• 1
  • 2
2019-05-19, 15:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Enligt Aftonbladet har företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB sedan i april skickat "erbjudanden" till tusentals stockholmare om tvätt av anhörigas gravstenar. Det ser ut som en faktura med inbetalningskort på 580 kronor men i det finstilta står det att det är ett "erbjudande".

"På talongerna står ”tvätt av gravsten 580.00 SEK”.

Inbetalningskortet är snarlikt en faktura – men om man läser längre ner framgår att det handlar om ett ”erbjudande” och att ”inkassokrav kommer inte att skickas ut”."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...att-svinaktigt
https://mitti.se/nyheter/erbjudande-...att-tusentals/

Företaget har en hemsida. Där kan man kontakta dem på ett okänt telefonnummer 073 729 25 44.

https://gravskotsel.net/kontakta-oss/

Det finns lite olika uppgifter över vilka som äger bolaget och kanske har det nyligen sålts? Kanske någon som kan det här lite bättre än jag som kan klargöra vilka som står bakom bolaget? Det framgår i vart fall inte på deras hemsida vilka som är ansvariga eller ens någon som företräder företaget. Inte ens en säljare.

Oseriöst eller smart marknadsföring?
Citera
2019-05-19, 15:33
Medlem
Sooks avatar
Det beror ju på hur erbjudandet är utformat men om det tydligt framgår att det är ett erbjudande så är det ju inget konstigt. Jag har fått många många liknande. Man har ju ett visst personligt ansvar innan man betalar saker också.

Bluffaktura tror jag är fel ord på fenomenet.

Nu har jag sett brevet. Det är supertydligt att det är ett erbjudande. Således inget olagligt. Det står på flera platser att det är ett erbjudande och när erbjudandet upphör.
Senast redigerad av Sook 2019-05-19 kl. 16:06.
Citera
2019-05-19, 15:37
Medlem
slasktomtes avatar
Verkliga huvudmän för Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB.

Milacic, Aleksandar Ortodox (32 år, Johanneshov)
Personen kontrollerar mer än 25 % men inte mer än 50 %
Milacic, Daniel Jesus (32 år, Johanneshov)
Personen kontrollerar mer än 25 % men inte mer än 50 %

Styrelse och andra övervakande befattningar
Folkesson Müller, Maximilian Karl K (32 år, Segeltorp)
Styrelseledamot
Burman, Mathias Champa (36 år, Ljusne)
Styrelsesuppleant
Citera
2019-05-19, 15:47
Bannlyst
Aleksandar Milacic är en man som är född den 12 november 1986 och bosatt i Farsta på Grumsgatan 3.
Han flyttade till sin nuvarande bostadsrätt för 5 år sedan(den 11 oktober 2013).
Här bor han ensam, åtminstone finns inga fler personer i hushållet som är äldre än 15 år.
Aleksandar bor i samma trappuppgång som 70 andra personer och 6 av dessa grannar har betalningsanmärkningar - en av dom har 14 stycken.
Aleksandar är inte mer eftersökt än andra. Denna månad har vi hittills lämnat ut information om honom vid 7 tillfällen.
Aleksandar är verksam i ett bolag eller förening där han har befattning som komplementär.
Han har varit åtalad vid en domstol i ett rättsfall som avsett brottmål.

https://mrkoll.se/person/Aleksandar-...aQdYQasqqkcYfr
Citera
2019-05-19, 15:49
Bannlyst
Daniel Milacic är en man som är född den 12 november 1986och bosatt i Johanneshov på Paternostervägen 25.
Han flyttade till sin nuvarande lägenhet för 13 år sedan(den 20 januari 2006).
Här bor han ensam, åtminstone finns inga fler personer i hushållet som är äldre än 15 år.
Daniel är inte mer eftersökt än andra.
Denna månad har vi hittills lämnat ut information om honom vid 8 tillfällen.
Han har varit åtalad vid en domstol i ett rättsfall som avsett brottmål.

https://mrkoll.se/person/Daniel-Jesu...aQdYQasqqkcYfr
Citera
2019-05-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det beror ju på hur erbjudandet är utformat men om det tydligt framgår att det är ett erbjudande så är det ju inget konstigt. Jag har fått många många liknande. Man har ju ett visst personligt ansvar innan man betalar saker också.

Nu har jag sett brevet. Det är supertydligt att det är ett erbjudande. Således inget olagligt. Det står på flera platser att det är ett erbjudande och när erbjudandet upphör.

Och du tror att du får din gravsten tvättad om du betalar?
Givetvis är det en scam där man hoppas att några betalar.
Citera
2019-05-19, 17:02
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
........Nu har jag sett brevet. Det är supertydligt att det är ett erbjudande. Således inget olagligt. Det står på flera platser att det är ett erbjudande och när erbjudandet upphör.

Har också sett brevet i detalj som har en del missar typ ocr-nummer m.m.

"Företaget" Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB begärde tidigt i våras ut datalistor på 100.000 gravrättsinnehavare till Skogskyrkogården i Stockholm, som är en offentlig handling. Därefter har s.k fakturor i form av "erbjudande " dykt upp hos tusentals privatpersoner om att tvätta gravstenar.
Omfrågningar från företaget har även gjorts till bl.a Sundbybergs kyrkogård som verkar stå på tur.

