2020-06-01, 10:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsan373
Blev fel länk!

https://www.expressen.se/tv/ditv/har...oin-se-filmen/
Länken verkar visa på något om ett helt annat ämne, om Onecoin.
Citera
2020-06-02, 13:03
Medlem
För den som vill läsa information så är det bara att läsa alla kommentarer under följande länk

https://behindmlm.com/mlm-reviews/cr...estment-fraud/

Friskt diskuterande - och fortfarande är det klappmongon som hävdar att Crowd1 är legitimt.

#183 är speciellt intressant...

Det gäller Lars Johan Staël - som var presenterad som CEO för företaget Bluff å Båg AB
22 Januari 2020 - men nu bortplockad (Självmant eller sparken?) den 10 Mars...

"opentenea.com/IMPACT+CROWD+TECHNOLOGY+SL/empresas/MADRID/MADRID/empresa?empresa=2764976"
Citera
2020-06-22, 21:40
Medlem
Aigiss avatar
Artikel i SvD idag. Hoppas fler slipper bli blåsta.

Citat:
Han lovar att hjälpa miljoner afrikaner ur fattigdom med sitt nya techbolag – men de får betala för att komma in. SvD och Breakit inleder i dag en granskning av Crowd1, säljpyramiden med it-ikonen Johan Staël von Holstein som frontfigur.

https://www.svd.se/it-ikonens-nya-st...tt-pyramidspel
Citera
2020-06-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Artikel i SvD idag. Hoppas fler slipper bli blåsta.

https://www.svd.se/it-ikonens-nya-st...tt-pyramidspel

Artikeln är bakom en betalvägg
Kan du skriva ut den här?
Kom över en annan artikel om när Johan Staël von Holstein skulle sälja sitt bolag icon medialab men enligt Johan så sprack affären enbart för att Peter Wahlbeck drog ett dåligt skämt kvällen innan dom skulle skriva på.
Någon som tror på den förklaringen? 🤣
Citera
2020-06-23, 09:07
Medlem
kulturstofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hans.greta
Artikeln är bakom en betalvägg
Kan du skriva ut den här?

Här kan du läsa hela artikeln.
Citera
2020-06-23, 12:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Det räcker med att se bilder av de slemmiga typerna bakom Crowd1 för att dra öronen åt sig! Alla pyramidspelsvarningsklockor ljuder samtidigt här!

Var är det för desperata/korkade/naiva/valfritt/ idioter som går på detta?!
Citera
2020-06-23, 12:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schystaraa
Skillnaden är väl att det inte är pyramidspel va? Men självklart är det ju förenat med risker

Nähä! Vad är ett pyramidspel då om inte detta är det?
Senast redigerad av Ringhals3 2020-06-23 kl. 12:20.
Citera
2020-06-23, 20:57
Medlem
Tercios avatar
Flera extremt kritiska artiklar om detta i svd idag.

Hur dum får man bli? Ett helt gäng skummisar med yrkeskriminelle ärkeskummisen Johan Stael von Holstein i spetsen, där mer eller mindre alla varit inblandade i pyramidspel tidigare. Vad kan gå fel?

Trist att folk går på sånt här. :/
Senast redigerad av Tercio 2020-06-23 kl. 21:06.
Citera
2020-06-23, 21:36
Medlem
Från https://www.svd.se/utdelningen-blev-...tt-pyramidspel

Fembarnspappan Jimmy Selander var full av förväntan när han tittade på sin skärm. Crowd1 hade marknadsfört den 15 juni som ett ”historiskt datum”. För första gången skulle Jimmy Selander, precis som så många andra som köpt in sig, få utdelning på sina ”Crowd1 rewards” – en slags intern valuta som ska ge en del av framtida vinster.

När Jimmy Selander såg siffrorna på skärmen blev han besviken.

– Jag fick bara 15 kronor, säger han.

Jimmy Selander är 40 år, bor i Sandviken och är för närvarande arbetslös. Han fick kännedom om Crowd1 via en bekant för ungefär ett år sedan. Då lät företagets bonussystem, där medlemmarna lovades en del av framtida vinster, väldigt bra.

