• 1
  • 2
2019-05-18, 22:39
Medlem
elastikmandens avatar
Jag är bara en simpel knegare. Men jag råkade att få turen att, för 4 år sedan få ett hobakslån. Detta hjälpte mig. Nu sitter jag här med 150k på kontot, och jag vet inte vad jag skall handla, för jag har ju fan allt? Bilen sålde jag, för jag behöver inte den. Bara det gav mig ca. 3k + på konton. Det enda jag jag har är hyra, mobil, el, och streaming. Fast dem kan jag få för en 200kr/år genom en vän. Jag har fan inga räkningar alls? Tycker det är lite skumt faktiskt. Men det hobakslånet gjorde mig totalt skuldfri på3 år.

Tack för det. Men sen började min sketna lön att ge överskott, och jag vet att 150k bara är en liten fågelskit, men det är mycket för mig. Jag börjar nu få en massa reklam att jag skall köpa det och det. Antagligen har Google koll på allt jag gör.
Jag börjar få ångest nu, för de där sketna 150k! Och de växer hela tiden, typ med 6k varje månad. Vad skall jag göra? Är de i fara i banken? Hur kan man få sketna 150k att växa, utan att bli lurat?

150k. är oerhört mycket pengar för mig. Men att ha dem i "madrassen" känns otryggt.

Men det skiter jag i. Vad tycker ni fantasksa ekonomer på fb? Skall jag spara i madrassen, eller vad fan skall jag göra me mina 150k? Kommer nån att sno dem från mitt bankkonto?
Men jag vill ju gärna att de skall växa? Finns det någonting som är tryggt, såde kanske kan växa? Även om det bara är en liten skitsumma på 150k?
Senast redigerad av elastikmanden 2019-05-18 kl. 22:47.
Citera
2019-05-18, 22:45
Medlem
Köp bra kvalitets skog. Finns säkert någon på banken eller något företag som kan hjälpa dig.
Citera
2019-05-18, 22:56
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Köp bra kvalitets skog. Finns säkert någon på banken eller något företag som kan hjälpa dig.

Köpa skog? för 150 k? Förvisso var jag skogsarbetare för länge sedan, men hur mycket skog köper man för 150 k? Några julgranar? Faktiskt jag är allvarlig. Helt frustrerat. Hjälp mig då. Eller förtydliga. Jag är bara en simpel knegare. på et skitjobb.
Med tanke på klimatkaoset, så kanske det inte är så bra att köpa just skog? Mycket skog brann förra sommaren, och nu lover de rekord torr sommar.
Citera
2019-05-18, 22:59
Medlem
Asgarvars avatar
Lura honom inte till att bränna sina pengar nu.
Citera
2019-05-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag är bara en simpel knegare. Men jag råkade att få turen att, för 4 år sedan få ett hobakslån. Detta hjälpte mig. Nu sitter jag här med 150k på kontot, och jag vet inte vad jag skall handla, för jag har ju fan allt? Bilen sålde jag, för jag behöver inte den. Bara det gav mig ca. 3k + på konton. Det enda jag jag har är hyra, mobil, el, och streaming. Fast dem kan jag få för en 200kr/år genom en vän. Jag har fan inga räkningar alls? Tycker det är lite skumt faktiskt. Men det hobakslånet gjorde mig totalt skuldfri på3 år.

Tack för det. Men sen började min sketna lön att ge överskott, och jag vet att 150k bara är en liten fågelskit, men det är mycket för mig. Jag börjar nu få en massa reklam att jag skall köpa det och det. Antagligen har Google koll på allt jag gör.
Jag börjar få ångest nu, för de där sketna 150k! Och de växer hela tiden, typ med 6k varje månad. Vad skall jag göra? Är de i fara i banken? Hur kan man få sketna 150k att växa, utan att bli lurat?

150k. är oerhört mycket pengar för mig. Men att ha dem i "madrassen" känns otryggt.