För den oinvigde så får man gravskötsel av kommunen för en ringa kostnad per år, betalas i 5 eller 10 års intervall, ytterst tveksamt att privata företag får härja på kyrkogårdar utan kommunens medgivande, och på fakturorna ser man att det är scam lång väg. Visst är det ett erbjudande att bli av med pengar för en tjänst som aldrig lär dyka upp, tråkigt att det nu även drabbar anhöriga till avlidna personer.

Tror inte att "företaget" har langat upp c:a 20k i portokostnader till dessa massutskick och dito fix av "swishkonto" m.m

Det här är lägre än tajkon som snor blomsteruppsättningar vid begravningar eller lyktor från gravarna.
P.S har bett mod radera min tråd eftersom vi var 2 på samma trådtyp.
Senast redigerad av absolut-justice 2019-05-19 kl. 17:16.
Citera
2019-05-19, 17:04
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Trams.
Det bryter helt klart emot god marknadsföringssed.
Bluffakturor är just sådana här trycksaker där det framstår som en faktura såvida man inte läser det oftast mycket finstilta.
Citera
2019-05-19, 17:12
Medlem
Det är troligen en råbluff där få som betalar faktiskt får stenen tvättad. Logistiken gällande att köra runt till en massa gravstenar landet över och tvätta dem verkar för avancerad för att löna sig a 600kr/sten.

Även om det inte är det: mycket tveksamt om privata företag faktiskt får röra sig på kommunala kyrkogårdar för gravtvätt!

"Om oss" på hemsidan har inga ansvariga personer eller info om vem som ligger bakom firman. Tydligen ser man ett behov av att ligga lågt...

Detta fallet är ett praktexempel på varför offentlighetsprincipen i sverige måste revideras och anpassas till den digitala tidsåldern. Varför ska vem som helst anonymt få hämta ut 100 000-tals personuppgifter i bulk för att sen gå all in med ett bedrägeri?

Finns över huvud taget inget allmänintresse för att sådant ska vara möjligt.
Citera
2019-05-19, 17:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Och du tror att du får din gravsten tvättad om du betalar?
Givetvis är det en scam där man hoppas att några betalar.
Det vet man ju inte. Är det nån som betalt och testat?
Citera
2019-05-19, 17:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är troligen en råbluff där få som betalar faktiskt får stenen tvättad. Logistiken gällande att köra runt till en massa gravstenar landet över och tvätta dem verkar för avancerad för att löna sig a 600kr/sten.

Även om det inte är det: mycket tveksamt om privata företag faktiskt får röra sig på kommunala kyrkogårdar för gravtvätt!

"Om oss" på hemsidan har inga ansvariga personer eller info om vem som ligger bakom firman. Tydligen ser man ett behov av att ligga lågt...

Detta fallet är ett praktexempel på varför offentlighetsprincipen i sverige måste revideras och anpassas till den digitala tidsåldern. Varför ska vem som helst anonymt få hämta ut 100 000-tals personuppgifter i bulk för att sen gå all in med ett bedrägeri?

Finns över huvud taget inget allmänintresse för att sådant ska vara möjligt.
Först och främst så vet vi inte om de faktiskt tvättar. Vidare så antar folk att privata företag inte får tvätta gravstenar, jag undrar varför de inte skulle få det? Jag får ju själv göra det så varför får jag inte som anhörig anlita någon som gör det åt mig?

Dessutom är det faktiskt rätt tydligt att det är ett erbjudande. Man har trots allt ett visst ansvar att läsa igenom vilka fakturor man får.

Sist så har jag fått liknande erbjudanden från seriösa företag (ivart fall företag som faktiskt i högsta grad existerar).

Jag kan inte riktigt förstå det olagliga i detta, möjligen oetiskt men knappast olagligt. Ivart fall inte om tvätten faktiskt utförs.
Citera
2019-05-19, 18:03
Medlem
absolut-justices avatar
Då jag själv masat mig till kyrkogården och tvättat gravsten gällde följande för mig:

Gravstenen är privat egendom på kommunal mark, man kan skriva avtal om gravskötsel på 5 eller 10 år i stöten frivilligt för en ganska hyfsad peng, sköter man inte graven så får man klagomål skickat till sig och kan riskera gravplatsen om den får förfalla under lång tid. Det är då kyrkogårdsförvaltningen som sköter gravvården-dom lejer inte ut till andra förutom när stenhuggare anlitas för att fixa till stenarna.

Sen är det noga med att undvika högtryckstvättar och kemikalier på vissa typer av gravstenar, stalltipset är vanlig såpa och rotborste.

Företaget i fråga presenterar bilder där man klart ser att de använt kraftiga kemikalier som tagit bort för mycket på stenarna, speciellt på de röda marmorstenarna. Sen har man dragit på färgen lite extra, det ser man enkelt på det gröna gräset intill stenarna i reklamfotona.

Döm själva: https://imgur.com/Sj3RBmv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in