Nu tror Jimmy Selander att han har gått på en nit.

– Jag tror mer och mer att det är ett pyramidspel, att de som startade det tjänar multum.

Jimmy Selander var inte ensam om att bli besviken den där dagen i mitten på juni.

I chattgrupper på Whatsapp och i slutna Facebook-grupper vädrade människor runt om i världen sin frustration efter den 15 juni. Folk visade skärmdumpar på sina utdelningar. I många fall rörde det sig om mindre än en euro.

I en av de svenska Crowd1-grupperna på Facebook skrev administratören att han ville sälja sina ”Crowd1 rewards.” Han hade tidigare lockat ett flertal människor till Crowd1.

– Det är jättemånga som är besvikna. Det är något som inte står rätt till här, och därför har jag tagit beslutet att dra mig ur, säger mannen som vill vara anonym.

SvD har varit i kontakt med flera personer runt om i världen som berättar att de känner sig lurade. Även de misstänker att de enda som tjänar pengar på Crowd1 är ledarna långt upp i organisationen, samt Crowd1:s grundare. Utifrån sett ser Crowd1 ut att ha formen av en pyramidstruktur, där intäkterna sväller ju fler lager av nya säljare du har under dig.

En av kritikerna är en 19-årig kille från Filippinerna. Han vill inte framträda med namn, men berättar på telefon för SvD om hur han lånade pengar för att köpa ett Crowd1-paket för 99 euro. Sedan började han värva in kompisar från sin skola och fick 125 euro i bonus.

Jag blev väldigt besviken. Jag har lovat mina vänner att jag ska betala tillbaka.
Han berättade för vännerna om hur Crowd1:s lokala ledare har kunnat köpa bilar och hus tack vare sina nya inkomster.

Många i hans hemort har gått med. Den 15 juni fick 19-åringen en utbetalning på 0,4 euro.

– Jag blev väldigt besviken. Jag har lovat mina vänner att jag ska betala tillbaka dem om de inte tjänar pengar. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska få fram de pengarna, säger han.
Filippinerna är ett av de länder i Asien där Crowd1, med svenskarna Jonas Werner och Johan Staël von Holstein som frontfigurer, har växt snabbt. Upplägget, som bygger på att deltagarna ska köpa vad företaget kallar för utbildningspaket och sedan tjäna pengar på att värva fler medlemmar, har väckt myndigheternas intresse.

Securities and Exchange Commission (SEC), Filippinernas motsvarighet till svenska Finansinspektionen, har nyligen slagit fast att Crowd1:s verksamhet i landet är olaglig.

I mitten av maj beordrade myndigheten att Crowd1 skulle sluta sälja sina paket till allmänheten och sluta marknadsföra dem via sociala medier. Enligt SEC är Crowd1:s paket att betrakta som ett slags värdepapper, vilket bolaget inte har tillstånd att sälja i landet.

”Crowd1 har bedrivit ett bedrägligt investeringsupplägg”, skrev SEC i ett pressmeddelande.

Länder som Nya Zeeland och Mauritius har nyligen varnat sina medborgare och bett dem vara försiktiga med Crowd1. I Namibia har centralbanken bannlyst Crowd1, eftersom medlemmar, speciellt de i botten av pyramiden, riskerar att förlora sina pengar.

Under tisdagen den 23 juni utfärdade även finansövervakaren FSCA i Sydafrika en varning. Myndigheten uppger att Crowd1 för närvarande utreds av landets centralbank.

I Norge uppmärksammade landets motsvarighet till Spelinspektionen Crowd1 redan för ett år sedan. Myndigheten skickade ett brev till Crowd1, då baserat i Dubai, kring hur reglerna kring pyramidspel såg ut i landet. Ingen utredning har dock gjorts om upplägget är olagligt eller inte.

– Det kräver en ingående undersökning och dokumentation för att vi ska kunna värdera det. Men vi har upplyst om regelverket eftersom vi fått in en del tips, säger handläggaren Rannveig Gram Skår.

