Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-02, 23:16
  #1
Medlem
Hjälp en senil gubbe här...

Satt just och kollade på det här diagrammet i SvD http://www.svd.se/images/ettan2006/060219/blocken.gif som visar väljarsympatierna från 2002 och framåt. Vänstern gick strålande 2002, 2003 och första hälften av 2004, men runt juli-augusti kom ett jätteras för s/v/mp. Det här var innan tsunamifiaskot, varför detta drastiska ras sommaren-04? Det andra stora raset i början av 2005 är lättare att förklara.
Citera
2006-03-03, 00:56
  #2
Medlem
Herr Lindholms avatar
Folk fick helt enkelt nog av sossarnas självgodhet och maktkorruption...
Citera
2006-03-03, 01:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Folk fick helt enkelt nog av sossarnas självgodhet och maktkorruption...

Jo, det har de flesta av oss fått men det händer inte över en natt. Det ska till en praktskandal eller dylikt, men jag kan inte minnas att något särskilt hände vid den tiden. Var det inte en sossemiss så måste det har varit en borgarfullträff men jag minns ingen sån från sommaren 2004...

Vi har Lindhmordet och förlusten i EMU-valet hösten 2003... men valförlusten var ett nederlag för både S och borgarna. I övrigt kan jag inte hitta ett skit. Persson blev godsägare i Sörmland våren 2004 men det är ju knappast en kioskvältare.
Citera
2006-03-03, 01:39
  #4
Medlem
Herr Lindholms avatar
Jag tror att Lindhmordet kan ha bidragit till det. Inte så att folk har börjat tala mer om RKAB och så, utan en insikt i att sossarna kan inte skydda sitt eget folk och är därmed svaga.

Sedan så får man inte blanda ihop staten och ett visst parti. Men de har ju själva förpestat folk med sin mjukisideologi, så det är en bitterljuv ironi i att Palme och Lindh blev offer för sina egna dumheter. Och sommaren 2003 var det ju någon incident där Wallström fick gå emellan och skydda Lindh från någon djävla Fylle-Benke. Fan, finns det inga sheriffer ute i landet som kan liksom samarbeta med riksdagens säkerhetstjänst och hjälpa dom med att hålla koll på de lokala orosmomenten?

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-03-03, 01:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jag tror att Lindhmordet kan ha bidragit till det. Inte så att folk har börjat tala mer om RKAB och så, utan en insikt i att sossarna kan inte skydda sitt eget folk och är därmed svaga.

Sedan så får man inte blanda ihop staten och ett visst parti. Men de har ju själva förpestat folk med sin mjukisideologi, så det är en bitterljuv ironi i att Palme och Lindh blev offer för sina egna dumheter. Och sommaren 2003 var det ju någon incident där Wallström fick gå emellan och skydda Lindh från någon djävla Fylle-Benke. Fan, finns det inga sheriffer ute i landet som kan liksom samarbeta med riksdagens säkerhetstjänst och hjälpa dom med att hålla koll på de lokala orosmomenten?

MVH
/Herr Lindholm

Njae... det var S-regeringen själva som såg till att göra sig av med sherifferna ute på landet genom att dumpa halva polisbeståndet, och det var frihetsfundamentalisten Lars Engqvist som släppte dårarna lösa på gatorna, så där har vi den bitterljuva ironin igen - deras nonchalanta inställning till folkets trygghet slog tillbaka på dem själva.

Nu när du säger det tror jag att en viktig pusselbit kan vara psykvårdsdebatten, den blossade för fullt 2003-2004. Lindhmordet sammanföll med en lång rad av vansinnesdåd - gamla stan-bildåren, järnrörspuckot m.m. Det kulminerade med Engqvists avgång i oktober 2004. Det var det stora nationaltraumat tills tsunamin kom och sköljde bort hela debatten. Folk har bättre minne än media och politiker ger dem cred för, så jag tycker det är en miss av borgarna att inte göra psykvårdsdebatten till en grej i valrörelsen istället för att hålla på och tramsa med tsunamin. Läget är precis lika jävligt nu, det är bara tur att ingenting har hänt på ett tag.
Citera
2006-03-03, 02:11
  #6
Medlem
I-Ss avatar
Mediaoffensiven?

