Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-21, 17:39
  #1069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vare sig du, Taggad, BO eller MGM bestämmer vilken rubricering som gäller, och om PL är skyldig eller ej, det avgör domstolen. Knappast att det kan bli tal om våldtäkt, men även sexuellt ofredande faller under allmänt åtal.
Grejen är ju egentligen, att Winberg borde anmälas för utpressning! Vi har sett mycket sånt här under me too. Om brottsoffret anmäler inom rimlig tid efter händelsen, eller om någon annan anmäler inom kort efter händelsen, är ju allt OK. Sen måste ju brottsoffret också tycka att brottet är rimligt att anmäla, brottsoffret borde ju få bestämma när det är fråga om en vanlig människa med vett och sans och t.ex. inget barn som är 3 år eller förståndshandikappad.
Men det blir uppenbara samhällsproblem när t.ex. kvinnor, kanske tom medvetet (för att senare utnyttja situationen till utpressning), håller en låg profil när ett övergrepp begås i stället för att ingripa och anmäla direkt, och sedan ruvar på grejen och dammar av övergreppet när det kan nyttjas, till ekonomisk vinning eller hämnd för en upplevd oförrätt. Och i detta fall (och Hanna Wigh fallet) är ju dessutom inte huvudavsikten att sätta dit den som av utpressaren utpekas som gärningsman, utan partiet, eller den organisation man vill utpressa som hämnd eller för att få ett visst uppdrag eller pengar. När man går så här inpå folks privatliv och de missförstånd som ofta uppstår när folk är fulla och börjar bli närgångna med varandra samtidigt som omdömet försvinner, så kan det uppstå oönskade händelser. Men det blir faktisk ännu värre om partier och företag och organisationer börjar styras av utpressare (i mee too fallen kvinnor) som prioriterar sig själva och får göra så utan att bli behöva ansvara för de konsekvenser som deras själviskhet orsakar. Detta sagt, så är det också viktigt att höga politiker tar sitt ansvar och minskar på supandet och efterfesterna, som sägs vara blöta i de flesta nivåerna, både EU och riksdagen och landsting och kommuner.....Både när det gäller Hanna W och Winberg finns det ju många som menar att de inte var nog kompetenta och duktiga i debatter mm, och var ligger vinsten (förutom för politiska motståndare) i att de lyckas med sin utpressning.. Vill vi ha in inkompetenta personer i bankstyrelser och föratags-vd-ar mm också via mee too utpressning?
__________________
Senast redigerad av Realist50tal 2019-05-21 kl. 17:43.
Citera
2019-05-21, 17:39
  #1070
Medlem
Tänk nu om:
1. Malin Björk hade tagit på kuken på en blöt fest, och
2. Peter Lundgren tagit ut 1 miljon i traktameten utan att ha rätt till det

Hade Exp, Afb, DN, SvD och SVT blivit lika indignerade och uppblåsta?

Ha, ha, ha, ha, ha - nää så klart inte.
Citera
2019-05-21, 17:41
  #1071
Medlem
Ekot kan berätta att polisanmälan om sexuellt ofredande ska ha inkommit. Förvånansvärt om det bara är en med tanka på alla politiska motståndare som SD har. Får väl se om någon journalist har stake nog att leverera den kommentaren.
Citera
2019-05-21, 17:42
  #1072
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, jag tror inte att hon bryter samman. Men det är (i många fall) skillnad på verkligheten, vad man berättar för polisen, vad man säger på presskonferensen och vad som står i tidningen. Här tror jag mer att åklagaren och förhörsledarna kommer mer rätt på det än yrkespolitiker och reportrar.

Om man säger så.

Sedan måtte du väl förstå att det inte fungerar att låta BO avgöra ifall GM begått brott i mer än de allra mest triviala fallen.