I Sverige har två anmälningar inkommit till Konsumentverket. Dess jurister har gjort bedömningen att Crowd1 ”kan kan röra sig om ett misstänkt pyramidspel” och att det i så fall är Spelinspektionen som har tillsynsansvaret.

Spelinspektionen har i sin tur fått in en handfull anmälningar mot bolaget. Myndigheten har dock inte agerat.

– Det kan vara så att tipsen leder till en utredning, men de har inte gjort det än. Det är en prioriteringsfråga och en fråga om resurser, säger Josefin Aronsson, utredare på Spelinspektionen.

Jimmy Selander hade hoppats att hans investering skulle förbättra familjens ekonomi. Eftersom varken han eller hans fru har jobb för närvarande är marginalerna små.

Jag hade hoppats på att få lite extrapengar var tredje månad.
Jimmy Selander konstaterar att 1 000 kronor inte låter som en stor summa.

– Det är inte mycket pengar i sig, men det känns i plånboken när man har fem barn och är utan jobb.

Vad hade du förväntat dig av Crowd1?

– Jag hade hoppats på att få lite extrapengar var tredje månad, men jag hade inte förväntat mig att det skulle vara 15 kronor. Det kan man ju få ihop genom att plocka pantburkar i en timme.

SvD har upprepade gånger sökt Crowd1:s grundare Jonas Werner, men har ännu inte fått göra någon intervju.

Johan Staël von Holstein, som presenterats som vd för Crowd1:s ägarbolag ICT, skriver i ett mejl till SvD att 3,3 miljoner euro betalades ut den 15 juni.

”Att beloppen inte var större, kanske mindre än vad vissa hade förväntat sig, beror till mångt och mycket på coronapandemin. Av förklarliga skäl har det inte hunnits med att lansera produkter i samma takt som crowden (antalet medlemmar, reds anm) har växt”, skriver han.

Johan Staël von Holstein säger sig inte kunna svara på hur mycket pengar Crowd1 har dragit in. Han anser att kritiken – både från myndigheter och medlemmar – bygger på missförstånd. Crowd1:s paket inte är att se som en finansiell investering, utan som en väg in till en inkomst via hårt arbete, långsiktighet och uthållighet.

”För att tjäna pengar i Crowd1 behöver man som på alla andra ställen skapa något, det vill säga jobba”, skriver Johan Staël von Holstein.

Han lovar att fylla Crowd1 med produkter som medlemmarna kan tjäna pengar genom att sälja. Den första lanseringen ska ske den 4 juli, uppger Johan Staël von Holstein.
Citera
2020-06-24, 11:52
Medlem
Samtidigt säljer de ju ett utbildningspaket.
Gå aldrig på dessa bluffar igen. Fattar inte. Bara googla namnen bakom. Vill man sen ge dom förtroendet med sina pengar ja då betalar man för att lära sig.
Citera
2020-06-24, 12:42
"Med storslagna planer påstår sig Crowd1, med techprofilen Johan Staël von Holstein som frontfigur, ha lockat miljontals människor att investera.
Breakit kan nu avslöja att en rad personer i bolagets ledning har kopplingar till såväl miljardbluffen Onecoin som det pyramidliknande Sitetalk."

Vilka Onecoin-muppar är det som är inblandade i Crowd1?
Edit: Verkar vara denna 45-åring vid namn Jonas Werner som grundat Crowd1.
Senast redigerad av farfar 2020-06-24 kl. 12:49.
Citera
2020-06-24, 13:11
Bannlyst
Min mamma köpte en andel i detta till mig och mina syskon, det krävs bild på körkort och en porträtt bild för att kontot ska aktiveras. Tydligen lanseras det imorgon 15 november, jag har själv inte fatta vad det är eller vad det går ut på, men morsan hade fått något tips av en kompis. Vi får väl se vad som händer imorgon och om man tjänar några pengar på detta. Jag hade nog aldrig lagt in mina egna pengar i något sånt här 😅.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in