• 1
  • 2
2019-05-12, 18:40
Medlem
Som f har missat, s har upproret mot bensinpriset kommit till Sverige (frmodligen frn Gula vstarna i Frankrike). Detta r en rak motsttning till Gretas skolstrejk fr klimatet och de som avstr att flyga fr klimatet.

En vldigt stor motsttning i samhllet allts. Hur ska det hr sluta? Jag har inte stt ngra spnningar mellan de tv rrelserna, men det r uppenbart att de r motsttningar.

Vinner bensinupproret mot klimatkmparna?
Citera
2019-05-12, 18:47
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Som f har missat, s har upproret mot bensinpriset kommit till Sverige (frmodligen frn Gula vstarna i Frankrike). Detta r en rak motsttning till Gretas skolstrejk fr klimatet och de som avstr att flyga fr klimatet.

En vldigt stor motsttning i samhllet allts. Hur ska det hr sluta? Jag har inte stt ngra spnningar mellan de tv rrelserna, men det r uppenbart att de r motsttningar.

Mirakelbarnet Greta kanske kan demonstrera mot bensinupproret? Och stoppa alla demonstrationer och upplopp, till och med i Frankrike.
Citera
2019-05-12, 18:51
Medlem
Personligen upplever jag att klimatpolitik har vldigt svagt folkligt std. Se bara hur sm Miljpartiet r. Jag upplever att det r fler som vill ha lgre bensinpris, eller s r de bara mer hgljudda. Men 450.000 i en facebook-grupp r inte f.
Citera
2019-05-12, 18:52
Medlem
Media har inte tagit stllning. Media kan inte ta stllning riktigt nnu.
Media skiter i milj och klimat, men hittills har det slt bra. F se vilken kundgrupp r starkast, vem som genererar flest klick.

Kombinationen med allt svagare offentlig ekonomi, allt smre service och yrvaket uppvaknande rstboskap kan tyvrr leda till att ven svenska politiker struntar i miljn.
Till exempel str Miljpartiet bergfast bakom regeringens budget, som aktivt stdjer anlggningen av fler och nya regionala flygplatser i Sverige. Vad tror ni? Gr man det av miljskl?
Citera
2019-05-12, 18:58
Medlem
Koddmongots avatar
Citat:
Personligen upplever jag att klimatpolitik har vldigt svagt folkligt std. Se bara hur sm Miljpartiet r. Jag upplever att det r fler som vill ha lgre bensinpris, eller s r de bara mer hgljudda. Men 450.000 i en facebook-grupp r inte f.
Detsamma. Det r troligtvis till 99% lattesrplande stockholmare som ker tunnelbana till Robert Aschbergs orgier som har "flygskam" och rstade p Miljpartiet.
Citera
2019-05-12, 18:58
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Det r frst 2019 som klimatmedvetenhet brjat ta sprng, s att hnvisa till MP, som dessutom inte r ett srskilt bra parti gllande klimatet, blir lite fel.

430.000 medlemmar (drikring) str det p Facebook nu. Frutsatt att det inte finns fejkanvndare (vilket r ltt att gra nu fr tiden) r det vl en skaplig mngd. Ca: 4% av befolkningen nd.

Jag tror dremot att regeringen inte kommer rubba sig i frgan, utan snarare frska infra den dr nya skatten som kar priset. Problemet med svenskar r att de inte tar till hrda tag. De sger en sak, men s lnge det "gr" s r det inte som om man rstar fram helt nya partier. SD r undantaget, och de frsker nu desperat med populism att fnga vljare frn upproret.
Citera
2019-05-12, 19:03
Medlem
Som jag ser det kommer rrelsen mot det hjda bensinpriset ndvndigtvis inte saboteras av media utan av typer som kommer pst att bensinpriset r "hur rimligt som helst" och att det inte har "ngra som inverkningar p deras ekonomi". Tyvrr kommer vi se en hel del typer som vill framst som rika som kommer se det som ett tillflle att frska frljliga oss andra. Jag har redan sett det i andra trdar. Effekten blir att man blir stmplad som fattiglapp ifall man r emot hjda bensinpriser. Det kommer avskrcka en hel del tyvrr.
Citera
2019-05-12, 21:47
Medlem
Om priset p brnsle skulle vara lgre s skulle svenska folket ha mer pengar till att kpa ekologisk och lokalodlad mat!

Undra nr tv upproret startar! Jag menar vi i Sverige borde ha en hg skatt p TV apparater fr att minska antalet som sitter och frslappas framfr tvn. Fr folkhlsans skull!... Haha 😂!
Citera
2019-05-12, 21:52
Avstngd
Aprop "miljvnliga" elbilar (och ven hybridbilar): https://teknikensvarld.se/ny-elbil-s...sinbil-303747/

Senast redigerad av HepCat-X 2019-05-12 kl. 21:59.
Citera
2019-05-12, 22:20
Medlem
Bensinupproret, innebr det att man vgrar kra bil, eller vad handlar det om rent konkret?
Citera
2019-05-12, 23:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Bensinupproret vxer och vxer och har snart en halv miljon medlemmar.

Demonstarationer planeras p fredag i 12 stder.
P aftonbladets hemsida stlldes frgan om bensinpriset var fr hgt, - 90% svarade att bensinen r fr dyr.

Folket har helt enklet ftt nog.
Det r nya tider nu.

Media och politiker p vnsterkanten har levt i sin egen vrld allt fr lnge, nu kommer verkligheten ikapp och det lr bli ett hrt och brutalt uppvaknade.

2022 fr en (liberalkonservativ) hgerregering, och d blir vi ocks av med mycket symbolpolitik och allmnt trams.
Citera
2019-05-12, 23:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Klimattramset r en mediagrej, det r inget som r av intresse fr de flesta.
Miljpartiet ligger och pendlar p 4%-sprren, bensinupproret har snart en halv miljon medlemmar!
Hade vi startat ett "Bilparti" s hade vi ftt fler rster n MP vid nsta val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in