Nej, precis, men detta är just ett av dessa "triviala" fall där två, vuxna människor redan anser saken vara utagerad... I andra, värre fall är jag självklart med på att BO kan vara allt för skakad och hotad för att kunna ta ett eget beslut. Men i detta fall skedde det för 1.5 år sedan och det framkommer och briserar som en mediebomb en vecka före valet - inget konstigt här, eller hur var det nu?
Citera
2019-05-21, 17:43
  #1073
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Grejen är ju egentligen, att Winberg borde anmälas för utpressning! Vi har sett mycket sånt här under me too. Om brottsoffret anmäler inom rimlig tid efter händelsen, eller om någon annan anmäler inom kort efter händelsen, är ju allt OK. Sen måste ju brottsoffret också tycka att brottet är rimligt att anmäla, brottsoffret borde ju få bestämma när det är fråga om en vanlig människa med vett och sans och t.ex. inget barn som är 3 år eller förståndshandikappad.
Men det blir uppenbara samhällsproblem när t.ex. kvinnor, kanske tom medvetet (för att senare utnyttja situationen till utpressning), håller en låg profil när ett övergrepp begås i stället för att ingripa och anmäla direkt, och sedan ruvar på grejen och dammar av övergreppet när det kan nyttjas, till ekonomisk vinning eller hämnd för en upplevd oförrätt. Och i detta fall (och Hanna Wigh fallet) är ju dessutom inte huvudavsikten att sätta dit den som av utpressaren utpekas som gärningsman, utan partiet, eller den organisation man vill utpressa som hämnd eller för att få ett visst uppdrag eller pengar. När man går så här inpå folks privatliv och de missförstånd som ofta uppstår när folk är fulla och börjar bli närgångna med varandra samtidigt som omdömet försvinner, så kan det uppstå oönskade händelser. Men det blir faktisk ännu värre om partier och företag och organisationer börjar styras av utpressare (i mee too fallen kvinnor) som prioriterar sig själva och får göra så utan att bli behöva ansvara för de konsekvenser som deras själviskhet orsakar. Detta sagt, så är det också viktigt att höga politiker tar sitt ansvar och minskar på supandet och efterfesterna, som sägs vara böta i de flesta nivåerna, både EU och riksdagen och landsting och kommuner.....Både när det gäller Hanna W och Winberg finns det ju många som menar att de inte var nog kompetens och duktiga i debatter mm, och var ligger vinsten (förutom för politiska motståndare) i att de lyckas med sin utpressning.. Vill vi ha in inkompetenta personer i bankstyrelser och föratags-vd-ar mm också via mee too utpressning?

Jag tycker att Winberg skall kastas ur partiet , i evig skam och vanära. Inte för att hon tar en kollegas parti mot en läskig lastbilschaffis, utan för att detta användes för egen vinning.

Vänta... var det inte så det blev?
Citera
2019-05-21, 17:43
  #1074
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Med reservation för att jag bara läst vad som framkommit i media, men enligt bandinspelningen ska hon ju ha känt panik när PL antastade henne. Alltmedan KW beklagade sig över att hon inte ingrep, trots att hon borde förstått att detta inte var okej. En beskrivning som räcker utmärkt för att identifiera ett brottsoffer...

Sen ska man ha i åtanke att lagarna gäller oavsett ifall ett offer säger att denna inte blivit utsatt, ifall det finns saker som tyder på annat så måste rättsväsendet utreda det, så På så sätt fungerar det som det ska. Detta finns för att tex BO kan vara hotad eller på annat sätt tvingas att säga en sak som egentligen är något annat.(vill påpeka här att jag inte menar att det nödvändigtvis har skett något brottsligt i detta fall). Nu får man se vart detta lider, tajming är minst sagt dålig för PL, hade detta skett tidigare hade utredningen kunnat bli klar innan och hans kandidatur kunnat gå vidare (om han ansågs oskyldig) nu känns det svårare.
Citera
2019-05-21, 17:44
  #1075
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Eller, så är hon en sund kvinna som icke tycker detta var någonting att oja sig för - särskilt inte 1,5 år senare. Om vi haft denna lagstiftning på 80-talet när jag var ungdom så skulle ALLA pojkar ha sexualbrottsdomar på sig!