Men det skiter jag i. Vad tycker ni fantasksa ekonomer på fb? Skall jag spara i madrassen, eller vad fan skall jag göra me mina 150k? Kommer nån att sno dem från mitt bankkonto?
Men jag vill ju gärna att de skall växa? Finns det någonting som är tryggt, såde kanske kan växa? Även om det bara är en liten skitsumma på 150k?

skulle sätta en liten del i lendify och en del bygga en egen indexfond med 10-12 säkra OMX bolag (långsiktigt) men bara det du kan tänka dig att förlora om allt går åt h-vete
Citera
2019-05-18, 23:07
Medlem
SYSTEMexes avatar
Skaffa en konstuktiv hobby att spendera pengarna på. Vad tycker du är roligt i livet? Vill du investera dem, månadsspara 10% av lönen i aktieindexfonder
Citera
2019-05-18, 23:38
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Vad tycker ni fantasksa ekonomer på fb? Skall jag spara i madrassen, eller vad fan skall jag göra me mina 150k? Kommer nån att sno dem från mitt bankkonto?

Bra jobbat att bli skuldfri och ha ett nettoöverskott varje månad. Bara där presterar du betydligt bättre än många i västvärlden. Det är jättehärligt att ha en ekonomisk trygghet och se framför allt till att inte bryta din positiva trend.

Först och främst måste du bestämma dig för vad du vill åstadkomma med ditt sparande, finns ingen mening med att lägga pengarna på hög utan att ha något syfte med det. Vill du ha en guldkant vid pensionen? Spara till någon materiellt? Dock ska du komma ihåg att du genom att "ha dem i madrassen" också tar en ekonomisk ställning, eftersom de tappar ca 2% i värde varje år från inflationen. Så dina 150k idag är bara värda 100k om 20 år - tråkigt! För att du ska undvika att denna inflation minskar värdet på dina pengar måste du investera dem, så enkelt är det.

Om jag var du hade jag:

1. Bestämt vad jag har för ambitioner med mitt sparande.
2. Bestäm NÄR du kommer ha behov av pengarna. Är det till en pension 30 år framåt i tiden eller till en renovering av huset om ett par år? Tidshorisonten påverkar hur du ska placera dina pengar.
3. Inflationssäkra mitt sparande och se till att få avkastning. Om du inte har för avsikt att använda pengarna förrän än många år bör du definitivt investera dessa. Finns mängder med information för nybörjare hur du kommer igång med ditt investerande.
Citera
2019-05-18, 23:41
Medlem
Frågan är ju vilken tidsram du har tänkt på dina investeringar. 1 år? 5 år? 25 år?
Avanza har många investeringsmöjligheter och är väldigt användarvänligt men du behöver helst läsa lite först.
Citera
2019-05-18, 23:52
Medlem
Citat:

Det blir ju inga extrema summor att prata om men ett fösta absolut helt riskfria alternativ är att sätta in dom på tex Svea Ekonomi och i alla fall få en miniränta.
Citera
2019-05-18, 23:57
Medlem
Är nog inte så stor risk att din skog kommer att brinna upp. Annars så finns det försäkringar för typ 50 spänn / ha om året
Citera
2019-05-18, 23:58
Medlem
Avanza global indexfond
Citera
2019-05-19, 01:47
Medlem
Jag skulle säga

Pengar för att använda inom 5 år: Då räntepapper i dagens ränteläge är ovärt samt aktier på så kort sparhorisont har för hög volatilitet, kör på sparkonto med ränta, se till att banken har insättningsgaranti samt fria uttag.

Pengar att använda 5 år+: en bred billig global index fond, tex avanza global eller Länsförsäkringar indexnära, dessa två följer samma index men global är något billigare samt bojkottar oetiska investeringar. Har för mig något mer men kommer inte ihåg, de får du läsa på själv

Öppna ett isk konto på Avanza
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in