Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-12, 18:12
  #1
Medlem
Franke88s avatar
Jag flyttar ofta runt p.g.a. mitt jobb men tänkte stanna i Sverige i ett halvår för att ta jägarexamen. Jag undrar, gäller denna ifall jag åker och bosätter mig i ett annat EU land senare? Kan jag t.ex. åka till Skottland och ta med mina vapen och jaga där också eller behöver jag vara medborgare i dessa andra länder?
Citera
2019-05-12, 18:31
  #2
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Jag flyttar ofta runt p.g.a. mitt jobb men tänkte stanna i Sverige i ett halvår för att ta jägarexamen. Jag undrar, gäller denna ifall jag åker och bosätter mig i ett annat EU land senare? Kan jag t.ex. åka till Skottland och ta med mina vapen och jaga där också eller behöver jag vara medborgare i dessa andra länder?


Om du ändrar rubriken till "jägarexamen" så blir det lättare att förstå.
Citera
2019-05-12, 18:32
  #3
Medlem
xposures avatar
Intressant tråd!

Vet iaf att det inte är några större problem med grannländerna att flytta och ha en giltig licens.
Finns kunnigare gällande detta så inväntar även jag svar!
Citera
2019-05-12, 18:35
  #4
Medlem
Nej

För att åka till Skottland med dina svenskregistrerade bössor behöver du ett europeiskt vapenpass. Det är egentligen inget märkvärdigt, utan något du ansöker om när du ska resa med vapen.

Ska du däremot jaga (på egen hand) i Skottland, behöver du deras motsvarighet till jägarexamen. Ska du också inneha vapen i landet, alltså förvara dom under längre tid än vad vapenpasset tillåter, behöver du också deras motsvarighet till vapenlicens.
Citera
2019-05-20, 09:36
  #5
Medlem
B-B-B-Badgers avatar
I Tyskland får du jaga som gäst med svensk jägarexamen (dessutom måste du lösa ett jaktkort för utländska gästjägare). Är du bosatt i Tyskland måste du ta tysk jägarexamen för att få jaga.
Citera
2019-06-30, 14:00
  #6
Moderator
vfs avatar
Rubrik justerad, bytte jägarlicens mot jägarexamen/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback