• 1
  • 2
2019-05-14, 14:02
Medlem
Har ingen batteriladdare eller liknande men tänker att det går bra att ta ut bilen för att köra ibland så batteriet laddas upp. Hur länge kan den stå och hur långt behöver jag köra så batteriet inte laddas ur?
Citera
2019-05-14, 14:23
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Har ingen batteriladdare eller liknande men tänker att det går bra att ta ut bilen för att köra ibland så batteriet laddas upp. Hur länge kan den stå och hur långt behöver jag köra så batteriet inte laddas ur?

Det du beskriver funkar inte.

Köp en smart batteriladdare hos exempelvis Jula (300 pengar) o ladda minst varannan månad.
Citera
2019-05-14, 15:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Det du beskriver funkar inte.

Köp en smart batteriladdare hos exempelvis Jula (300 pengar) o ladda minst varannan månad.

Hur menar du funkar inte? Varför skulle en batteriladdare som drivs av vägguttaget vara annorlunda än generatorn i bilen?
Citera
2019-05-14, 15:33
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur menar du funkar inte? Varför skulle en batteriladdare som drivs av vägguttaget vara annorlunda än generatorn i bilen?

Jag menar att det är mycket billigare att använda en smart batteriladdare än att köra bilen långa sträckor bara för att ladda batteriet.
Citera
2019-05-14, 15:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Beror helt på batteriets skick.

Ett bra batteri kan klara månader.
Citera
2019-05-14, 15:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag menar att det är mycket billigare att använda en smart batteriladdare än att köra bilen långa sträckor bara för att ladda batteriet.

Det är något annat än "funkar inte". Men jag håller med om att det helt klart lönar sig att ladda istället för att köra bilen "baföratt". Däremot finns det ju mer än bara batteriet som mår bra av "motion".

Till TS - häkta av batteriet när bilen står stilla, föreslår jag. Då håller det laddningen längre.
Citera
2019-05-14, 15:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det blir för det första billigare i längden... Att köra 1 timme för att ladda batteriet kostar ca 100 kr bara i bensinkostnad.
Citera
2019-05-14, 15:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Till TS - häkta av batteriet när bilen står stilla, föreslår jag. Då håller det laddningen längre.
Att "häkta" av batteriet när bilen står stilla är inte att rekommendera, bilens elektronik kan ta skada av det och alla system tappar minnet och måste synkronisera om sig när strömmen kommer tillbaka.
Citera
2019-05-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Att "häkta" av batteriet när bilen står stilla är inte att rekommendera, bilens elektronik kan ta skada av det och alla system tappar minnet och måste synkronisera om sig när strömmen kommer tillbaka.

Han har ju inte sagt vad för bil han har. Jag kopplar då av batteriet på en av mina bilar under vinterhalvåret utan att någon elektronik eller (obefintliga) system tar skada
Citera
2019-05-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

ibland hör man dumma grejer men vissa tar ändå priset.
Citera
2019-05-14, 16:36
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Det är något annat än "funkar inte". Men jag håller med om att det helt klart lönar sig att ladda istället för att köra bilen "baföratt". Däremot finns det ju mer än bara batteriet som mår bra av "motion".

Nja, det tar kanske 30 minuter av körning innan ett batteri som varit i vila under en längre tid börjar att laddas på riktigt.

Låt batteriet sitta kvar i bilen men häkta givetvis av en pol (minuspolen förslagsvis) innan laddning påbörjas med den smarta laddaren. Osmarta laddare förstör batteriet om det överladdas.

Motionera bilen kanske var tredje vecka o kör på låg växel med full gas samtidigt som farten regleras med bromspedalen. Rosten på bromsskivorna bränns då effektivt bort. Ha torrbollar i bilen så möglar det inte.
Citera
2019-05-14, 16:38
Medlem
Citat:
Beror helt på vilken bil du har. Vilka strömkrävande komponenter som finns. Batteriets styrka samt kondition.
Min numer skrotade Peugeot hade en dum konstruktion. Alla Franska bilar har dumma konstruktioner till skillnad mot Volvon jag i dag bytte säkring på. Det var en bra konstruktion som bara krävde att jag tog bort en panel med tre stjärnskruv samt en torx för att sedan ligga på marken med aktobatiska övningar.
Men denna dumma konstruktion var en klämma runt batteripolen som när med en expander. O. Du installerar något liknande så kan du lossa minuskabeln med ett tumgrepp.
En korkad lösning som gör det enkelt.
Ett urkopplat batteri håller i flera år.
Citat:
Eller så låter man bilen dö för att skrämma igång den med startkablar när den ska brukas.
Mitt vintervrak sög ut batteriet pga att den trasiga bakrutetorkaren var i körläge samt att bilen bara användes en kort sträcka till o från jobb.
Nu pratar vi en Focus runt millenieskiftet.
Det jag gjorde var att veckohandla en kvart från hemmet o när jag kom hem så var batteriet fulladdat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in