgraden 10% så jämför man helt enkelt vad folk får i lönekuvertet i slutet av månaden. På det sättet så kommer man upp stora skillnader för att kvinnor i mycket större grad än män jobbar deltid. (Man förfasas alltså, i förlängningen, över att deltidsanställda får mindre lön än heltidare.)

Jämför man timlön så blir det däremot skillnader som är såpass små att de måste anses rymmas inom felmarginalen av undersökningen.
Citera
2006-03-03, 13:22
  #10
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Det har du sant i, dumt av mig att tvivla på vänsterns siffror, nu skulle jag även vilja veta vars dom får sina 10%-siffror ifrån, är ju en ganska så stor skillnad, så vore intressant att veta hur dom gjort sina undersökningar, om det nu finns någon seriös statestik överhuvudtaget som visar på 10% eller om allt bara är påhittat...

Det beror t ex på om man gör skillnad på lön och inkomst. Män och kvinnor har i stort sett samma lön för samma arbetsuppgift, men män arbetar t ex övertid i högre utsträckning, och har högre kapitalinkomster eftersom de i större utsträckning placerar pengar i aktier, medan kvinnor oftare sätter in på bankkontot. Detta gör att män i snitt får en högre inkomst än kvinnorna. påpekas detta för rabiatfeministerna så börjar de svamla om hemarbetstid och sånt... Skillnaden mellan lön och inkomst som sagt...
Citera
2006-03-03, 14:36
  #11
Avstängd
Journalister

Självklart är detta en perfekt fråga att driva för en moraliskt defekt politiker.
Det som är lite skrämmande är att dessa politiker lägger massa skattepengar på att utredningar som inte tar hänsyn till viktiga faktorer som påverkar lönen.
Bara för att få stöd för sina påståenden.
Hade det funnits lite Journalister som inte rapar upp allting som våra kära Politiker säger utan även kritiskt granskat innehållet kanske denna missuppfattning inte fått samma utbredning i samhället.
Citera
2006-03-03, 16:14
  #12
Medlem
Ni vet säkert detta bättre än jag så det är bäst jag frågar: När man gör dessa ständiga undersökningar ang kvinnors löner vs män hur jämför man?

Tar man samtliga kvinnor och män på ett par arbetsplatser eller jämfört man på ett korrekt sätt? Dvs kvinnor och män som jobbat EXAKT lika länge, har varit exakt lika produktiva och arbetat lika mycket (dvs inte varit hemma med barn o dyl).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback