Citat:
Ursprungligen postat av
kaboom1
Har ingen batteriladdare eller liknande men tänker att det går bra att ta ut bilen för att köra ibland så batteriet laddas upp. Hur länge kan den stå och hur långt behöver jag köra så batteriet inte laddas ur?
Beror helt på vilken bil du har. Vilka strömkrävande komponenter som finns. Batteriets styrka samt kondition.
Min numer skrotade Peugeot hade en dum konstruktion. Alla Franska bilar har dumma konstruktioner till skillnad mot Volvon jag i dag bytte säkring på. Det var en bra konstruktion som bara krävde att jag tog bort en panel med tre stjärnskruv samt en torx för att sedan ligga på marken med aktobatiska övningar.
Men denna dumma konstruktion var en klämma runt batteripolen som när med en expander. O. Du installerar något liknande så kan du lossa minuskabeln med ett tumgrepp.
En korkad lösning som gör det enkelt.
Ett urkopplat batteri håller i flera år.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeepThroat007
Jag menar att det är mycket billigare att använda en smart batteriladdare än att köra bilen långa sträckor bara för att ladda batteriet.
Eller så låter man bilen dö för att skrämma igång den med startkablar när den ska brukas.
Mitt vintervrak sög ut batteriet pga att den trasiga bakrutetorkaren var i körläge samt att bilen bara användes en kort sträcka till o från jobb.
Nu pratar vi en Focus runt millenieskiftet.
Det jag gjorde var att veckohandla en kvart från hemmet o när jag kom hem så var batteriet fulladdat.