Var det inte då Reinfeldts charmoffensiv i media inleddes och på det "badtunnemötet" hos Maud Olofsson och uppvisningen av "Alliansen"? Helt enkelt Reinfeldts mediakupp (+borgarnas enighet och folks trötthet på Persson) som sattes in? Och som höll i sig bra länge, och nu har S+V+MP hämtat igen en stor del av det dom då tappade. Som jag minns det var det så här det var.
Citera
2014-02-14, 22:41
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Var det inte då Reinfeldts charmoffensiv i media inleddes och på det "badtunnemötet" hos Maud Olofsson och uppvisningen av "Alliansen"? Helt enkelt Reinfeldts mediakupp (+borgarnas enighet och folks trötthet på Persson) som sattes in? Och som höll i sig bra länge, och nu har S+V+MP hämtat igen en stor del av det dom då tappade. Som jag minns det var det så här det var.

Helt rätt. Resan började i Högfors. Men det ägde rum i augusti. Så det handlar mer om en senare del på året.
Citera
2014-02-14, 23:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hjälp en senil gubbe här...

Satt just och kollade på det här diagrammet i SvD http://www.svd.se/images/ettan2006/060219/blocken.gif som visar väljarsympatierna från 2002 och framåt. Vänstern gick strålande 2002, 2003 och första hälften av 2004, men runt juli-augusti kom ett jätteras för s/v/mp. Det här var innan tsunamifiaskot, varför detta drastiska ras sommaren-04? Det andra stora raset i början av 2005 är lättare att förklara.

Är rätt säker på att det orsakades av EU-parlamentsvalet i juni 2004.
Citera
2014-02-15, 06:22
  #9
Medlem
stevenstillss avatar
Jag har alltid tyckt att s-hegemonin bröts år 2005 i samband med "män är djur"-debatten när när den extremfeministiska ROKS-kvinnan Irén von Wachenfelt fick gå. Allt efter Evin Rubars TV-dokumentär Könskriget. Sedan vände det. Säkert fanns det även annat som påverkade. Men något hände definitivt 2004-2005.
Citera
2014-02-15, 09:15
  #10
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Folk fick helt enkelt nog av sossarnas självgodhet och maktkorruption...

Jo, jag kommer ihåg att det var många som resonerade på det viset vid den tiden, att sossarna suttit för länge på sina stolar. Många arbetare "på golvet" i min bekantskapskrets som tidigare varit sossar etc sa att de sympatiserade med moderaterna under 2005 kommer jag också ihåg.

Men i efterhand kan jag tycka att det var lite märkligt att de gick från rött till blått eftersom delar av samhället fungerade bättre då än nu. Och jag förstår inte hur folk kunde bli så charmade av arro....alliansen. Mer begripligt hade det varit om de lagt en missnöjesröst på nåt annat parti istället tycker jag, som piratpartiet eller sd
Citera
2014-02-15, 13:48
  #11
Medlem
Fula Gubbens avatar
Min uppfattning är att Den Fete, efter en mycket lyckad första mandat-period, tappade sugen efter Anna Lindh-mordet, och under 2004 gick detta från att vara en hypotes till att vara ett allmänt observerat faktum. Såssarna hade ingen tydlig framtid längre, när Lindh var borta och Den Fete verkade deppig och struntade i det mesta. Mona Sahlin? Tacka fan för att man tappade röster.

När S inte längre är det trovärdigaste regeringsunderlaget så åker även deras sjuka stödpartier på strykt.
Citera
2014-02-15, 14:11
  #12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Min uppfattning är att Den Fete, efter en mycket lyckad första mandat-period, tappade sugen efter Anna Lindh-mordet, och under 2004 gick detta från att vara en hypotes till att vara ett allmänt observerat faktum. Såssarna hade ingen tydlig framtid längre, när Lindh var borta och Den Fete verkade deppig och struntade i det mesta. Mona Sahlin? Tacka fan för att man tappade röster.

När S inte längre är det trovärdigaste regeringsunderlaget så åker även deras sjuka stödpartier på strykt.
S började väl på allvar samarbeta med Mp och det är döden för vilket parti som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback