2019-05-15, 11:00
Medlem
Hegamons avatar
En sådan här vanlig skåpbil med plåtsidor, jag vet ej om den har självbärande kaross:
http://heavycherry.com/imgs/a/c/g/k/...2002_1_lgw.jpg

Jag skulle behöva såga upp ett hål i taket där lastutrymmet är. Ungefär 1.8 meter i bilens färdriktning och ca 90 cm brett. Alltså går det utan att förstöra hela bilen? Att vägegenskaper går åt helsike eller att bilen riskerar att falla samman?

Skulle behöva öppna upp taket i bland och tänkte lägga den avsågade takbiten ovanpå så ingen lär se jättemycket iaf att det finns ett hål i taket om dom inte tittar noga.

Olagligt, trafikfarligt, input tack!
Citera
2019-05-15, 11:03
Medlem
Skrattgrabbens avatar
olagligt, ja - trafikfarligt, nej! Jävligt rolig ide, svar ja!
kapa hela jävla taket med en vinkelslip, tänk på att fila kanterna efteråt
Citera
2019-05-15, 11:05
Medlem
Sooks avatar
Knappast olagligt eller trafikfarligt på något sätt om du gör det hyfsat proffsigt. Däremot lär du ju sätta dit nån sorts taklucka så det inte regnar in. Du kan ju inte använda den avsågade delen till nåt.

Edit: såg storleken nu, backar lite på om det är lagligt eller trafiksäkert.
Senast redigerad av Sook 2019-05-15 kl. 11:07.
Citera
2019-05-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En sådan här vanlig skåpbil med plåtsidor, jag vet ej om den har självbärande kaross:
http://heavycherry.com/imgs/a/c/g/k/...2002_1_lgw.jpg

Jag skulle behöva såga upp ett hål i taket där lastutrymmet är. Ungefär 1.8 meter i bilens färdriktning och ca 90 cm brett. Alltså går det utan att förstöra hela bilen? Att vägegenskaper går åt helsike eller att bilen riskerar att falla samman?

Skulle behöva öppna upp taket i bland och tänkte lägga den avsågade takbiten ovanpå så ingen lär se jättemycket iaf att det finns ett hål i taket om dom inte tittar noga.

Olagligt, trafikfarligt, input tack!

Nu vet jag inte vad du tänk köra, men en bil med flak är inget alternativ?
Citera
2019-05-15, 11:32
Medlem
Megaforces avatar
Problemet är att många bilar har en veckad X-balk på taket för att det inte skall tryckas in för lätt. Den är inte helt lätt att såga igenom. På skåpbilar med naket lastrum så ser man tydligt hur taket är uppbyggt. Om man skär upp en öppning så bör man bygga en svetsad ram runt öppningen för att bibehålla stabiliteten.
Citera
2019-05-15, 16:15
Medlem
PeterNosters avatar
Bilder på Peugeot Expert Camping kanske kan ge inspiration:

https://www.google.com/search?rlz=1C...bJFKXLW9PA7vM:
Citera
2019-05-15, 16:25
Medlem
Gaydars avatar
Alla europeiska skåpbilar /vanliga kärnfamiljebilar har självbärande kaross sen tidigt 60-tal!

En och annan obskyr brittisk sportbil - räknas knappast.
Citera
2019-05-15, 16:46
Medlem
Gaydars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaydar
Alla europeiska skåpbilar /vanliga kärnfamiljebilar har självbärande kaross sen tidigt 60-tal!

En och annan obskyr brittisk sportbil - räknas knappast.

Amerikanska Lincoln Continental var först ut på den amerikanska marknaden med den europeiska "nymodigheten med sjävbärande= avsaknad av ram 1958.

Har ägt en sån - cabb givetvis
plåttjockleken i golvet/sidobalkarna på den 5,8 meter långa ekipaget var 5 mm i golvplåten och 7 mm i förstärkningar/sidobalkar. Ingen omedelbar risk för genomrostning eller behov av S.k europeisk "rostgaranti precis

Sågar man ut taket på en europeisk bil idag med fisiga 0,5 mm plåttjocklek i karossen så får man nog ta smällen med att hela skiten nog viker sig- som en råttfälla.. Just my2P

Iaf. Lycka till. Det lär behövas.
Citera
2019-05-15, 18:51
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bilder på Peugeot Expert Camping kanske kan ge inspiration:

https://www.google.com/search?rlz=1C...bJFKXLW9PA7vM:

Precis, du har förstått. Jag vill bygga en stealth-camper.

Det finns såklart större bilar med ståhöjd invändigt. Men jag försöker göra avvägning mellan ekonomi och parkeringsmöjlighet och smidighet i trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Nu vet jag inte vad du tänk köra, men en bil med flak är inget alternativ?

Jag tänkte köra mig själv. Nu skrattar vi inte här! Om det är runt 1.8 meter högt till tak kan jag stå där. När jag ringer, dricker kaffe eller vad jag nu tänkt göra invändigt i bilen.

Det är 141 invändigt nu och jag planerar bygga en ram i byggskiva som jag kan skjuta uppåt vid behov så jag ökat talhöjden invändigt med ca 4 dm. Alltså 141 cm + 40 ca = 181 cm = Jag ryms där. Jag vill kunna fälla ner/in den här överbyggnaden jag tänkt bygga. Då jag inte vill se ut som någon som campar utan vara relativt mycket stealth. Alltid någon som pillar och kan tänkas hålla på nattetid, klaga etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaydar
Iaf. Lycka till. Det lär behövas.

Ja, tack.
Det måste nog inte vara ett hål på 1.8 x 0.9 meter i taket, mindre än så kan funka. Men inte mycket mindre hål än så. För jag vill kunna ta ett par steg invändigt också.

Jag, hade en liten Renault Traffic tidigare, högskåp 1990 1.85 meter invändigt. Men dom växer inte på träd längre. Fördelen med Peugeot Express 2002 är att den är ungefär som en personbil i stadstrafik. Parkeringsvänlig och allt.
Senast redigerad av Hegamon 2019-05-15 kl. 19:40.
Citera
2019-05-15, 19:12
Medlem
Takhöjt några bilar genom åren och åker fortfarande med en av dem, gör det permanent och snyggt alla former av hisstak har för många nackdelar. Bilar med dropplist är enklast ett snitt en bit ovanför punkta dit plåtremsor som sen kittas färdigt ner i dropplisten gamla taket kapas ner och återanvänds, förstyvningar görs som samtidigt fungerar att fästa nya innertaket, hyllor mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in