2019-05-15, 13:35
Medlem
Det är så uppenbart att Windows motarbetar konkurrerande appar. När jag klickar på sök-ikonen och börjar skriva så dyker vissa program upp redan när man skriver en bokstav. Till exempel om jag skriver "E" så dyker "Microsoft Edge" upp. Men om jag ska söka efter Chrome så räcker det inte med att skriva in "C"... inte "CH"... ja, inte ens "CHROM".... Utan jag måste skriva in HELA, alltså "Chrome" för att hitta Chrome.

Jag är intresserad av att diskutera om det är fler som noterat liknande saker - som kanske också stör sig på detta? Men jag vill också veta om det finns något man kan göra för att det ska bli lättare att söka efter program - som i det här fallet att Chrome borde dyka upp som förslag redan när man skrivit "C" i sökfältet.
Citera
2019-05-15, 13:42
Medlem
BigFatCones avatar
Det är inget som jag har noterat i alla fall och då jobbar jag med att ordna trilskande datorer.

För att få fram Edge så var jag tvungen att skriva edg.
Citera
2019-05-15, 13:46
Medlem
GunnarSparrs avatar
Har Win10 och här hittar jag Chrome utan behöva skriva hela namnet. Var tvungen att testa om det stämde. Skrev "cro" då kom det upp. Edge kom upp efter skrivet "ed".
Citera
2019-05-15, 13:51
Medlem
RingInteSnutens avatar
Det har ju att göra med hur många applicationer du har installerat.
Min stationära Win 10 maskin har väldigt lite installerat så för mig räcker det att skriva c och den hittar chrome.

På min arbetsdator har jag betydligt mer, och där räcker det med att skriva c för att chrome ska dyka upp.
Citera
2019-05-15, 13:54
Medlem
Det beror nog på hur ofta man använder appen i fråga, jag använder bara chrome och den kom direkt på både 'c' och 'g', jag använder aldrig edge och fick skriva 'ed' innan den syntes.

men... VLC måste jag skriva ut helt trots att jag använder den flera gånger om dagen, ser all film och tv med vlc.
Citera
2019-05-15, 13:55
Medlem
skriver jag G så kommer Google Chrome upp
skriver jag Ch så kommer Chrome upp (inte med endast C)
skriver jag E så kommer Internet explorer överst, Edge som trea
Skriver jag M så kommer Edge överst (Microsoft Edge)

inga konstigheter där.
Citera
2019-05-15, 14:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det beror nog på hur ofta man använder appen i fråga, jag använder bara chrome och den kom direkt på både 'c' och 'g', jag använder aldrig edge och fick skriva 'ed' innan den syntes.

men... VLC måste jag skriva ut helt trots att jag använder den flera gånger om dagen, ser all film och tv med vlc.
Förmodligen för att VLC bara är tre tecken.
Citera
2019-05-15, 15:16
Medlem
M ger Edge
E ger Edge
Google ger inget resultat
C ger kommandotolken
Chrom ger inget resultat
Chrome ger Chrome
V ger inget resultat
Vl ger VLC

Jag kan säga att jag aldrig använder Edge, så det kan inte vara (enbart) det som styr vad som hittas i sökningen. Det måste väl ändå gå att indexera eller ställa in på något sätt vad som ska hittas hur?
Citera
2019-05-15, 15:55
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
M ger Edge
E ger Edge
Google ger inget resultat
C ger kommandotolken
Chrom ger inget resultat
Chrome ger Chrome
V ger inget resultat
Vl ger VLC

Jag kan säga att jag aldrig använder Edge, så det kan inte vara (enbart) det som styr vad som hittas i sökningen. Det måste väl ändå gå att indexera eller ställa in på något sätt vad som ska hittas hur?
Edge är med som standard i startmenyn med stora ikoner, har du inte ändra den så kommer Edge fram direkt oavsett om du använder Edge eller ej.

Jag får fram VLC genom bara skriva v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in