Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-12, 18:40
Medlem
Som få har missat, så har upproret mot bensinpriset kommit till Sverige (förmodligen från Gula västarna i Frankrike). Detta är en rak motsättning till Gretas skolstrejk för klimatet och de som avstår att flyga för klimatet.

En väldigt stor motsättning i samhället alltså. Hur ska det här sluta? Jag har inte sätt några spänningar mellan de två rörelserna, men det är uppenbart att de är motsättningar.

Vinner bensinupproret mot klimatkämparna?
Citera
2019-05-12, 18:47
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Som få har missat, så har upproret mot bensinpriset kommit till Sverige (förmodligen från Gula västarna i Frankrike). Detta är en rak motsättning till Gretas skolstrejk för klimatet och de som avstår att flyga för klimatet.

En väldigt stor motsättning i samhället alltså. Hur ska det här sluta? Jag har inte sätt några spänningar mellan de två rörelserna, men det är uppenbart att de är motsättningar.

Mirakelbarnet Greta kanske kan demonstrera mot bensinupproret? Och stoppa alla demonstrationer och upplopp, till och med i Frankrike.
Citera
2019-05-12, 18:51
Medlem
Personligen upplever jag att klimatpolitik har väldigt svagt folkligt stöd. Se bara hur små Miljöpartiet är. Jag upplever att det är fler som vill ha lägre bensinpris, eller så är de bara mer högljudda. Men 450.000 i en facebook-grupp är inte få.
Citera
2019-05-12, 18:52
Medlem
Media har inte tagit ställning. Media kan inte ta ställning riktigt ännu.
Media skiter i miljö och klimat, men hittills har det sålt bra. Få se vilken kundgrupp är starkast, vem som genererar flest klick.

Kombinationen med allt svagare offentlig ekonomi, allt sämre service och yrvaket uppvaknande röstboskap kan tyvärr leda till att även svenska politiker struntar i miljön.
Till exempel står Miljöpartiet bergfast bakom regeringens budget, som aktivt stödjer anläggningen av fler och nya regionala flygplatser i Sverige. Vad tror ni? Gör man det av miljöskäl?
Citera
2019-05-12, 18:58
Medlem
Koddmongots avatar
Citat:
Personligen upplever jag att klimatpolitik har väldigt svagt folkligt stöd. Se bara hur små Miljöpartiet är. Jag upplever att det är fler som vill ha lägre bensinpris, eller så är de bara mer högljudda. Men 450.000 i en facebook-grupp är inte få.
Detsamma. Det är troligtvis till 99% lattesörplande stockholmare som åker tunnelbana till Robert Aschbergs orgier som har "flygskam" och röstade på Miljöpartiet.
Citera
2019-05-12, 18:58
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Det är först 2019 som klimatmedvetenhet börjat ta språng, så att hänvisa till MP, som dessutom inte är ett särskilt bra parti gällande klimatet, blir lite fel.

430.000 medlemmar (därikring) står det på Facebook nu. Förutsatt att det inte finns fejkanvändare (vilket är lätt att göra nu för tiden) är det väl en skaplig mängd. Ca: 4% av befolkningen ändå.

Jag tror däremot att regeringen inte kommer rubba sig i frågan, utan snarare försöka införa den där nya skatten som ökar priset. Problemet med svenskar är att de inte tar till hårda tag. De säger en sak, men så länge det "går" så är det inte som om man röstar fram helt nya partier. SD är undantaget, och de försöker nu desperat med populism att fånga väljare från upproret.
Citera
2019-05-12, 19:03
Medlem
Som jag ser det kommer rörelsen mot det höjda bensinpriset nödvändigtvis inte saboteras av media utan av typer som kommer påstå att bensinpriset är "hur rimligt som helst" och att det inte har "några som inverkningar på deras ekonomi". Tyvärr kommer vi se en hel del typer som vill framstå som rika som kommer se det som ett tillfälle att försöka förlöjliga oss andra. Jag har redan sett det i andra trådar. Effekten blir att man blir stämplad som fattiglapp ifall man är emot höjda bensinpriser. Det kommer avskräcka en hel del tyvärr.
Citera
2019-05-12, 21:47
Medlem
Om priset på bränsle skulle vara lägre så skulle svenska folket ha mer pengar till att köpa ekologisk och lokalodlad mat!

Undra när tv upproret startar! Jag menar vi i Sverige borde ha en hög skatt på TV apparater för att minska antalet som sitter och förslappas framför tvn. För folkhälsans skull!... Haha 😂!
Citera
2019-05-12, 21:52
Medlem
Apropå "miljövänliga" elbilar (och även hybridbilar): https://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

Senast redigerad av HepCat-X 2019-05-12 kl. 21:59.
Citera
2019-05-12, 22:20
Medlem
Bensinupproret, innebär det att man vägrar köra bil, eller vad handlar det om rent konkret?
Citera
2019-05-12, 23:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Bensinupproret växer och växer och har snart en halv miljon medlemmar.

Demonstarationer planeras på fredag i 12 städer.
På aftonbladets hemsida ställdes frågan om bensinpriset var för högt, - 90% svarade att bensinen är för dyr.

Folket har helt enklet fått nog.
Det är nya tider nu.

Media och politiker på vänsterkanten har levt i sin egen värld allt för länge, nu kommer verkligheten ikapp och det lär bli ett hårt och brutalt uppvaknade.

2022 får en (liberalkonservativ) högerregering, och då blir vi också av med mycket symbolpolitik och allmänt trams.
Citera
2019-05-12, 23:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Klimattramset är en mediagrej, det är inget som är av intresse för de flesta.
Miljöpartiet ligger och pendlar på 4%-spärren, bensinupproret har snart en halv miljon medlemmar!
Hade vi startat ett "Bilparti" så hade vi fått fler röster än MP vid nästa val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in