Ja och inte bara männen, herregud, ALLA, även kvinnorna! Hur många gånger har jag som man inte blivit smekt över såväl bröstet som kuken för att tjejen ville visa intresse, utan att ens tänka tanken på att anmäla damen i fråga för sexuellt ofredande? Massor!
Har jag tyckt om det?
Nej, inte alla gånger!
Har jag någon gång övervägt att anmäla tjejen ifråga?
NEJ, aldrig! Varför? Och det har ju inte heller den här Sd-kvinnan.

Man må ha vilken partitillhörighet man vill, men ta vilket annat parti som helst och denna icke-händelse hade inte ens blivit mer än en notis. Men nu gäller det Sd, så då jävlar! Han erkänner att han i fyllan och villan nog tagit henne på brösten, men inte ens hon själv, hon som är ”offret” tycker att det var något att anmärka på, de är vänner än idag och har lagt allt det där bakom sig och har gått ut med en offentlig video. Kan storyn inte släppas där? Näppeligen, nu är han anmäld då ”fallet” hamnar under allmänt åtal. Helt galet. Ta itu med alla tusentals våldtäkter och gruppvåldtäkter istället kan jag tycka...

Om man fortfarande tror att svensk MSM INTE har en agenda bakom sitt agerande så bör man bitchslappa sig själv stenhårt i ansiktet framför en spegel och upprepa orden ”inte vår media inte”, ”inte vår media inte”, ”inte vår media inte” utan att visa en min...

Det var mina 50 cents i detta ämne.
Citera
2019-05-21, 17:45
  #1076
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Med reservation för att jag bara läst vad som framkommit i media, men enligt bandinspelningen ska hon ju ha känt panik när PL antastade henne. Alltmedan KW beklagade sig över att hon inte ingrep, trots att hon borde förstått att detta inte var okej. En beskrivning som räcker utmärkt för att identifiera ett brottsoffer...

Och man måste inte känna sig som ett brottsoffer för att ett brott ska ha begåtts? Det liksom motsäger sig självt.. Ett brott måste i det här fallet innebära att man kränker någon. Hon känner sig inte kränkt. Alltså inget brott.

Man kan ju inte "tvinga" på någon att ett brott har skett.
Citera
2019-05-21, 17:46
  #1077
Medlem
M Nordströms avatar
Frågan är hur många kvinnliga röster (SD) förlorar på den här snaskiga affären? Han måste ju bli en stor belastning för partiet efter detta.
__________________
Senast redigerad av M Nordström 2019-05-21 kl. 17:50.
Citera
2019-05-21, 17:46
  #1078
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
[/b]
Nej, precis, men detta är just ett av dessa "triviala" fall där två, vuxna människor redan anser saken vara utagerad... I andra, värre fall är jag självklart med på att BO kan vara allt för skakad och hotad för att kunna ta ett eget beslut. Men i detta fall skedde det för 1.5 år sedan och det framkommer och briserar som en mediebomb en vecka före valet - inget konstigt här, eller hur var det nu?
Ja det är ju uppenbart att denna händelse har hållits inne för att kunna användas vid lämpligt tillfälle.
Citera
2019-05-21, 17:47
  #1079
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
[/b]
Nej, precis, men detta är just ett av dessa "triviala" fall där två, vuxna människor redan anser saken vara utagerad... I andra, värre fall är jag självklart med på att BO kan vara allt för skakad och hotad för att kunna ta ett eget beslut. Men i detta fall skedde det för 1.5 år sedan och det framkommer och briserar som en mediebomb en vecka före valet - inget konstigt här, eller hur var det nu?

Det kan man tycka, men då får man inte beklaga sig inför en kollega/partikamrat angående händelsen.
Haken här är att det KAN vara sexuellt ofredande och att det brottet har (efter övervägande) bestämts ligga under allmänt åtal.

Vad sedan kan hända med polisanmälan vet ju inte jag, men i sådana här högprofilerade fall får det åtminstone redas ut till dess det framgår om det ÄR brott begånget.
Citera
2019-05-21, 17:48
  #1080
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Media kör fullt ös på att trycka ned SD.

Nu har någon polisanmält.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback