• 1
  • 2
2019-05-18, 13:39
Medlem
carlpetersen73s avatar
De har ju haft en del problem med sina motorer, tfsi - fsi. Men vilka årsmodeller? Och gäller det både 1,8 och 2,0?
Citera
2019-05-18, 13:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
De har ju haft en del problem med sina motorer, tfsi - fsi. Men vilka årsmodeller? Och gäller det både 1,8 och 2,0?
Ingen aning. Däremot har dom en intervall på 3000 mil med oljebyten och tycker det är vansinnigt. När bilen blir ett antal år bildas det slagg som till slut hamnar i trågets oljesil när det blir tätt där får inte motorn smörjning. Har haft några här med detta problem så om du köper en rekommenderar jag att ta ner oljetråget göra rent oljesilen och byta olja ofta
Citera
2019-05-18, 15:10
Bannlyst
1,8 och 2,0 är samma motor. Om du söker på google finns det massor med info om problemen.

Akta dig noga för slappa kamkedjor som först blev löst på senare modeller.
Citera
2019-05-18, 16:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Hoppa över motorer med kamkedja och köp en med kamrem, de flesta motorer och modeller fick kamrem runt 2014, så konkret ska du leta från den årsmodellen och framåt.
Men du får se från modell till modell, det finns ju en hel uppsjö med motor och modellvarianter hos vw/audi.
Citera
2019-05-18, 18:46
Medlem
DSG-lådan har strulat rätt mycket. 1.4 liter motorn har haft mycket problem genom åren.
Citera
2019-05-18, 19:16
Medlem
Att dsg lådan är usel hållbarhetsmässigt är jag med på, dock med nya programvaror verkar den funka (42k mil är rekordet hittills). Att 1,4 tsi motorn som alla tycker är en dålig motor har jag aldrig förstått, eller så har vi inom åkerier haft en djäkla flax. Ett tio/femton tal bilar med 50k mil på mätarn har aldrig motorn rasat. (däremot sotar spridarna ihop om man bara kör på gas).
Citera
2019-05-18, 19:37
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hoppa över motorer med kamkedja och köp en med kamrem, de flesta motorer och modeller fick kamrem runt 2014, så konkret ska du leta från den årsmodellen och framåt.
Men du får se från modell till modell, det finns ju en hel uppsjö med motor och modellvarianter hos vw/audi.
Jag letar åt min son som strax tar körkort, så budget sträcker sig inte till en -14. Kanske lika bra att släppa Audispåret? På den här bilen kan vi lägga max 40.
Citera
2019-05-18, 20:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jag letar åt min son som strax tar körkort, så budget sträcker sig inte till en -14. Kanske lika bra att släppa Audispåret? På den här bilen kan vi lägga max 40.

Från 2014 menade jag att vw/audi generellt övergav kamkedjan på många modeller till förmån för kamrem.

Men även många äldre modeller hade ju kamrem redan långt innan, så det finns flera olika modeller ni kan välja på även om er budget bara ligger på 40.000:-.
Allt från VW up till Audi A4 exempelvis.

Här är en lista på äldre audi-modeller, klicka på den modell som är intressant, så ser du vilka som har kedja resp rem:http://www.autosmotor.de/audi-zahnri...uerkette-27196
Citera
2019-05-18, 21:19
Medlem
Korv-Bajss avatar
HumbleMechanic har en massa info om VW motorer. T.ex.:
https://www.youtube.com/watch?v=MhgZ7_oHVyY

Förr ett halv sekel sedan, då man kunde bygga bilmotorer, satt det riktiga
kamkedjor i bilarna som höll hur länge som helst, och lite till.

Sedan kom man på att använda gummisnoddar istället, som är vansinnigt
krångliga och dyra att byta, vilket måste göras ofta eftersom dom inte håller länge.

Nu har man börjat gå tillbaka till kedjor, men inte riktiga kedjor som håller för
påfrestningarna, som förr i tiden, utan typ cykelkedjor som går sönder stup i ett.
Och dessutom har man glömt bort hur man konstruerar kedjesträckare som fungerar.
Fallerar kedjan/remmen/sträckaren rasar ofta hela motorn.

Köp inte en ny bil.
Köp en begagnad som är minst 30 år gammal.
Då slipper du en massa andra problem också.
Citera
2019-05-18, 21:43
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Från 2014 menade jag att vw/audi generellt övergav kamkedjan på många modeller till förmån för kamrem.

Men även många äldre modeller hade ju kamrem redan långt innan, så det finns flera olika modeller ni kan välja på även om er budget bara ligger på 40.000:-.
Allt från VW up till Audi A4 exempelvis.

Här är en lista på äldre audi-modeller, klicka på den modell som är intressant, så ser du vilka som har kedja resp rem:http://www.autosmotor.de/audi-zahnri...uerkette-27196

Vill man göra det enkelt för sig så har alla A4 1.8 (med eller utan turbo) bensinmotorer (som väl är det vanligaste?) kamrem.

För mig har det varit väldigt problemfria bilar, men har bara ägt två.
Citera
2019-05-18, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ingen aning. Däremot har dom en intervall på 3000 mil med oljebyten och tycker det är vansinnigt. När bilen blir ett antal år bildas det slagg som till slut hamnar i trågets oljesil när det blir tätt där får inte motorn smörjning. Har haft några här med detta problem så om du köper en rekommenderar jag att ta ner oljetråget göra rent oljesilen och byta olja ofta

Min servicebok säger 1500 mil/var 12:e månad för oljebyte. S.k. mellanservice.

Grundservice vid 3000 mil/var 24:e månad.
Citera
2019-05-18, 22:00
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Jag har sedan mitten av 2000 haft en förrakt mot V.A.Gs produkter.

Har både genom arbete och privat haft främst VW och Skoda bilar.

Och det har då fan varit mest utgifter och strul. För att inte glömma attityden hos verkstäderna, uppblåsta försäljare och så till detta strul med själva fordonen gjort att man aldrig i helvete kommer ha en V.A.G produkt igen. (Dessvärre får jag dras med de på jobbet, men då kör jag bara, nåja fyller på en jävla massa olja med..)

Jag vill också ge ett stort varningens finger för rosten och lacken. Denna punkt har varit under all jävla kritik. Har haft nu senast en Octavia med lacksläpp som dök upp efter drygt 6 månader. Små bubblor på t.ex. taket med på en golf. Riktigt jävla illa. (Nu behöver inte andra märken vara bättre, men jag har mest haft koll på V.A.G)

Har hjälpt vänner och tamej fan att nästan varenda bil, A4, A3, Yeti, Passat m.fl. haft något skit med lacken. Bilar som varit något år gamla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in