• 1
  • 2
2019-05-16, 21:50
Medlem
Mina katter gillar havremjölk och det innehåller ju fiber, protein, b12 och d-vitamin vilket är nyttigt.
Är detta ett billigare alternativ av kattmjölk eller innehåller havremjölk något som är dåligt för katter?
Citera
2019-05-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av athia
Mina katter gillar havremjölk och det innehåller ju fiber, protein, b12 och d-vitamin vilket är nyttigt.
Är detta ett billigare alternativ av kattmjölk eller innehåller havremjölk något som är dåligt för katter?

Vet ej. Hade en katt som gillade äta upptinad grönsaksblandning. De har väl olika smak precis som människor. Kattmjölk? Menar du komjölk?
Citera
2019-05-16, 21:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vad är 'kattmjölk'?
Katter ska inte ha komjölk, http://veterinaren.nu/fragelada/besv...jolk-till-katt
Har du katt och känner inte till detta?
Skrämmande ...
Citera
2019-05-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad är 'kattmjölk'?
Katter ska inte ha komjölk, http://veterinaren.nu/fragelada/besv...jolk-till-katt
Har du katt och känner inte till detta?
Skrämmande ...

Med kattmjölk menar jag ej komjölk utan såndär speciell mjölk för katter man kan köpa på affären.. utan laktos.

Självfallet vet jag att katter ej ska ha komjölk!
Citera
2019-05-16, 22:26
Medlem
Havremjölk lär ju innehålla socker? Och havregryn innehåller väl kolhydrater som i sin tur kan brytas ned till glukos (socker). Jag hade iaf inte gett min katt något med socker då jag tror att djur kan få karies.
Citera
2019-05-16, 22:26
Medlem
note-its avatar
Citat:
Med kattmjölk menar jag ej komjölk utan såndär speciell mjölk för katter man kan köpa på affären.. utan laktos.

Självfallet vet jag att katter ej ska ha komjölk!
Ge katten vanligt vatten bara. Det räcker.
Citera
2019-05-16, 22:35
Bannlyst
Citat:

Det låter inte så bra, men hur lite rör det sig om?

Som marangzviss sa så handlar det väl mest om sockerarter som är ett stort problem för katter.
Citera
2019-05-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Det låter inte så bra, men hur lite rör det sig om?

Som marangzviss sa så handlar det väl mest om sockerarter som är ett stort problem för katter.

Ah jag förstår. Jag har bara gett en skvätt när jag själv dricker det så det är nog lugnt

Får vara försiktig med det där då
Citera
2019-05-16, 23:01
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Egentligen ska katten bara ha vatten, då mår kattens mage bäst.

Bara för att katten gillar något betyder ju inte det att det är nyttigt och bra.
Citera
2019-05-16, 23:11
Medlem
Krusensnorres avatar
Vatten är bäst, men en skvätt då och då kommer den inte dö utav. Ger min hund mjölk då och då, även om det inte ska vara bra för dem. Han gillar det och det har gått i 10 år utan några problem. Vet även att bondkatter ofta får lite mjölk direkt från kossan under mjölkningen. Det är inte hälsosamt direkt, men ej farligt i små mängder.
Citera
2019-05-16, 23:38
Medlem
Magnituds avatar
Inge bra, komjölk kan man ge lite av
Citera
2019-05-17, 00:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Man ska inte ge katter mjölk över huvud taget. De är oftast laktosintoleranta, vilket ger magknip och det vet vi, men märker inte mycket av eftersom katter maskerar smärta effektivt.

Vill man ge mjölkprodukter, av nån anledning, rekommenderar jag laktosfritt, creme fraiche eller grädde utspätt med vatten. Osaltat smör är också ok. Animaliskt ska det vara.

Havremjölk innehåller visserligen protein, men det är vegetabiliskt och det kan katter inte tillgodogöra sig på ett bra vis. Det belastar njurarna. Skippa det.

Ge katten vatten att dricka eller något av de animaliska alternativen ovan.

Kattmjölk är en bluffprodukt som spelar på missuppfattningen att katter ska ha mjölk, köp inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in